Olen juuri ostanut talon & tarvitsen hieman apua sisäseinien asentamiseen.

Talo on vuodelta 1925 ja on yhdistetty vanhaan panimoon. Talo on rapattu. Panimon sisäseinät on eristetty, sen jälkeen runko ja kipsi laitettu. Olen poistanut osan kipsiseinistä ja lisäksi poistanut vanhan eristyksen. Takana on vain rapattu seinä. Haluan nyt eristää ja laittaa uudet hienot kipsilevyt.

Tarvitseeko minun laittaa jotain kiviseinän/rappausseinän ja eristyksen väliin, esim. jonkinlainen muovi? Minkä tyyppistä eristystä minun pitäisi käyttää? Kipsilevyjen suhteen, pitääkö minun käyttää jotain erityisiä kipsilevyjä?
Onko muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?

Olen erittäin kiitollinen vastauksista, koska olen täysin aloittelija tällaisissa asioissa.

Milkshaken
Hei ja tervetuloa foorumille....
Jaa, kirjoitat sisäseinistä, mutta kun luen, vaikuttaa siltä, että kyseessä on ulkoseinien sisäpuoli? Oikein?
Jos näin, olisin laittanut eristeen, jossa paperi on toisella puolella, ulospäin rappaukseen, noin 120 mm, sitten olisin laittanut muovin sisäpuolelle, rakentanut 45x45 mm runkoja ja lisäksi eristänyt 45 mm eristeellä.... sitten 2 kerrosta kipsilevyä, vaihtoehtoisesti kerros OSB:tä ja kerros kipsiä....
mutta.... Älä UNOHDA ottaa yhteyttä sähköasentajaan, hän voi osallistua sähkötyön suunnitteluun, haluathan pistorasiat ja jakorasiat? ne asetetaan mieluusti 45 mm tilaan....

Syynä siihen, miksi mielestäni sinun pitäisi laittaa OSB ensin ja sitten kipsi sen päälle, on se, että helpottaisit itsellesi, jos haluat asentaa jotain seinille...... Aseta OSB ja laita myös laudat OSB-saumoihin vakauden vuoksi. sitten millä tahansa tavalla haluat kipsilevyjen kanssa sitten.....

Hei kiitos paljon nopeasta vastauksesta. Se oli juuri sitä mitä tarkoitin ulkoseinän sisäpinnan asennus.

Sain todella hyödyllisiä vinkkejä.

Tunnen kuitenkin olevani hämmentynyt, koska minulla ei ole mahdollisuutta rakentaa kiskoihin vielä 45 mm lisää, mikä tarkoittaa, että voin laittaa vain yhden kerroksen eristystä. Onko tämä ongelma? Voidaanko muovi laittaa eristyksen ja kipsilevyn väliin?

Kiitos vielä kerran nopeasta ja hyvästä vastauksesta.

Milkshaken
Voit tietysti asettaa 45:ja Voit asettaa ne makaamaan... tai pystyasentoon... muuten voit asettaa kulmia tai käyttää todella isoja ruuveja, kunnes saavut oikeaan kohtaan...
Miksi sitten puhun tästä? No, koska kun sinulla on sellainen kultainen tilaisuus lisäeristää, sinun pitäisi käyttää se tilaisuus...
Jos olet edelleen epävarma siitä, miten edetä, ota muutama kuva kohteesta ja lataa ne tänne...

Ola78
Ei ole ongelma, että on vain yksi kerros eristystä, mutta pointti 45 mm säännössä, josta Milkshaken kirjoittaa, on, että sillä katkaistaan kylmäsilta, joka syntyy massiivisilla koolaustangoilla ulkoseinässä+ja on aina hyvä, jos voi välttää muovin lävistyksiä mahdollisissa läpivienneissä. Idea, jos et halua rakentaa 120+45 mm koolaustangoilla, on käyttää 95+45 mm koolaustankoja ja sitten OSB-levyä ja kipsilevyä, jolloin saat seinän, joka on yhteensä 165 mm paksu.

Sinun tulisi muistaa, että kun laitat diffuusioesteen jonkin matkan syvyyteen seinään, sen ei koskaan saa olla enempää kuin enintään 1/3 koko eristyksen paksuudesta seinän sisällä, tämä onnistut juuri ja juuri, jos käytät 95+45 mm eristystä. Lisäksi mielestäni sinun pitäisi käyttää OSB-levyjä pystyasennossa, jolloin sinun ei tarvitse lisätä tukia saumoihin saadaksesi sen vakaaksi, varmista vain, että siirrät OSB:tä niin, että sauma ei päädy samaan kohtaan kuin kipsilevyn sauma. Toivottavasti olen ollut selkeä enkä ole sekoittanut sinua liikaa.

Milkshaken
Ei, se on vain yksi muunnelma lisää... Tosi hyvä, Hän voi karsia itse.... Tätä OSB:tä voidaan myös keskustella kuten sanottu... Mutta parasta on, että selitit diffuusion... olen todella huono selittämään....

Ola78
Kiitos kehuista :) mutta tämä OSB:n asettaminen vaakasuoraan, en ole koskaan oikein ymmärtänyt sen pointtia, mutta ehkä olen vähän tyhmä :blushing: mutta voit mielellään selittää sen minulle, jos haluat. Töissä asetamme aina OSB:n pystysuunnassa, mutta toisaalta se on pituussuunnassa mm-leikattu sopimaan seinän korkeuteen, joten se käy nopeasti kuitenkin. Itse olen asentanut raakaponttia seiniini, 45:llä ja sitten muovia ja eristystä.

Milkshaken
Selitä ja... Se on niin yksinkertaista, että tuntuu luonnolliselta, että osat ovat vaakasuorassa ja toiset pystysuorassa... Sitten jos on 90cm kipsiä... niin sitten mieluummin pystysuoraan OSB... koska silloin se on joka tapauksessa siirretty... Se on enimmäkseen tunne, että se on parempi vaakasuorassa ja pystysuorassa... AJATTELE VANHAA LAUDASEINÄÄ... :)

Ola78
Mutta eikö levyjen sahaamisesta tule kauhean paljon, erityisesti viimeisen ylimmän osan joutuu halkaisemaan. Toki voi tulla sahaamista, jos ne asettaa pystyyn, mutta jos rakentaa seinän niin, että se sopii standardikorkuiselle levylle, jos mahdollista, voi välttyä siltä ja c/c 60:llä on tukea automaattisesti kaikissa saumoissa. Mutta kaiken kaikkiaan, ihmiset voivat tehdä kuten haluavat, kunhan he kokevat iloa projektistaan, joten minulla ei pitäisi olla liikaa vastaväitteitä, toivottavasti en tallaa varpaillesi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.