Mitä tehdä, kun vanhassa pannuhuoneessa näyttää tältä?
Muuraus ja rappaus vanhalla "olkiverkolla" irtoaa tai on irtoamassa.
Voiko muurari vahvistaa/täyttää uudella laastilla, siten että se sitoo yhteen sen, mikä on irtoamassa ja missä se on jo irronnut? Vai onko pakko ensin poistaa kaikki löysästi kiinni oleva?
Toivon, että on olemassa jokin tekniikka/materiaali, jota voisi käyttää ilman, että tarvitsee ensin poistaa kaikki löysästi kiinni oleva. Kiitollisena neuvoja!
Ja, onko riski, että tällaisessa laastissa/rappauksessa olisi asbestia?
Epäilen, että siinä on asbestia. Onko pannuhuone kosteana? Kosteassa ympäristössä rapatut seinät yleensä irtoavat, mutta mielestäni kuvissa ei näy erityisen kosteaa. Putkityöt sun muu eivät näytä erityisen vanhoilta, ehkä kyseessä ovat asennuksen jälkiä, kun työtä tehtiin hieman kovakouraisesti. Rappauksen voitte varmasti korjata itse, se riippuu toki siitä, kuinka siistin haluatte siitä.
Ei aavistustakaan, onko pannuhuoneessani kosteutta...
Olen aiemmin polttanut pellettejä, mutta siirtynyt nyt maalämpöön.
Sen yhteydessä, kun irrotin pannun ja lopetin polttamisen, asennutin elementin pannuhuoneeseen.
Mutta seinä, jossa "kattorakenne" on täysin esillä (kuva 1) oli jo esillä ennen sitä.
Sen sijaan vesijohtojen ja maalämpöputkien asennus on varmasti vahingoittanut toista seinää, kuvanumero 2.
Jos seinät pitäisi tasoittaa, täytyisikö minun ensin irrottaa kaikki irtonainen, vai voiko sen saada tarttumaan muutenkin?
Haluaisin mieluummin välttää irrottamista ja pölyämistä, sekä itse pölyn vuoksi että erityisesti, jos se sisältäisi asbestia.
Tiedän, että ennen vanhaan saatettiin lisätä asbestia rappaukseen/laastiin sen lujittavan ominaisuuden vuoksi.
Mutta, kuten sanottu, ei aavistustakaan, onko näissä seinissä asbestia.
Kiitos vastauksesta Bonnier!
Onko muita ajatuksia tästä?
Muuten Bonnier, luuletko, että voin "vaatia", että käsityöläinen, joka asensi maalämmön, korjaa seinän, jonka he ilmeisesti vahingoittivat asentaessaan putket maalämmölle? Kuva 2.
Voidaanko tämä nähdä reklamaationa?
Valitettavasti en ole oikea henkilö vastaamaan teknisistä yksityiskohdista, olen kaikkea muuta kuin putsausasiantuntija
Henkilökohtaisesti en vaatisi, että käsityöläinen korjaisi seinän, voin kuvitella, että se ei ole aivan helppoa tehdä reikiä siististi sellaiseen seinään. Jos se olisi minun pannuhuoneeni, ostaisin halvan hygrometrin (kosteusmittari) saadakseni käsityksen kosteudesta, ja ehkä sen jälkeen päättäisin, tarvitaanko kosteudenpoistajaa, ja jos seinän kunto häiritsisi minua liikaa, ostaisin jotain rappausainetta rakennusliikkeestä ja levittäisin itse...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.