Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
AndersS: Ikkunalaudaksi voi liimata ohuen laminaattikerroksen MDF-levyn päälle, jos on tehnyt sauman, eikä saumoja näy varmasti, voidaan myös korjata halutessa. Toimii erityisen hyvin, jos on paljon kasveja ikkunoissa, joissa vesiroiskeet ja ruukkumerkit muuten tekevät jälkiä. Hankin laminaattini puusepältä.
thalle: Ei, niin kauan kuin nockbalk ei altistu liian suurelle taipumalle. Tässä tapauksessa kyse olisi enintään noin 10 mm laskelmien mukaan, pahimmassa skenaariossa. Se ei antaisi monta mm seinään. Itse en ollut ajatellut, että se olisi ollut suurempi ongelma, mutta eräs tuttu pelotteli minua. Tosin hänelläkään ei ollut aavistusta, vaan hän vain spekuloi...
Danne_83: Rakennan parhaillaan kevyttä ulkoseinää. Sisältä ulospäin se koostuu tuplakipsistä, 45 makaavasta puutolpasta MU:lla, diffuusiosulusta, 220 seisovasta puutolpasta MU:lla, 50 pontattu solumuovi, 34 pysty rima (ilmarako), epäorgaaninen levy ja ohutrappaus. Kysymykseni on, tarvitsenko epäorgaanista levyä ennen pontattua solumuovia? En näe sen hyötyä, mutta olen ehkä unohtanut jotain?
raveper: Senildosa(rotdosa) ja sitten jokin hieno kansi tai vastaavaa.
Generellt: Hei kaikki foorumilla! Tarvitsen apua. Asensin liuskekivilattian kylpyhuoneeseen kesällä. Ostin samaa liusketta keittiöön ja eteiseen, ja se on vaaleampaa kuin se, mitä ostin aiemmin. Haluaisin niiden olevan mustia. Nykyinen on harmaa joissakin laatoissa. Tulevatko ne tummenemaan? Onko mahdollista saada ne tummemmiksi muulla tavoin kuin öljyämällä ne klinkkeriöljyllä? Haluan niiden
vojma: [citat] Kutsutaan myös greting / gretting.
elajens: Saitteko tilaisuuden repiä jotain ja katsoa?
sled: Olen rakentanut seinän tänään.. Se on todella vakaa! Ei voi liikuttaa! =) Kiitos kaikista vinkeistä!
m.algoe: [citat] Valitettavasti ei. Se on palvelimeni, joka tulee olemaan siellä ulkona, eikä langaton ratkaisu riitä. Muun muassa striimaan elokuvia verkon kautta ja silloin sen on mentävä nopeasti.
searlaitm: [citat] Hei! Olen uusi foorumilla mutta olin erittäin iloinen löytääkseni juuri tämän keskustelun. Harkitsen luoda makuusyvennyksen varastolla sängyn alla tai sisustaa työpaikkani nykyiseen vaatekaappiin. Se on niin nuhruinen ja pimeä, että ostin erillisen vaatekaapin. ;) Olen kysynyt asunto-osakeyhtiöltäni saanko purkaa seinät ja heitä kiinnosti vain, oliko kyseessä kantava
passe-snass: hei onko täällä joku joka tietää, mitä maksaa suunnilleen saada uudet pellit katolle. Talo on normaali kokoinen 150 m2, 2 kourua (lyhyitä noin 2 m), päätylaudat, rännit, hormipelti (iso savupiippu 8 piippua), suora kupu. Peltiseppä, jonka kanssa puhuin, sanoi, että normaalin omakotitalon kustannukset olivat yleensä 60-75 tuhatta valmiina alv:lla, mielestäni se kuulostaa kalliilta.
Johan Gunverth: [citat] Jos askelkorkeus on sitten 24 cm + porrasnokka, niin se on hyvä.
Ahlbom: Kipsilevyllä se käy helposti ja nopeasti, tretex voi tasoittaa epätasaisuuksia seinässä, koska se on melko huokoista; miettikää sitä ennen kuin mahdollisesti poistatte sen. Saatavilla on myös 6mm kipsilevy, joka ei lisää paksuutta paljoa, jos haluatte vain uuden sileän pinnan.
FredrikR: Jos se on *lämmin lämmin* ehkä minerit on parempi vaihtoehto, kipsillä on taipumus muuttua huokoiseksi lämmöstä. Jos se on vain lämmin, kipsi pitäisi toimia hienosti. Toinen vaihtoehto riippuen siitä, miltä hallisi näyttää, on käyttää rakenneväria 'puhdistetulle' muurille. Antaa rapatun vaikutelman ja näyttää hyvältä - jos se sopii eteiseen siis.
Krawk: Hauconilla on esimerkiksi joitakin erilaisia. Katso "Matriser" sivulla 38: http://www.haucon.se/product_pdf/produktkatalog7.pdf
MrMatte: Sain käsiini kulmasäätimen julasta (pieni punainen muovinen esine), joka näyttää oikean kulman. Sen jälkeen sain parempia tuloksia. Mutta jotkut kulmat eivät yksinkertaisesti menneet yhteen, koska kulma sai aikaan, että kokoutuvilla listoilla oli erilaiset kaltevuudet. Tämä aiheuttaa varjoja listan ylä- ja alapuolelle. Vähentääkseni tätä sahasin puusta neliöpalikoita ja tein
Fuego: Kuinka suuria liikkumavaroja olet jättänyt, jos olet jättänyt joitakin, ja mitä laitoitte niihin?
BigGitt: Olen yrittänyt löytää tietoa eri rakennustekniikoista koskien ulkoseiniä ja eristystä. Esimerkiksi puurunko voi näyttää tältä. kipsi,45x45,muovikalvo,45x120,ulkokipsi,lauta,paneeli = 165mm eristys. Miltä vastaava näyttäisi leca, ytong... Mitkä paksuudet tarvittaisiin saavuttamaan sama eristystulos? Edit/// Olen löytänyt vähän tietoa eri U-arvoista Leca block 25cm= 0,78 Leca
passenger: Kiitos ehdotuksista! Toiselle puolelle tulee kaakeloitu märkätila, joten haluan että seinä on mahdollisimman tukevasti kiinnitetty. Ajattelin käyttää alajuoksuteippiä alle, ja se ei näytä kovin "liima-ystävälliseltä" toisella puolella. Ehkä tavallinen kumimatto toimisi paremmin.
Roger J: Kirjoitusvirhe minun puoleltani! tietenkin tarkoitan "tätskikt" Kiitos vastauksesta:)
hakaner: Hei, minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tästä, mutta katso hieman tätä sivua, joka varoittaa tästä: http://www.lfs-web.se/olampliga%20krypgrundsatgarder.htm -He myyvät tiettyjä tuotteita ja ovat siten puolueellisia, mutta heillä on monia hyviä näkökulmia ja he selittävät ja pohtivat näitä kotisivuilla. Lue läpi ja muodosta oma mielipiteesi....
JanneL: Ei luultavasti ole väliä, minkä valitset. Ota se, joka on halvin.
tompa_70: Rakennan katoksen seuraavasti. Leveys (talon suuntaisesti) 4 metriä, syvyys (ulospäin talosta) 3 metriä. 4 m pitkä puupalkki (esim. 45 x 145) kiinnitetään talon seinään, noin 2,5 m ylös talon seinästä. 3 metriä talosta valan kaksi pilariseinäkettä ("yhden joka kulmaan") ja kiinnitän tolpat (esim. 2 kappaletta yhteen naulattuja 45x95) niihin. HUOM! Haluan kaksi tolppaa, eli yhden
apotekarnes: Jos rakennat 1 1/2 kerroksena, ei rakennuskorkeus pitäisi ylittää 6m. Voit varmasti saada yläkerran enemmän kuin puolet alakerrasta plus aputilat ilman, että siitä tulee liian korkea.
Tornhill 2: Kivenhakkaaja voi, pitäisi maksaa noin 100-euroa. Katso Keltaisilta sivuilta. / Fredrik