Hei kaikille, tarvitsen neuvoja jatkaessani rakennusprojektiani.
Kellarissa katot on rappattu olkimatolle, olen purkanut useita seiniä ja katto on saanut hieman vaurioita, vaikka ne ovatkin melko vähäisiä. Katossa on myös joitain vanhoja halkeamia. Talo on vuodelta -44. Nyt työskentelen huoneessa, joka on noin 25 neliömetriä ja siitä tulee kaksi uutta huonetta. Kysymys kuuluukin, pitäisikö minun löytää tapa korjata katot vai purkaa ne, asentaa uutta rakenteita, vetää uudet sähköjohdot jne. ja asentaa kipsilevyt. Myös valaistuspistokkeet täytyy siirtää tai upottaa spotteja kattoon. En tunne pakottavaa tarvetta säilyttää kattoja puhtaana rakennushoitona. Onko jollakulla samanlaisia kokemuksia? Tuleeko siitä kohtuuttomasti materiaalia ja pölyä hoidettavaksi ehkä?
Yksi syy on se, että olen löytänyt merkkejä vanhasta kosteudesta, nyt se vaikuttaa kuivalta, mutta jos puran katon, voisin samalla tarkistaa tilannetta...
Olen tehnyt suunnilleen samanlaisia asioita huoneessa, jota en pitänyt kannattavana säästää, koska holkkilistat ja katto olivat liian huonossa kunnossa. Tässä huoneessa olen asentanut kipsilevyä sen sijaan. Muiden huoneideni seinissä olen korjannut rappauksen. Minun tapauksessani oli kaunis laudatussa alapohja, lautaa noin 150 mm, jossa 10 mm raot välissä, ja sen jälkeen verkkoa/ruokoa ja kalkkilaastia. Siitä syntyi paljon materiaalia, mutta pahinta oli pöly, joka oli sietämätöntä, koska se oli vanhaa kuivaa kalkkilaastia. Käytin kipsilevyt suoraan olemassa olevalle alapohjalle, koska se oli hieno ja suora. Mutta kuten sanottua, siitä syntyy paljon pölyä.
Raportoi mielellään kuinka teit. Asun talossa vuodelta 1936 ja aion pian ryhtyä asentamaan uutta seinää. Sisäkatto on rapattu ja halkeillut, joten katsotaan, putoaako kaikki alas kun alan tonkia.......
Olen kyllä päättänyt purkaa vaikka se tuntuukin vähän vaikealta. Minulla on kuitenkin toinen huone, joka on saatettava ensin valmiiksi. Mutta noin viikon päästä sitten
Minulla on kolme ikkunaa tässä tilassa, joten avaan ne auki ja peitän muun talon
Vinkki 1: Teippaa ovien raot kaikissa talon ulkopuolelle johtavissa ovissa, sillä hieno pöly menee kaikkien ovien raosta.
Vinkki 2: Vuokraa ilmastointilaite esimerkiksi Cramosta, Vuokralainaamosta tms. ja aseta se huoneeseen, koska se kerää paljon pölyä suodattimeen. Tämäntyyppinen http://www.pullman-ermator.se/swe/produkter/aline.html
Kiitos vinkeistä oceanis, olen vuokrannut miljöboxin (ilmanpuhdistin) ja bilmaskinin lattian kohoumaa varten. Viikonloppuna edessä on bilaus ja katon purku. Toivota minulle onnea
Nyt on noin 12 neliömetriä kattoa purettu. Teimme 3 reissua ÅVC:een materiaalin kanssa. Ilmanpuhdistin oli todella loistava, se auttoi todellakin! Mutta en voi liikaa painottaa oceanin vinkkiä siitä, että kaikki raot tulisi peittää, sillä kuten noki leviää, se löytää tiensä kaikkialle. Varmista, että veto kulkee oikeaan suuntaan, jotta taloon ei imetä liikaa ylimääräistä.
Nyt minulla on 12 neliömetriä jäljellä siinä huoneessa ja 25 neliömetriä seuraavassa huoneessa, mutta se on seuraavassa vaiheessa. Täytyy ikävä kyllä purkaa laudat, joiden päällä oli rappaus, koska ne ovat niin epätasaiset. Sitten on aika alkaa miettiä, miten alan rakentaa tämä uudelleen
Se ei ollut kovin tiukassa, joten otin tavallisen puutarhalapion ja hakkasin ensin hieman reikiä. Sitten pystyin nousemaan tikkaille ja työntämään lapiota rappauksen alle irrottamaan sen katosta. Minulla ei ollut kananverkkoa katossani, vaan kaisla oli kiinnitetty irtonaisilla metallilangoilla, jotka oli kiinnitetty nauloilla harvaan paneeliin, kuten kuvassa näkyy.
Annoin sen vain pudota lattialle, mutta varmistin, että ikkunat olivat auki, osittain pölyn poistamiseksi mutta ensisijaisesti siksi, etteivät ne menisi rikki. Joskus tapahtuu, että rappauspalat tarttuvat kaisloihin ja heilauttavat ne alas katosta. Sillä tavalla ne voivat helposti vahingoittaa seinämiä ja ikkunoita. Jos ei voi pitää avointa, suosittelen asettamaan jotain herkkien osien eteen suojaksi. Seinä (rapattuna) sai myös vähän osumia siellä täällä, mutta ne tarkistetaan seuraavassa vaiheessa, joten toivon, ettei siitä tule liikaa ylimääräistä työtä.
Kun purku on tehty, tavaraa on nilkkoihin asti. Silloin otin lapion ja kaadoin roskasaaveihin. Lajittelin suurimman osan kaisloista, rappauksesta ja rautalangoista omiin kasoihinsa. Sitten ne vain kannettiin ulos.
Hyvin tehty! En pidä vass-med-putsista, onneksi minulla ei ole sellaista itselläni, mutta olen auttanut vähän ystäviä, joilla sitä on ollut seinillä. Eräällä tyttöystävällä oli hylly tällä materiaalilla keittiössä ja kaikki hieno posliini päällä, eräänä päivänä hyllyä ei enää ollut seinällä, koska pienet kiinnikkeet olivat pettäneet. Toisella ystävällä oli suihkun pidike kiinnitettynä seinään kylpyhuoneessa (sen sijaan että istuisi kylvyssä) ja sitten melkein kaikki laatat putosivat alas, kun oli jonkin aikaa suihkutellut seinään.
Kivat ikkunat huoneessa, tuleeko huoneeseen vähän vihertävän keltainen sävy, kun aurinko paistaa?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.