Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Anna_H: Ei se ole niin, että säle murtuu, mutta jos yrität ripustaa 7 tonnia siihen, se halkaistuu siitä, mihin se on naulattu kiinni. Toisessa kuvassa näet, ettei ole mitään järkevää kiinnitystä, vain koristeellinen ylälankku. Sitten on myös tosiasia, että tämän tyyppiset portaat kiinnitetään aina kunnon pulteilla palkkisääntöön, eikä ripusteta säleisiin, varsinkin kun näkyy,
harry73: En näe, miten se voisi olla ongelma, niin kauan kuin ei osu sähkö- tai vesijohtoihin.
jonaslatt: Kiitos mdab ja Mikael_L vinkeistä ja avusta. Nyt tuntuu paremmalta.
Oldboy: Ilman että olen suunnittelija, mielestäni 230 mm betoniharkkomuurin pitäisi kestää kuorma ilman ongelmia. Erityisesti, kun käytetään painetta tasaavaa alusrimaa. Tämän vuoksi 74 x 95 alusriman tulisi ehdottomasti olla paikallaan, jotta se auttaa jakamaan kuorman laajemmalle/pidemmälle alueelle. Mielestäni on tärkeää saada tämä täysin oikein ilman arvailuja, joten odota kunnes
flaektrem: No niin, en koskaan katsonut sinne. Vaikuttaa olevan halpa ja hyvä ratkaisu ainakin.
oceanis: Se kuulostaa hyvin järkevältä, sillä niin kauan kuin mahdolliset kuidut pysyvät liimassa, ne eivät aiheuta mitään vahinkoa lainkaan.
AndersS: Tavallinen puuliima toimii hyvin, ev, kosteudenkestävä riippuen siitä, mihin aiot käyttää levyä. Liima kovettuu, mitä öljy ei tee, joten käytetään esim. parafiiniöljyä levyihin, joilla käsitellään elintarvikkeita.
Thomas Vxo: [citat] OK. Kiitos vinkistä. Kellarin ulkoseinät eivät ole lättbetong. Ne ovat betoni-håltäbben rakennuspiirustusten mukaan. Meillä oli kaksi ei-kantavaa sisäseinää kellarissa, jotka olivat lättbetong (blåbetong), jotka poistimme.
holmberg87: Hei! Aika alkaa hoitaa laiturihanketta nyt, kun on talvi. Olen lukenut kaikkea mahdollista kivikammioista ja myös lukenut täällä foorumilla olevat ketjut laitureista. Mutta silti joitakin asioita jää jäljelle ylitietoiselle henkilölle kuin minä hehe. Tältä se näyttää nykyään: [bild] Olen ajatellut poistaa noin 2 metriä nykyisestä laiturikannesta ja korvata se kivikammilla
roland53: Googlasin vähän ja löysin tämän menetelmän- Tämä yritys ei ilmeisesti ole olemassa Etelä-Ruotsissa, mutta onko kenelläkään käsitystä siitä, voiko menetelmää käyttää menestyksekkäästi kellarissa (ilman että täyttää kellarin vedellä :wow:). Onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon, jos löytää vastaavan yrityksen/menetelmän omassa alueellani?
fredrik#1: Sitä ei pitäisi tehdä ilman kosteussuojaa, laatoitus suoraan kipsiin, mutta oikeastaan kysymys liikemielessä on, onko suurempi riski halkeileville laattasaumoille jne., jos ei käytetä nauhaa, vai onko sillä mitään merkitystä?
Martin_B: Vanha ketju. Mutta nostan esille liittyen estämään seinien työntymistä ulos. Riippumatta siitä, ovatko kattoristikot vapaakantavia vai eivät (kuka tietää, miten kunnolliset myrskyt vaikuttavat seinärakenteeseen samalla kun lattialaudoitus on korkeasti kuormitettu), itse olisin tietenkin kiinnittänyt koolaustankoja teräspalkin kummallekin puolelle, käyttäen reikälevyjä suoraan yli.
Maboz: [citat] Kiitos vastauksesta! Sitten valitsen sen vaihtoehdon ja toivon löytäväni jonkun mustan kuumuutta kestävän maalin, joka tarttuu laastiin, jotta voin maalata yhteen rautakehyksen kanssa, mitä valan.
anders07: Kevytbetoniseiniimme kiinnitän yleensä suoraan ruuvilla, ilman proppua. Kuivausteline, Elfa-hyllyt, seinäkaapit, kaikki pysyvät paikoillaan... :) Muuten tavalliset pehmeät propit ovat parhaita, mutta niitä käytän vain pienempiin reikiin, 4-5 mm ruuvi. Jos käyttää paksumpia ja hieman pidempiä ruuveja, ne pysyvät kuin vuoressa.
Stina71: Tietääkö kukaan, mistä voi löytää asbestia vanhempien kaakeliuunejen ja savukanavien/savupiipun liitäntöjen yhteydessä? Muuten, mikä on ero savukanavaliitännän ja savupiipun liitännän välillä, vai tarkoittaako se samaa asiaa? Eli liitäntää tulisijan ja itse savupiipun kanavan välillä? Olen kuullut, että vanhoissa kaakeliuuneissa ja savukanavaliitännöissä/savupiipun
KnockOnWood: Ja ehkä olikin aika tapetoida uudelleen sisäpuolella :o
Gabbe1: Puutyöopettajani kertoi meille, että sahat tylsyvät, koska lastulevyt sisältävät hartsia. En tiedä, onko se totta (tai hiekkaa) vai ei.
Richard Bygg: Ymmärrän, toinen syy, jonka olen kuullut/lukenut, on että on helpompaa olla ulkopuolella, jos seinä naulataan maahan. Ystävällisin terveisin Richard
smiler: Todennäköisesti voit olettaa, että kantava seinä kellarissa on sama jokaisessa kerroksessa, mutta... :)
cazet: http://www.blocket.se/stockholm/Gratis_timrad_lada_57111891.htm?ca=11&w=1
ZipLock: [citat] Kiitokset tästä. Asun talossa vuodelta 1936 ja viestisi selittää sisäseinien vaihtelevan sisällön.
Ramnemark: Ajan itse asiassa seinät-katto-lattia. Mutta se johtuu siitä, että käytän valmiita laattoja sisäkattoon enkä halua sotkea niitä maalatessani seiniä :)
mikst: Millainen rakenne teillä tulee olemaan siinä huoneen lattiassa? Oikeastaan täytyy tietää koko talon rakenne ja lattiapinnoitteet sekä lämmitysjärjestelmä, jotta voi nähdä etuja ja haittoja.
unsolved: Hei, olemme tekemässä kylpyhuoneremonttia ja yritämme saada seinät kuntoon järkevällä tavalla, erityisesti yrittää tiivistää viereisiin huoneisiin kosteuden estämiseksi. Asumme hirsitalossa, rakennettu -73. Yksikerroksinen, jossa on kellari, kylpyhuone maanpäällisessä kerroksessa. Näkee, että on rakennettu hirsirunko, katto, sitten laitettu sisäkatto ja lopuksi rakennettu