Hei,

ihmettelen jos joku voi auttaa minua; olen päättänyt laittaa platonmaton solumuovin alle kellarissa. Solumuovin päälle tulee sitten klinkkerilattia. Mutta minkä tyyppistä platonmattoa minun pitäisi käyttää? ja mistä ostan sen? Olen nähnyt, että Platonilla on tuote nimeltä "Yellowline", onko se oikea? ja mistä sitä saa jos se on? Olisin erittäin iloinen jos joku tietäisi, netissä on paljon tietoa mutta vaikea löytää oikeaa....

Buggaren

Katso isola.se
Siellä on vähän enemmän, mutta ehkä olet jo katsonut?

Hei,

kiitos vinkistä. Tarkistin, mutta ei ole oikein selvää suositusta, mitä pitäisi käyttää solumuovin alla (jonka päälle laitetaan laatat). Näyttää siltä, että niitä on olemassa useita erilaisia....

Buggaren

Onko joku laittanut Platonin solumuovin alle...?

Buggaren

Miksi ei liimata solumuovia suoraan betoniin?

sänt from my fån

..ja niin paljon helpompaa. Mutta jos nyt käytän niin paljon työtä ja rahaa saadakseni kellarin kuntoon, haluan olla varma, että teen sen ehdottomalla parhaalla tavalla....JOS siitä ei oikeasti ole mitään hyötyä laittaa platonmattoa solumuovin alle, en halua laittaa sitä sinne...mutta olen saanut käsityksen, että se voisi auttaa pitämään betonia kuivana? Olisi mahtavaa, jos jollain on kokemusta tai vinkkejä aiheesta.

Buggaren

sepani sanoi:
..ja niin paljon helpompaa. Mutta jos nyt käytän niin paljon työtä ja rahaa saadakseni kellarin kuntoon, haluan olla varma, että teen sen ehdottomasti parhaalla tavalla....JOS ei ole mitään hyötyä laittaa platonmattoa solumuovin alle, en halua laittaa sellaista...mutta olen saanut käsityksen, että se voisi auttaa pitämään betonin kuivana? Olisi mahtavaa, jos jollakulla on kokemuksia tai vinkkejä tästä aiheesta.

Buggaren
betoni tarvitsee hengittää, eikö solumuovi ole aika tiivistä? Jos laitat platonin alle, saat pienen ilmaraon. Yellowline, jonka mainitsit, muistan nähneeni siitä jotain fuktsparren.se-sivustolla.

Joo....näin ajattelin...mutta se vaikuttaa vaikealta. Kellariini on osa (n. 45 m2), jossa on "alhaisempi" pohjalevy kuin muussa kellarissa (n. 10 cm) ja täällä betoni on erittäin epätasainen. Mutta ehkä sillä ei ole väliä, ehkä Delta Yellowlinen voi silti asentaa vaikka alusta on epätasainen? Huomasin nyt remontin aikana, että muussa osassa kellaria on 40 mm styroxia valettu betoniin, eli pohjana on levy, sitten 40 mm styroxia, ja sen jälkeen noin 50 mm betonia yläosassa....ja täällä betonilattia on täysin tasainen ja Yellowlinea voi varmasti helposti asentaa. Onko kellään kokemusta styroxilla valetusta rakenteesta? Talo on Myresjö vuodelta 1974. Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Jollakulla, joka joko tietää, on tehnyt tämän tai jolla on hyvä vinkki minne kääntyä....

Buggaren

Jos ne ovat hyvin epätasaiset, saattaa olla vaikeaa, ehkä ne täytyy ensin tasoittaa. Muutenhan on olemassa nivellgolv, joka voisi toimia, jos ne ovat vähän epätasaiset, mutta muistan että ne ovat kalliita. Kellarissani vuodelta 1970 he ovat täyttäneet leca-kuulilla perustuksessa, sitten vähän styroksia ja muovikalvo, ja valaneet uuden laatan päälle, eräänlainen sandwich-malli, ja sitten on ilmarako pitkin seiniä. Näyttää auttavan, ei ainakaan tule kosteutta ylös. Näyttää siltä, että sinulla on jotain vastaavaa, mutta solumuovin kanssa välissä. Kysymys kuuluu, tarvitsetko platon- tai yellowline-maton lattiaan, pitäisi toimia muovikalvon asettaminen betonille ja sitten lattia päälle. Onko siinä mitään ilmarakoa?

Ei, ei ole ilmarakoa missään kellarissa. Lattia styroksilla on täysin "kapseloitu" betoniin. Mutta siellä, missä styroksi on valettu, voin melko helposti asettaa Yellowline ja siinä tapauksessa laitan ilmarakon seinille ja ilmastoidut sokkelit. Mutta toisella "upotetulla" osalla voi olla hieman hankalaa, koska alusta on epätasainen. Olen melko innostunut asettamaan jonkinlaisen platonin styroksin alle kuitenkin... myös siellä, missä se on "epätasainen". En usko, että tasoitan lattiaa, se tuntuu liian suurelta työltä...

Olen päättänyt asettaa solumuovin suoraan betonilattialle ILMAN minkäänlaista platonmattoa alle. Useimmilla vaikuttaa olevan käsitys, että tämä toimii. Asetan uuden tyyppisen lattialämmityksen, jossa vesikiertoinen lattialämmitys on "valettu" solumuoviin. En ole nähnyt ratkaisua itse, enkä oikein tiedä kuinka se toimii, mutta mielestäni se kuulostaa hyvältä.

Buggaren

Näin aion tehdä pesutuvassani myöhemmin. Siellä on nyt ollut tiivis muovimatto 40 vuoden ajan. Se on toiminut. Joten tiivis eps tulee myös toimimaan.

sent from my fån

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.