Hei,

Ajattelin purkaa kevytsoraharkkoseinän ja korvata sen tavallisella väliseinällä. (Minulla on omat syyni). Olen aika rajoittunut nykyisen seinän 70 mm paksuuteen, joten ajattelin käyttää 45x45 rankoja ja 1 kerros kipsiä 13 mm. Sekä eristystä.

Kysymykseni koskee sähköä, joka kulkee seinässä:

Putket, jotka kulkevat katosta seinään. Katkaistaanko kattoranka niissä kohdissa tai yrittääkö sahata palan irti rangasta tai jotain muuta?

Onko vain leikattava aukko eristyksessä rasioille? Ja miten tehdään eristyksen kanssa, jos putket kulkevat siellä? Jos minulla on VP-putkia, kulkevatko ne keskellä seinää vai pitäisikö laittaa sellaisia joustavia putkia ja kiinnittää ne jotenkin?

Terveisin Mikael

Ei ole niin väliä, miten teet kattosäännön kanssa, kunhan se pysyy kiinni niin, että seinä on vakaa.

VP-putket voit kiinnittää klipsillä tai naulalla, joka taivutetaan putken yli noin metrin välein. Varo vain, ettet purista putkea. Jos sinulla on VP-letku, se on kiinnitettävä melko tiheästi, noin 25-30 cm välein.

Putkien ei pidä olla keskellä eristeessä, vaan ne tulee sijoittaa kipsiä vasten. Koteloille leikkaat vain aukon eristeeseen.

OK kiitos vastauksesta!

Tarkoitatko, että kiinnitän VP-putken kipsiin kiinnikkeillä, kiinnitänkö ne sinne?

Katosta tulee alas putki rasiaan lamppuliitäntää varten. Alempana on pistorasia samalla seinän puolella. Sitten se jatkuu alaspäin vielä toiseen pistorasiaan, mutta toiselle seinän puolelle. Kuinka teen VP-putken ja eristyksen kanssa siellä? Tarkoitan, että VP-putken pitäisi jättää toinen kipsilevy ja sen sijaan kiinnittää toiselle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.