5 987 lukukertaa ·
5 vastausta
6k lukukertaa
5 vastausta
Minkä tyyppinen levy on paras
Minulla on suunnitelmia lisäeristää olohuone sisäpuolelta. Mietin juuri, minkä tyyppistä levyä/levyjä minun pitäisi käyttää. Pitäisikö käyttää kipsilevyä? Siinä tapauksessa pitäisi varmaankin olla kaksoislevykerros, jossa on vaneri-, OSB- tai lastulevy alla niin, että syntyy vakaa alusta, johon voi ruuvata valmiissa seinässä.
Mutta kysymykseni on oikeastaan, onko järkevää jättää kipsilevy pois ja laittaa vain puumateriaalia oleva levy. Siten minulla on suoraan hyvä alusta ruuvata, ja vältyn mahdollisesti turhalta kustannukselta. Mikä levymateriaali on siinä tapauksessa paras? Pitäisikö valita OSB- vai lastulevy? Kuinka suuria erot ovat?
Seinä tulee, kun se on valmis, olla puutavaralla runko, eli en käytä teräskiskoja.
/Bye
Mutta kysymykseni on oikeastaan, onko järkevää jättää kipsilevy pois ja laittaa vain puumateriaalia oleva levy. Siten minulla on suoraan hyvä alusta ruuvata, ja vältyn mahdollisesti turhalta kustannukselta. Mikä levymateriaali on siinä tapauksessa paras? Pitäisikö valita OSB- vai lastulevy? Kuinka suuria erot ovat?
Seinä tulee, kun se on valmis, olla puutavaralla runko, eli en käytä teräskiskoja.
/Bye
Moderator
· Stockholm
· 57 826 viestiä
Kipsi tai ei, käsittelee oikeastaan sitä, millaisen pinnan haluat lopuksi. Lastulevy toimii kohtalaisesti tapetoinnissa, mutta uskon, että on riski halkeamien muodostumiselle saumoissa. OSB on epäsopiva kaikenlaiselle pintakäsittelylle, ellei juuri halua sitä epätasaista pintaa, jonka OSB tarjoaa.
Mutta jos ajattelemme nykyään yleistä seinärakennetta, joka koostuu puupohjaisesta levystä, joka on peitetty kipsilevyllä. Silloin voi valita, mitä puulevyä haluaa käyttää. Lastulevy on halvin, mutta ei niin hauska ruuvata, rakennuslevylaadut ovat yleensä huomattavasti kovempia kuin esimerkiksi IKEAn huonekaluissa käytetyt levyt. Vaneri on paras, mukava ruuvata ja antaa hyvän vakauden seinälle. Mutta tarpeettoman kallis. OSB on hyvä kompromissi, maksaa yleensä puolet vanerista.
Joillakin rakennustyömailla vaneria käytetään väliaikaisena lattiana (siihen ei sovi OSB eikä lastulevy) ja se päätyy sitten seinäksi.
Mutta jos ajattelemme nykyään yleistä seinärakennetta, joka koostuu puupohjaisesta levystä, joka on peitetty kipsilevyllä. Silloin voi valita, mitä puulevyä haluaa käyttää. Lastulevy on halvin, mutta ei niin hauska ruuvata, rakennuslevylaadut ovat yleensä huomattavasti kovempia kuin esimerkiksi IKEAn huonekaluissa käytetyt levyt. Vaneri on paras, mukava ruuvata ja antaa hyvän vakauden seinälle. Mutta tarpeettoman kallis. OSB on hyvä kompromissi, maksaa yleensä puolet vanerista.
Joillakin rakennustyömailla vaneria käytetään väliaikaisena lattiana (siihen ei sovi OSB eikä lastulevy) ja se päätyy sitten seinäksi.
Minulla on koko alakerta lastulevyllä ja se näyttää lähinnä surkealta, laitan kipsiä kaikkiin huoneisiin, joita laitan kuntoon.andersmc sanoi:
Huomasin, että on olemassa kipsilevyä, jossa on vaahtoydin takapuolella, jolloin eristys on jo valmis. Katso, mitä se maksaa.
Viimeksi muokattu:
Kiitos avusta. Olen puhunut isäni kanssa, jolla on myös hyvin huonoja kokemuksia tapetoimisesta suoraan lastulevylle. Tuntuu hieman turhalta laittaa huone perusteellisesti kuntoon ja sitten riskeerata elää rumien halkeamien kanssa. Se kallistuu kipsiin lastulevyn päälle.
/Bye
/Bye
Klikkaa tästä vastataksesi
