Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Nyfniken: http://www.fixartv.se/kottla :wow: Foorumilla on ketju, jossa aihetta keskusteltiin. Molempien sanojen puolestapuhujia löytyi.
memike: [citat] Olet oikeassa, mutta en usko, että kunta tulee katsomaan poistettua seinää... Se on vain ruotsalaista turhaa byrokratiaa. Nyt konstruktööri on katsonut sitä, mutta omat laskelmani pitivät paikkansa ja samaa mitoitusta tarvittiin :) mikä tuuri haha.
Pompadom: Sitten he saavat jäädä paikoilleen. Kaikki, jotka ovat menneet liian syvälle, istuvat jossain ja olen varmistellut uuden ruuvin aivan viereen. Kiitos.
cpalm: Kiitos vinkistä! Sain kuitenkin tänään vastauksen, että heillä ei valitettavasti ole tietoa tämän tyyppisistä list:sta. :( Onko kenelläkään lisää vinkkejä?
johfo: Hei, Etsin jonkinlaista säädettävää nivel/sarana/polviliitos tai miksi se nyt kutsuttaisiinkaan, jossa on kiinteät ja melko tiheät lovet, jotta se ei pääse liukumaan, neliöprofiiliputkelle alumiinissa... mutta ei löydy. Kun googlaan ja saan hakutuloksiin mukaan "led", hukkuvat kaikki osumat valodiodien sekaan. Ajattele metrin mittaista pätkää 25x25 neliöputkea alumiinissa (tyyppiä
calle336: Valan sen paikalleen. Kyllä, lämmin vesi ja eristys saavat olla. Jos ehtii valaa talvella :)
huggan: Googel SketchUp käytän yleensä. Olen piirtänyt kaiken itse, mutta osa käyttää arkkitehtiä, ehkä ei niin yleistä autotallille.
tank77: Ei ole väliä, onko kyseessä kaakeli vai klinkkeri, sama kiinnityslaasti käy molempiin.
huggan: Torille varmaasti, joten siitä sinun ei tarvitse olla huolissasi, mutta tarkoitan vain, että monet luulevat, että on huonompi, jos ruuvi menee läpi, mutta näin ei ole. Tietenkään sitä ei pidä vetää liian pitkälle läpi.
niklasp85: Vai niin, se ei siis ole niin hankalaa. On olemassa satoja oppaita siitä, miten leikataan alempi, mutta en ole löytänyt mitään ylemmälle...
Bobbarebygg: Joo, se on varmasti kuten sanot, kun alan ajatella tarkemmin :) yritän eristää viimeisen osan harjasta ja laittaa sitten vähän lämpöä lattiaan
marcusmco: Kuulostaa lupaavalta. Tutkin, ovatko ne raudoitustangot / metallikulmat, kun pääsen kotiin. Jos näin on, ei tunnu siltä, että mikään romahtaisi, kun olen vihdoin saanut sahaamisen valmiiksi. Ostin tänään uusia tiikerinsahanteriä betoni/metalli käyttöön, joten nyt j-vlar. :)
fn76: Olen skeptinen materiaalivalinnan suhteen. Kuusi ei ole optimaalinen portaille. Vähintään mänty mutta mieluiten tammi, saarni tai vaahtera askelmille.
Arne999: Totta.. Se on oltava OSB asettaa vain näitä seiniä kerran elämässä toivon... :)
freddemp5a: Rakennamme kaksiasuntoisen talon, jossa on yksi asunto yläkerrassa ja toinen alakerrassa, ja siksi meillä on ylimääräinen äänieristys (sekä lattiarakenteessa että aluslattialla, jossa on kaksi lastulevyä ja niiden välissä 19 mm paroc askeläänieriste. Ylempi lastulevy on asennettu kelluvaksi. Laatoittaja valaa kaatokerroksen, huolehtii vesieristyksestä ja asentaa laatat. Olemme
Pompadom: No mitä minä tiedän? :) Olen vain maallikko, enkä oikeastaan tiedä mitään mutta tulkitsen GVK:n vastauksen kysymyksiini niin, että jos jotain tapahtuu pintakerrokselle ja kosteus menee läpi, niin vaurioituu vain kipsilevy. Höyrysulku estää, aivan kuten talon muissakin osissa, kosteuden pääsemästä pidemmälle ja vahingoittamasta seinän muita osia. Tämä sekä se, että on vaikeaa
Modino: Hei! Minun täytyy siirtää meidän imkanava (125mm). Kuinka tehdä vahvistus, jos tarvitsee mennä lattian läpi? Kyseessä on kevytpalkit ja tarvitaan läpivienti. Kiitos etukäteen!
Henri: [citat] Ainakin käsittele puun päätyöljy sekä pohjamaali.
Ropust: [citat] Kiitos vastauksestasi ja tervetulotoivotuksestasi! Talo on rakennettu 97, joten se on "kohtuullisen" uusi. Tämäkin on rinteeseen rakennettu. Kellarissa ei ole lattialämmitystä, mikä tekee ympäristöstä melko "raakaa" lämpötilan suhteen. Kuitenkin siellä on patterit, joita ei ole kytketty. En ole vielä muuttanut sisään, täydennän tiedoilla heti, kun pääsen taloon.
Roundup: Tein samoin huopakatteen kanssa (ilman pehmeää tiivistettä) hyllyjärjestelmää varten, jonka rakensin eristämättömään kellariini. Toimi hyvin useita vuosia, sitten se poistettiin, kun kellari laitettiin kuntoon oikeasti.
Norrlandskusten: Nyt voin ainakin kertoa kokemuksistani. Rakensin etupihan (2,5x4,2m) 25 mailia kausipaikasta. Tein yhteensä 8 moduulia (4 seinää, lattia ja kolme katon osaa). Runko tehtiin 95x45:stä vaakasuoralla 120x45 lattiasäädöllä (jotta seinät voidaan kiinnittää lattiaan kiilamaisilla ruuveilla) Kulmat ruuvattiin yhteen pitkien puuruuvien avulla. Fjällpanel, 1x1 m ikkuna yhdellä seinällä.
smiler: Onko sinulla matalin mahdollinen rakennuskorkeus vai onko sinulla korkea huonekorkeus nyt? Jos aiot käyttää kuvailemaasi palkkia, siitä tulee todella suuri jännevälillä 8,7m. Tietenkin asetat sen toisinpäin. Tarvitsetko edes palkkia ollenkaan? Arvaan, että et voi kiinnittää kattoa seiniin myöskään, vaan aiot rakentaa uudet seinät erilleen nykyisistä? 45x220 (vaihtoehtoisesti
smiler: Käy sepän luona ja teetä jotain, eikö niin...
oceanis: Jos aiot vain suoristaa lattian tukipuut, on helpointa sekoittaa erä hienobetonia ja laittaa se nauhana, johon sitten asetat tukipuut ja koputat ne alas, kunnes ne ovat tasapainossa. Anna sitten betonin kovettua/kuivua, niin tukipuut ovat tasaisesti ja voit porata ja kiinnittää pari ruuvia lattiaan, niin ne pysyvät paikallaan.
ToRy: Kiitos! Hän aloitti vuoden 2012 aikana ja liikevaihto oli 200-299.000 saman vuoden aikana. Ei työntekijöitä. Kysymys kuuluu, uskaltaako "ottaa riskiä"...? Täytyy miettiä sitä vähän...
hantverkare1: [citat] Aha, ajattelinkin niin. Minun huijari ei edes viitsi laittaa hintalappuja. Yksityishenkilöt älkööt vaivautuko... En ymmärrä miksi he eivät halua yksityishenkilöitä asiakkaina. Heidän rahansa ovat yhtä arvokkaita.
no_brakes: Hei, Olen hiljattain laajentanut taloa ja pohdin hieman diffuusiokalvoa. Vanhan osan diffuusiokalvo on sisäpuolella ja uuden osan tulee olemaan myös. Vanha ulkoseinästä tulee yhtäkkiä sisäseinä. Kuinka minun pitäisi tehdä diffuusiokalvon kanssa? pitäisikö minun peittää seinä muovilla molemmilta puolilta, vai pitäisikö minun vain taittaa muovi alas uuden osan katosta hieman