Haluan vaihtaa sisäseiniä, jotka vaikuttavat olevan tehty jostain paperimateriaalista (yksinkertainen 60-70-luvun rakennus). Ne ovat osittain tahraisia vanhoista kosteusvaurioista, ja epäilen niiden aiheuttavan "mökinhajua" mökissä.
Mikä on sopiva sisäseinämateriaali huonosti eristettyyn mökkiin, joka pidetään kylmänä talvisin?
Pienen osan pitäisi olla paneelia - aitoa tai jäljitelmää paneelilevyllä, mutta muuten haluan saada sileät seinät tapetoitavaksi. Onko kipsilevy ok?
Kiitollinen avusta!
/Anis
 
Kipsi toimii niin kauan kuin vuotoja ei ole ja vesi ei pääse sisään. Muuten voisin harkita vaneria - pitäisi olla mahdollista tehdä ponttia tai falssia niin, että levyt voidaan liimata yhteen. Itse olen omistanut mökin, jossa on ollut kipsiä seinillä ilman ongelmia melkein 20 vuotta.
 
Tja, det pitäisi tietenkin olla vuotamatta :-)
Katto on toivottavasti ok uusimisen jälkeen. Mutta onko kipsi huonompi kuin muu, jos nyt vahinko sattuisi (taas)?
Miksi vaneri eikä joku lastulevy?
 
Lastulevyllä on taipumus imeä kosteutta ja turvota kaikilla säänillä sekä alkaa homehtua, joten se ei ole mikään hyvä vaihtoehto. Mutta jos haluat käyttää puuta eikä rakentaa ponttilaudasta, niin arvaisin ensisijaisesti muottivanerin ja sen jälkeen OSB-levyn ja sitten tavallisen vanerin ennen ajatusta lastulevystä. Kipsi on kuollut materiaali, joka ei turpoa tai homehdu, mutta se ei ole kovin kantava. Mutta sitten on kysymys, mitä onnettomuutta viittaat, jos puu kaatuu, niin sillä ei ole isompaa merkitystä, vai voiko katolta valua vettä alas sinne, tai mitä pelkäät?

En näe että siinä olisi mitään ongelmaa niin kauan kuin sinulla on suojaava seinä ulkopuolella, joka ei päästä vettä läpi, sillä muuten menettää eristyskyvyn seinissä ja voi saada hometta kasvamaan siellä kuitenkin. Mutta jos sinulla on paneeli ilmarako takana, se toimii todennäköisesti kipsin ja eristyksen kanssa.

Sitten uskon, että siihen aikaan käytettiin tavallista huokolevyä, ja sen liima ei ole vedenkestävää ja voi vuotaa ulos ja aiheuttaa rumia tahroja, jos se kostuu. Siihen voi alkaa kasvaa jotain, joten se voi olla se, johon olet törmännyt, mutta siinä voi olla ongelmia eristyksen kanssa, mutta sen näet, kun puret sisäseinän. Veikkaan, ettet rakenna nykyiseen ja toivo parasta vain.
 
OK, kiitos neuvosta!
Kuulostaa siltä, että meidän kannattaa panostaa kipsiin pintamateriaalina. Toivottavasti mitään kantavaa ei tarvitse vaihtaa, mutta se selviää varmaan, kun aloitamme purkamisen... On ollut joitakin "onnettomuuksia" vuotojen kanssa katon kautta vuosien varrella tässä raukassa mökissä, mutta toivottavasti katto on nyt kunnossa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.