Tiedän, että tämä kysymys on esitetty useita kertoja aiemmin, mutta en ole löytänyt hyvää vastausta, joka sopisi tilanteeseeni, joten yritän uudella keskustelulla.
Viikonloppuna purin vanhan rapatun katon (tiedän... se tuntui pahalta, mutta en halunnut korjata sitä). Nyt on aika miettiä, miten rakentaa se uudelleen mahdollisimman hyvin. Kattorakenteiden välissä on purua, eikä minulla ole aikomusta käsitellä sitä. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: miten minun tulisi rakentaa sisäkatto saadakseni siitä mahdollisimman äänieristävän? Ensisijaisesti ympäristöäänet, askeläänet olen ymmärtänyt, että niitä on vaikea vaimentaa paljon. Olen lukenut jossain maalevyistä, onko se järkevä tapa ratkaista asia? Mikä lajike/tyyppi pitäisi valita siinä tapauksessa?
Uuteen sisäkattoon tulee myös uusi sähkö ja useita spotteja, onko niissä jotain huomioitavaa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista, tarvitsen todella apua tässä!
Useimmat yksinkertaiset toimenpiteet parantavat äänenvaimennusta vain vähän.
Sen sijaan suuresti hyötyä tuottavia asioita ovat esimerkiksi lattian itsensä painon tekeminen erittäin suureksi, eli yhtä raskaaksi kuin betonilattia tai raskaammaksi.
Rakentamalla kaksi vapaasti roikkuvaa runkoa, toisistaan erillisiä, niin että toinen on lattia ja toinen on katto sen alla, ja täyttämällä väli kivivillalla, jonka tiheys on mahdollisimman korkea, saavutetaan myös merkittävä äänenvaimennus.
Ehdottomasti pitäisi olla hyvä ratkaisu, kattokorkeus on tällä hetkellä 2,50, joten siinä on hieman pelivaraa.
Voiko nykyisiin palkeisiin kiinnittää jollain tavalla täällä ja siellä, niin se olisi hienoa, muuten kuormitus menee vain muutamaan pisteeseen. Onko ideoita kiinnitykseen ja vapaasti riippuvan alakaton kiinnitykseen?
Kiitos Mikael_L! Tarkoittaako piirustus, että se toimii hyvin laittaa koolaukset olemassa oleviin koolauksiin, eristää väliin ja sitten laittaa kipsilevy?
Irrottaminen on tehokkain tapa saavuttaa hyvä ääneneristys. On olemassa esim. kumiin perustuvia eristimiä alaslaskettujen kattojen ripustamiseen. Kipsilevyjen määrä yhdessä löyhästi pakatun eristyksen (EI korkean tiheyden) kanssa vaikuttaa ääneneristysarvoon. Kipsilevyt asennetaan limittäin ja on tärkeää, että se on täysin ilmatiivis. Ensimmäinen asia, joka sinun pitäisi tehdä, on selvittää, millainen ääni koetaan häiritsevänä ja missä rakennuksen rakenteen heikko lenkki on. katto, seinät, ovet, ikkunat jne. tarvitsevat samankaltaisen käsittelyn saavuttaaksesi halutun tuloksen. Jos ongelmana on esimerkiksi etäisestä moottoritieltä tuleva liikennemelu, sinun ei todennäköisesti tarvitse irrottaa kattoa.
Ensimmäinen asia, joka sinun pitäisi tehdä, on selvittää, millainen ääni koetaan häiritseväksi ja missä rakennuksen rakenteen heikko lenkki on. katto, seinät, ovet ikkunat jne. pitää seurata toisiaan, jotta saavutetaan toivottu tulos
+1 siihen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.