Tähän mennessä olen selviytynyt useimmista ongelmista omin käsin. Joskus vähän apua asiantuntijoilta, mutta nyt on seinä vastassa. Olen ehdottomasti "Terra Incognita" -alueella mitä tulee muurarin töihin.
Tässä on ongelma: Talo on siis vanha kesämökki, rakennettu vuonna 1959. Tiilestä muurattu avotakka on todennäköisesti samalta ajalta.

Vanha, muurattu takka, jossa on epätasainen sokkeli ja halkeama täytetty tiivistemassalla, näkyy kesämökin olohuoneessa.

Ongelma on, että sokkeli on joskus muinoin painunut. Korkeuseroa on noin 3 cm sillä sokkelin osalla, joka on haljennut. Olen joutunut laittamaan tiivistemassaa halkeamaan, koska siellä tuuli käytännössä suoraan sisään. Kylmää!!

Vanha muurattu takan sokkeli, jossa näkyy korkeusero ja täytetty halkeama oikealla puolella. Edessä epätasainen kivetyspinta ja puulattia.

Näkee halkeaman, jonka täytin tiivistemassalla, pimeänä viivana sokkelissa.

Vanhan kesämökin uunin jalusta, jossa on noin 3 cm korkoero ja tummaksi täytetty halkeama. Oikea puoli korkeammalla kuin vasen.

Tässä kuvassa näkee myös korkeuseron sen osan mukaan, joka "pysyy paikallaan" oikealla ja sen osan, joka on painunut alas vasemmalle.

Kysymykseen: Nyt minun on pakko tarttua tähän, mutta olen kauhuissani, että teen jotain tyhmää. Mitä haluaisin tehdä, on yksinkertaisesti hakata koko sokkeli alas, tarpeeksi pitkälle, jotta voisin joko muurata uuden tasaisen sementtipinnan takan eteen. Tai sitten, että voisin tasoittaa ja laittaa uuden puulattian siihen ja asettaa tyylikkään kuparilevyn päälle.
Onko riskinä, että teen jotain tyhmää, jos alan hakkeroida sokkelia talttapäällä? Onko jotain, mitä minun pitäisi ajatella ennen? Harkitse etukäteen!
Jotain käytännön vinkkejä ylipäätään?

Sinulla on kesämökki, joten luultavasti se ei ole rakennettu laatalle vaan ryömintä/plinttiperustukselle, kun taas takan jalusta seisoo maassa itsenäisesti. Nämä kaksi osaa liikkuvat toisistaan riippumatta, ja silloin voi käydä niin. Voit kyllä hakata pois kaiken, mikä on liian korkealla, ja tehdä uuden pinnan, mutta ongelma voi palata, ja siihen sinun on varauduttava.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.