Aion liittää yhteen koolaukset koko 120x45 90 asteen kulmaan. Siitä on tarkoitus tulla oven runko. Ajattelin käyttää puoliksi ja puoliksi liitosta. Muistelen nähneeni keskustelun tässä foorumissa (mahdollisesti toisessa foorumissa), joka kuvaa yksinkertaisen menetelmän saada 90 astetta jokaiseen liitokseen, mutta en löydä sitä.

Onko kenelläkään hyvää vinkkiä miten tehdä se?

Tällä hetkellä ajattelin rakentaa rungon suurelle pöydälleni ja käyttää pöydän kulmia kulmana. Pari puristinta pitämään koolaukset paikallaan.

Olenko oikealla tiellä vai onko teillä parempia ehdotuksia?

/Niklas

Saatan ymmärtää väärin, mitä kulmia tarkoitat, mutta varma menetelmä on mitata kehyksen lävistäjät. Jos ne ovat yhtä pitkät, ovat myös kulmat 90 astetta edellyttäen, että molemmat pitkät sivut ovat yhtä pitkät ja molemmat lyhyet sivut ovat yhtä pitkät.

Tämä oli kyllä yksi variaatio. Se tuntuu täysin oikealta kontrollimittaukseen. Olen nähnyt hörnspännare, mutta ne jotka olen nähnyt ovat liian pieniä tarpeisiini.

Mittaan kyllä kuitenkin.

Vaihtoehto pöydänkulmalle.

Minulla on yksi tai pari IKEA-keittiökaapin takalevyä seisomassa.
Ne on leikattu oikeaan kulmaan, ja ovat hyviä ottaa käyttöön, kun kulmamitta on liian pieni.

M
pythagoras voidaan käyttää laajemmin yksittäisen kulman tarkistamiseen.

MaxPax sanoi:
pythagoras går ju använda i större sammanhang för att kolla en individuell vinkel.
...ja hyvä muistilista Pythagoraan lauseelle, jonka jopa minä onnistun pitämään mielessäni, on 3-4-5-menetelmä.
Yksi sivu 3/30/300cm, toinen 4/40/400cm, ja hypotenuusa 5/50/500cm.
Jos se ei täsmää, voi aina tuplata kaikki mitat 6-8-10 jne.

Lostmoose sanoi:
...ja hyvä kätevä muistisääntö Pythagoraan lauseelle, jonka jopa minä pystyn muistamaan, on 3-4-5-menetelmä.
Yksi sivu 3/30/300cm, toinen 4/40/400cm ja hypotenuusa (oikeinkirjoitus?) 5/50/500cm.
Jos ei täsmää, voi kaksinkertaistaa kaikki mitat 6-8-10 jne.
Kuriosiitti:
Tätä kutsutaan Egyptin kolmioiksi http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_trippel

Vanhoina hyvinä aikoina, ennen kuin oli taskulaskimia, oli meillä niiden sijasta vihkoja laskutabeleilla,
oli vihkossa taulukko näistä egyptiläisistä kolmioista.
Ajatuksena oli, että egyptiläiset käyttivät niitä rakentaessaan pyramidejaan faaraoiden aikakautena.
Pyramideilla on siis neliönmuotoinen pohja, joka on varmasti tuttu kaikille :rolleyes:
3, 4, 5 on yksinkertaisin, mutta siis niitä on enemmänkin.

KnockOnWood sanoi:
Utanför intresse:
Tätä kutsutaan Egyptiläiseksi kolmioksi [linkki]

Vanhoina hyvinä aikoina, ennen kuin oli taskulaskimia, mutta meillä oli vihkoja laskutaulukkojen sijaan,
vihossa oli taulukko näistä egyptiläisistä kolmioista.
Ajatus oli, että egyptiläiset käyttivät niitä rakentaessaan pyramidejaan faaraoiden aikakaudella.
Pyramidien pohja on suorakulmainen, kuten kaikki varmaan tietävät :rolleyes:
3, 4, 5 on yksinkertaisin, mutta niitä on siis enemmän.
Se oli kuin piru.
3, 4, 5 käytetään usein, mutta että niitä on enemmän, en tiennytkään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.