Hei, minun tarvitsee irrottaa ja poistaa kaksi tai kolme portaiden tolppaa ullakon portaistani, jotta voin nostaa kaksi sängynpohjaa. Ehkä väärä foorumiosio(?), mutta kyse on hieman rakennustekniikasta tai rakenteesta portaissani ullakolle :)

Portaiden askelmat menevät seinään toisella puolella ja roikkuvat tolppien/putkien varassa toisella puolella (katso kuva). Portaiden alta voi ruuvata irti "plopin", joka kiinnittää tolppaan putken sisällä (katso kuva), mutta sitten tie tyssää minulle enkä tiedä, miten edetä. Tietääkö joku, miten tällaiset portaat asennetaan ja miten tolpat voi ruuvata irti?

Portaat sivulta:
Puuportaat, jotka on kiinnitetty metallipylväillä seinään ja kattoon. Portaat johtavat yläkertaan. Taustalla valkoinen seinä.

Portaiden askelmat alhaalta katsottuna:
Puiset portaat, putkikaide tuettuna, yläkulma avattuna, ploppi irrotettu, valkoinen paneeliseinä taustalla.

Portaan askelmat alhaalta katsottuna "plop" irrotettuna.
Puuportaan askelma alhaalta katsottuna, jossa näkyy ruuviaukko ja irrotettu tappi lähellä askelman reunaa.

Viimeksi muokattu:
Tolppa on kai vain nostettava suoraan ylös, kun olet irrottanut "ploppen".

hantverkare1 sanoi:
Tolppa on vain nostettava suoraan ylös, kun olet irrottanut "ploppen"
En ole onnistunut vetämään itse tolppaa putken sisällä. En tiedä, onko se jotenkin kierretetty ylhäältä. Ylös se ei nouse, koska se on kiinnitetty siellä ylhäällä jollain tavalla. Vai ymmärsinkö sinut väärin?

Viimeksi muokattu:
Eikö sitä lyhyttä palaa askelmien välillä voi kiertää/irrottaa?

cecar33 sanoi:
Eikö voi kääntää/ruuvata irti sitä lyhyttä osaa portaiden välillä?
Se osa on myös vain ontto putki, jonka kautta itse pylväs kulkee läpi. Sitä voi hieman heilutella kuten yläpuolella olevaa pidempää putkea, mutta sitä osaa ei voi ruuvata irti.

Uskon, että sinun on aloitettava poistamalla alin askelma. Se vaikuttaa loogiselta, että se tehdään käänteisessä järjestyksessä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.