Hei foorumin jäsenet Byggahus.se!

Tämä on ensimmäinen viestini tällä foorumilla, ja ennen kuin kukaan toruu minua, olen etsinyt tietoa noin kuukauden ajan löytääkseni etsimäni, mutta en ole keksinyt tarkalleen, miten ratkaisen asian.

Minä ja kumppanini olemme nyt ostaneet ensimmäisen talomme, jossa on niin sanottu "raakakellari". Tarkastusraportin mukaan siinä lukee seuraavaa;

Kellari on pääosin raakakellari eli koostuu materiaaleista kuten betoni, kivi ja rappaus. Kuitenkin siellä esiintyy pieniä puuosia, jotka ovat kosketuksissa betonilaatan ja perusmuurin kanssa, kuten hyllyjärjestelmä, portaat, sauna ja irtaimisto. Osa näistä oli kostea tarkastuksen aikana betonin/perusmuurin läheisyydessä. Mikrobihajua havaittiin ruokakellarissa, mikä voi liittyä hyllyjärjestelmään ja pahvilaatikoihin suoraan betonilaatan päällä.
Koska tällä hetkellä koko kellarissa on vain betoniseinät ja betonilattia, miten voisin rakentaa "nirvanani"? Suunniteltu elokuvahuone on nurkassa ja sillä on siis kaksi ulkoseinää. Mietin eniten seuraavia kohtia, jotka voivat olla ongelmallisia mahdollisen kosteuden suhteen;

• Kokolattiamatto - Miten tämä ratkaistaan kohtuullisella taloudellisella tavalla niin ettei sen alle synny kosteusongelmia?
  • Seinät - Parasta olisi, jos saisi kipsilevyt (luultavasti teräskiskoilla?)
  • Katto - Haluan mieluiten kipsilevyjärjestelmän (en tiedä, mikä sen tarkka nimi on, mutta sellaisia käytetään yleensä toimistoissa). Voiko tässä olla ongelmia kosteuden kanssa, vaikka se on kellarikatossa?

Huomaa, että tämä huone tulee olemaan täysin lämmitetty, jos sillä on merkitystä.

Kysyisin, onko teillä vinkkejä, miten minun pitäisi tehdä lattian, seinien ja katon kanssa? Kaikki mielipiteet ja vinkit otetaan lämpimästi vastaan! :)

//Uusi talonomistaja

Kyllä, aivan kuten sanot, tämä on jatkuva keskustelu...

Karkeasti ottaen pidän siitä, että kellarissa ei pitäisi olla orgaanisia materiaaleja.
Et todennäköisesti KOSKAAN voi poistaa kaikkea ylimääräistä kosteutta.
Vaikka kuivaisitkin ympäriinsä, kosteus voi kulkea betonilattian läpi.
Itse tulisin käyttämään laattoja ja teräsprofiileja sisäseinissä.
(ainakin lattian ja ulkoseinän kohdalla)

Nyt kun aiot rakentaa kotiteatterin, sinulla on luultavasti vaatimuksia akustiikalle.
En ole tietoinen hintatasosta (koska minulla on erilaisia vaatimuksia), mutta tutustu lattiajärjestelmiin, joissa on mekaaninen, pakotettu ilmanvaihto.
Nivell, platon.

Seinien kohdalla on luultavasti helpointa rakentaa teräsprofiileilla, ilmarako ja ilmanvaihto.

Katon _luulen_ ei tarvitse huolettaa sinua.
Tietysti riippuen ilmanvaihtoratkaisusta ja kosteudesta kellarissa.
Jos käytät avointa ilmanvaihtoa kesäisin ja yrität kuivata puutarhaa kellarin kautta, voi kellarissa tulla aika kylmä.
Luulen, että kesällä suljetuilla venttiileillä nousin 85%:iin.

Mutta on olemassa todella paljon ketjuja samasta aiheesta.
Esimerkiksi:
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/

Tai:
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html

Kiitos vastauksestasi!

Ensimmäinen ajatukseni oli juuri klinkkerit, jos joskus haluaa huoneen johonkin muuhun kuin elokuvahuoneeksi.

Mutta miten kosteus vaikuttaa klinkkereihin? Entä jos on tavallisia mattoja (jotka kuitenkin peittävät melko suuren alueen)?
Mitä tarkalleen ottaen klinkkerit tekevät, positiivisesti ja negatiivisesti, kosteudelle, joka tulee perustuksen betonista?

Olen lukenut paljon erityisesti Platonista, solumuovista, puulastulevystä (luulen että niin sitä kutsuttiin?), mutta ratkaisuja on niin paljon erilaisia ja tuntee olevansa juuri nyt pahimmassa viidakossa.

Laatoitus/betoni pohjalla tekee kellarista käytännössä immuuni kosteusvaurioille.
Vaikka tulisi vesivahinko, vesi voidaan yksinkertaisesti ohjata lattiakaivoon ja pysyä tyytyväisenä.

Mahdollinen kosteus haihtuu saumoista.

Haittana tietenkin on, että laatat kellarilattialla ovat TODELLA kylmät, jos et käytä lattialämmitystä.
Olen purkanut, eristänyt ja asentanut lattialämmityksen tulevaan kellariin kylpyhuoneessa.
Loppu kellarista todennäköisesti saa laatat suoraan vanhan betonilattian päälle ja neula huopu matto.
(Sellainen, jota on parvekkeilla.)

Yleisesti ottaen olen kielteinen mekaanisen ilmanvaihtoratkaisuiden suhteen.
En halua lisää järjestelmiä, joita pitää tarkkailla.
Kaikki menee rikki ennemmin tai myöhemmin...

klinkkeri- ja lattialaattasaumat päästävät hyvin kosteus läpi.

olin samassa tilanteessa kuin sinä ennen, ja kaikki kiteytyy muutamaan asiaan.

Todennäköisesti päädyt siihen, että laatta on vähäriskisin ratkaisu, sitten joku sanoo, että se tulee olemaan kylmä, ja harkitset lattialämmitystä. Ongelma sen kanssa on, että se voi aiheuttaa enemmän kosteuden siirtymistä ja on epäekonomista, koska se lämmittää muutakin kuin lattiaa.

Saatat törmätä nivell-lattiaratkaisuun, joka vaikuttaa hyvältä, mutta valitettavasti on melko kallista.

Platonmatto on mielestäni terveellisin vaihtoehto, koska voit asentaa sen päälle tyylikkään lattian.

Ei ole myöskään täysin väärin vain maalata kellarin seinät silikaattimaalilla, jolloin sinun ei tarvitse tehdä kehyksiä, ja seinät päästävät kosteus läpi.

Varoituksen sana on se, että en oikeastaan tiedä enkä ole oikea aloittelija, joten etsi lisää tietoa tästä aiheesta. Kaikki käsityöläiset eivät myöskään tiedä, mikä on oikein, jos palkkaat sellaisen rakentamaan kaiken. Kysy sitten tarkastajalta, mikä hänen mielestään vaikuttaa parhaalta. Onnea matkaan.

llehs sanoi:
Laatat/betonialustalle asetetut kaakelit tekevät kellarista, periaatteessa, immuuni kosteusvaurioille.
Vaikka saisitkin vesivuodon, voit vaan lykätä veden lattiakaivoon ja hymyillä.

Mahdollinen ylimääräinen kosteus kuivuu saumoja pitkin.

Haittapuolena on tietenkin se, että laatat kellarin lattiassa ovat TODELLA kylmiä kävellä, jos sinulla ei ole lattialämmitystä.
Joten ei tarvitse laittaa mitään betonin ja laattojen väliin? Että lattia on kylmä, on isku, jonka otan mielelläni vastaan eikä näe tätä suurena negatiivisena asiana..

blob sanoi:
kaakeli- ja laattasaumat päästävät kosteuden läpi.

Olin samassa tilanteessa kuin sinä, ja asia kiteytyy muutamaan pieneen seikkaan.

Luultavasti tulet siihen tulokseen, että laatat ovat vähäriskisin ratkaisu, sitten joku sanoo, että siitä tulee kylmää, ja mietit lattialämmitystä........

Täysin väärin ei ole myöskään maalata kellariseiniä silikaattimaalilla, jolloin säästyt kehystämiseltä, ja seinät päästävät kosteuden läpi....
Mielenkiintoista. Mutta seinille täytyy tehdä jotain, koska ne ovat erittäin "karkeasti rakeisia" (en tiedä oikeaa sanaa?). Voiko seiniä hioa niin, että niistä tulee enemmän "kauniita"?

ElecTriX sanoi:
Joten betoni- ja klinkkerikerrosten väliin ei tarvitse laittaa mitään? Että lattia on kylmä on sellainen asia, jonka otan mieluusti enkä näe sitä erityisen negatiivisena..

Mielenkiintoista. Mutta jotain on tehtävä seinille, koska ne ovat erittäin "karheita" (en tiedä oikeaa sanaa?). Voiko seinät niin että niistä tulee enemmän "hienoja"?
Sen jätän jollekin toiselle vastattavaksi :) Itse asiassa mielestäni voi olla aika tyylikästä, että kotiteatterihuoneessa on vähän rustiikkinen tunne.

Katso mielellään krautan lehti sivut 22-23 esimerkkinä. Paljon tyylikkäämpää kuin "tavalliset" kotiteatterihuoneet

http://multi.mediapaper.nu/?PubId=4E31D3B8AE96C66AEDFDC41A67775633

Se ei tosin ole niin paha asia, että siinä on vähän rustiikkitunnelmaa, voi varmasti tehdä eroa riippuen siitä, mikä väri on. Tällä hetkellä se on täysin valkoinen.

Katsoin K-Raudan lehteä ja se ei näyttänyt ollenkaan hullummalta! :) Huomaan, että heillä on myös suuri matto/kokoviemärit. Mietin, millainen matto se on.. Voisiko se olla sellainen kuin llehs mainitsee yllä, "nålfiltmatta"?

Betonia voi saada vähemmän hallitsevaksi paksummilla kankailla, verhoilla jne. Tiedän, että olen nähnyt tämän, kun olen unelmoinut gallerioissa minhembio.com-sivustolla.

Jos sinulla on klinkkerilattia ja paljaat betoniseinät, tulee bio-ääni todennäköisesti olemaan varsin heikko. Ääni kimpoaa ympäriinsä kuin pomppiva pallo kuivausrummussa.

Runkoistetut seinät kipsilevyillä (mieluiten kaksinkertaisilla) tekevät todennäköisesti asian paljon paremmaksi. Raskaat huonekalut (esim. sohvat ja täynnä olevat kirjahyllyt) voivat myös auttaa. (Keveämmät tekstiilit, kuten matot ja verhot, auttavat vain korkeampia taajuuksia vastaan, joten basso tulee edelleen olemaan suttuinen.)

jarlh sanoi:
Jos sinulla on klinkkerilattia ja paljaat betoniseinät, äänentoisto tulee todennäköisesti olemaan aika surkea. Ääni hyppii ympäriinsä kuin pomppupallo kuivausrummussa.

Rimatut seinät kipsilevyillä (mieluiten kaksoiskerroksella) parantavat todennäköisesti tilannetta merkittävästi. Painavat kalusteet (esim. sohvat ja täynnä olevat kirjahyllyt) voivat myös auttaa. (Keveämmät tekstiilit, kuten matot ja verhot, auttavat vain korkeampia taajuuksia vastaan, joten basso tulee olemaan edelleen sumea.)
Riippumatta siitä, tuleeko huoneeseen kipsiseinät vai pelkkä betoni, aiomme ostaa ja asentaa absorboijia huoneeseen. Lisäksi laitamme tarvittaessa mattoja klinkkerilattialle. Äänentoiston osalta pitää kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, pääasia on, että kosteuden kanssa ei tule ongelmia/vahinkoja.

off topic, millaisia leluja aiot ottaa mukaan elokuviin?

Ja, vähän OT on, mutta on silti hauskaa kirjoittaa vähän :)

Tulee uusia ostoksia kankaan ja projektorin osalta, mahdollisesti myös kaiuttimien.

Projektori
Projektori, jota olen harkinnut, on Sony VPL-HW20, olen lukenut siitä paljon positiivista, eikä siinä ole mitään ylimääräistä tarpeetonta, kuten 3D (mielestäni se on kuitenkin vain hypeä). Lisätietoa

Kangas
Koska en ole mitannut seinää, johon kangas tulee, en voi sanoa kankaan koosta, mutta arvelen, että se on yli 120". Mieluiten joltakin hyvältä valmistajalta, kuten Kingpin, ja todennäköisesti DIY tai kehykseen kiinnitetty. Minulla oli aiemmin moottoroitu kangas, mutta koska huone tulee olemaan omistettu bioruumalle, käytän mieluummin "kiinteää" :)

Kaiuttimet
Harkitsen mahdollisesti nykyisten kaiuttimieni myyntiä ja integroituja kaiuttimia, mutta en ole tutkinut tätä lainkaan.

Vaikuttaa erittäin mukavalta, päivitä mielellään kuvilla sitä mukaa :)

Rakentaminen alkaa vasta muutaman kuukauden kuluttua, mutta laitan rakennuskuvia Minhembio :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.