Hei.
Helmikuussa ostin asunnon (2h+k), joka on rakennettu 1949. Asun ylimmässä kerroksessa, 3. kerroksessa.
Keittiön keskellä on seinä, jonka ajattelin purkaa.
Palkkasin rakennusfirman, ja he olivat 95% varmoja, että seinä ei ole kantava. Kun he saivat tietää, että seinässä oli hieman punatiiltä, he olivat 100% varmoja.

Minua epäilyttää, että he eivät tienneet, mistä materiaalista seinä oli tehty. Se voisi olla kevytbetonia tai muuta sekoitusta. Liitän mukaan kuvia, jotta voitte nähdä. HUOM: Seinän läpi oli melko helppo porata.
Seinä on rapattu noin 2 cm kummaltakin puolelta!

Kuva näyttää osittain puretun seinän, jossa paljastuu punaista tiiltä ja laastia. Seinän rakenne on karkeaa ja epätasaista.

Seinä, jossa on näkyvissä punaista tiiltä ja vaaleaa laastia. Seinän pinta on rapattu, ja se on osittain purettu.

Tietääkö kukaan, mitä seinän sisällä on?
Uskotteko, että seinä on kantava?
Voiko katto romahtaa, jos puran seinän?

Kiitos etukäteen :)

Seinä ei näytä olevan kantava, se on enintään 10-12 cm paksu rappauksen kanssa. Katto voi kuitenkin olla rapattu seinää vasten, joten on olemassa riski, että se irtoaa, joka tapauksessa ei ole rappausta seinän yläpuolella kattoon, joten sinun on korjattava se tai kehitettävä kattoa ja asetettava kipsilevy/paneeli huntonit. Silloin voit myös asentaa ledspotit, jotka eivät tarvitse niin paljon ilmatilaa yläpuolelle!

• Tykkään
sondos
  • Laddar…
Kiitos siitä Per :)

Kun on kyse siitä, onko seinä kantava, yhdistykseltä pitäisi olla mahdollista saada tietoa.
Mutta tämä näyttää samalta kuin minun ei-kantavat seinäni asunnossani, joka on vuodelta 55. Rakennuksesta tulevista "tiilikuulista" tehtiin laatta, joka pystytettiin sitten sisäseiniksi.

• Tykkään
sondos
  • Laddar…
13th Marine sanoi:
Kun on kyse siitä, onko seinä kantava, yhdistyksen pitäisi pystyä selvittämään asia.
Mutta tämä näyttää samanlaiselta kuin minun ei-kantavat seinät asunnossani, jotka ovat vuodelta 55. Rakennuksesta ylijääneistä "tiilijätteistä" valettiin laatta, joka sitten nostettiin sisäseiniksi.
Kiitos vastauksestasi :)

13th Marine sanoi:
Mitä tulee siihen, onko seinä kantava, niin tämän pitäisi olla selvitettävissä yhdistykseltä.
Mutta tämä näyttää samalta kuin minun ei-kantavat seinäni asunnossa, joka on vuodelta 55. Rakennettiin "tiilijätettä" sisältävä levy, joka pystytettiin sitten sisäseiniksi.
Kiitokset tästä. Asun talossa vuodelta 1936 ja viestisi selittää sisäseinien vaihtelevan sisällön.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.