Se on kuin Linnex sanoo. Päät eivät ole ongelma. Vääntömomentti tekee säännöt ja momentti on suurimmillaan keskellä sääntöä.

• Tykkään
Martin_B
  • Laddar…
Miten kiinnitätte puupalkit teräspalkkiin, jos käytätte vaihtoehtoa 1?
Vaihtoehto 2 vaatii vähemmän työtä teräksessä, kuten näen sen, mikä on todellakin merkittävä etu.

Ampu tai hitsaa kiinni naulan kulmat Hea-palkin sääntöihin, niiden ei tarvitse olla tiukasti, sillä ne lepäävät palkin päällä.

smurfen72 sanoi:
Ampua tai hitsata kiinni naula kulmia HEA-palkin reglarna eivät tarvitse olla tiukasti kiinni, ne lepäävät palkin päällä.
Kyllä, toki voi tehdä niin, mutta miksei vaihtoehto 2, jolloin voisi ruuvata/naulata puuhun sen sijaan? Vai tuleeko tuki liian lyhyeksi silloin (n. 50 mm puuta, joka lepää palkin päällä 100 mm sijaan)?

Tietenkin vaihtoehto 2 toimii, mutta se vaikuttaa hankalalta ja huonommalta ratkaisulta; sinun täytyy kiinnittää palkki Hea-palkkiin pulttaamalla sen sijaan, että kiinnittäisit/aisat hitsaamalla tai pulttaamalla kulmat suoraan Hea-palkkiin ja saisit 100 mm tukipinnan.

martinradbo sanoi:
Miten kiinnitätte puupalkit teräsparruun, jos käytätte vaihtoehtoa 1?...
Niitä ei yleensä kiinnitetä ollenkaan, vaan ne pysyvät paikoillaan ylä- ja alapuolella olevien materiaalien ansiosta. Ei ole kiertorasitusta.

Vielä yksi vinkki on laittaa tervapahvia puupään ja teräksen väliin. Aina on riski, että se voi muuten alkaa natista.

Johan Gunverth sanoi:
Niitä ei yleensä kiinnitetä lainkaan, vaan ne pysyvät paikoillaan ylä- ja alapuolisen materiaalin ansiosta. Ei ole vääntökuormitusta..
Olen samaa mieltä, mutta minun KA / suunnittelija vaatii, että ne kiinnitetään, ja minusta se myös tuntuu paremmalta.

Johan Gunverth sanoi:
Toinen vinkki on laittaa tervapaperia puun pään ja teräksen väliin. Aina on olemassa riski, että se voi alkaa natista muuten.
Sen muistan, natina ja kolina on kielletty tässä talossa.

Laittaisin ne kiinni juuri välttääkseni narinaa ja natinaa, mutta ne voivat varmasti olla irrallaan.

Olen rakentanut kaksi taloa, joissa lattiarimat ovat olleet löyhästi teräspalkin päällä ja se on toiminut natkumatta. Suosittelen kuitenkin ruuviliimaamaan molemmat lattiarimat sopivalla yläsääntöjen avulla, se antaa hieman enemmän tukevuutta rakenteeseen ja lisäksi lattialevyt saavat tukea koko matkalta.

Avoin huone rakennusvaiheessa, jossa puiset kattopalkit ja keskilinjalla oleva metallipalkki. Takan rakenne keskellä huonetta. Suurin, keskeneräinen rakennustyömaa sisätiloissa, jossa näkyy puuparruja, metallipalkki ja rakennustelineitä.

• Tykkään
RoBo
  • Laddar…
Alsti18 sanoi:
...Kaksi välikerrankerroksen palaa kohtaavat näin keskellä ja on siellä erittäin huolellisesti kiinnitetty koivuvanerilla molemmilta puolilta. Tämä taitaa pääasiassa toimia välikaton yhdessä pitämiseksi, kunnes kaikki muu, mikä pitää taloa koossa, on paikallaan...
Mielenkiintoinen ketju yli kuuden vuoden aikaperspektiivillä!
Todella kuulee historian siipien havinaa :)
Mutta Gustavssonin ja Gabbe1:n rakennukset eivät ole samat?

Mutta haluan tehdä pienen huomautuksen. Ehkä joku on jo tehnyt sen, niin pyydän anteeksi:

On erittäin tärkeää, että kattopalkkien alarungot yhdistetään toisiinsa.
Jos tätä ei tehdä, katto voi painaa rakennuksen pitkäseinämiä erilleen, kun kattokuorma kasvaa esim. lumen alla.

Minulla on vastaava ratkaisu kuin Gabbe1 näyttää (Gustavssonin tapaus1) talossani, joka on rakennettu 2010.
Kattoristikot ovat Deromen suunnittelemia, ja ne toimitettiin rei'itetyillä teräsnauhoilla jaettujen alarunkojen yhdistämiseksi. He kutsuivat niitä palkkikannattimiksi.

Mutta rakennusmestari halusi eri tavalla: Hän rakensi 220 mm alarungot 70 mm säännöllä, jonka hän ruuvasi ja liimasi alarunkoihin ja välikerroksen lattianpalkkeihin.
Juuri kuten Gabbe1 kuvailee.
Lattiarakenne oli siis 290 mm (paljon tilaa eristeelle). HEA-palkki on 200 mm.

• Tykkään
Martin_B
  • Laddar…
Oi, MM langanostossa siirtyi toiseen kierrokseen :D
Minun pitäisi oppia katsomaan päiväyksiä ennen kuin vastaan. Toivottavasti TS on saanut välipohjansa ja odottaa sitä vielä ;)

KnockOnWood sanoi:
Mutta Gustavssonsin ja Gabbe1:n rakennelmat eivät varmaankaan ole samat?
Ei, minun rakennuskuvani eivät ole edes vuotta vanhoja.

KnockOnWood sanoi:
Mutta haluan tehdä pienen huomautuksen. Ehkä joku on jo tehnyt tämän, siinä tapauksessa pyydän anteeksi:

On erittäin tärkeää, että kattotuolin alapaarteen puolikkaat yhdistetään toisiinsa. Jos tätä ei tehdä, katto voi työntää rakennuksen pitkät seinät erilleen, kun katon paino kasvaa esimerkiksi lumen peittäessä.
Juuri minun tapauksessani on ristikko vapaasti kantava ja välipohjaa ei vaadita "pitämään" kattotuoleja paikallaan esimerkiksi suuren lumikuorman aikana.

Mutta jos on rakenne, jossa välipohja toimii samanaikaisesti alapaarteena, niin on tietysti kuten kirjoitat.

Martin_B
Vanha ketju. Mutta nostan esille liittyen estämään seinien työntymistä ulos. Riippumatta siitä, ovatko kattoristikot vapaakantavia vai eivät (kuka tietää, miten kunnolliset myrskyt vaikuttavat seinärakenteeseen samalla kun lattialaudoitus on korkeasti kuormitettu), itse olisin tietenkin kiinnittänyt koolaustankoja teräspalkin kummallekin puolelle, käyttäen reikälevyjä suoraan yli.

Ne ovat ohuita, joten ne eivät tee lattialaudoituksesta paksumpaa ja lattialevyt voidaan höylätä niille tai vaihtoehtoisesti asettaa ne palkkien sisään. Olisin sitten asettanut yhden pitkän alapuolelle ja yhden pitkän yläpuolelle, niin että ne menevät 30-40, ehkä mielellään 50 senttiä jokaisen palkin sisään.

Se vastaisi varmaankin sitä, että palkit ovat "ehjiä"/jatkamattomia, tai melkein.

Jos on lisäksi yläkerran seinät, jotka kulkevat palkkien suuntaisesti, olisin suunnitellut niin, että ne osuvat suoraan palkkien ylle, jos mahdollista, jotta voi kiinnittää joitakin palkkeja myös puulla.

Sellainen sitoo kaiken niin hyvin, että tarvittaisiin kai tornadon luokka F5 revimään se irti :D

Vanha ketju jälleen, mutta vinkki saattaa olla arvokas jollekin tulevaisuudessa ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.