Hei!

Aika alkaa hoitaa laiturihanketta nyt, kun on talvi. Olen lukenut kaikkea mahdollista kivikammioista ja myös lukenut täällä foorumilla olevat ketjut laitureista. Mutta silti joitakin asioita jää jäljelle ylitietoiselle henkilölle kuin minä hehe.
Tältä se näyttää nykyään: Valkoinen vene vedessä kivirannalla, laituri oikealla. Kivikkoa ja kasvillisuutta ympärillä, rauhallinen järvimaisema taustalla.
Olen ajatellut poistaa noin 2 metriä nykyisestä laiturikannesta ja korvata se kivikammilla suoraan ulos. Haluan myös laittaa tukkeja veneen oikealle puolelle kuvassa, jotta kivikammion reuna ulottuu aivan reunan sisään ja tulee vuoratuksi, jotta saan hyvän kiinnityspaikan.

Täytyy olla monia täällä, jotka ovat rakentaneet kivikammiot ja joilla on kuvia rakennusajalta siitä, miten yhdistätte ne. miten tuette laituria, kuten ajattelin tehdä, ja kiinnitätte sen kiveen ym.?
Kiitollisesti etsitään kuvia!

Olen ajatellut salvata kammion, jonka arvioidaan olevan 5x2 metriä, lohikosilla ja myös kierteellä yhdistää nurkkien pystyssä olevat tukit hirsivaiheessa.
Tunnen olevani melko hyvin perillä siitä, miten kammio rakennetaan, mutta se mitä pohdin, on miten teen parhaiten laiturin reunassa.
Ajattelin itselleni kaivaa esiin, asettaa tukki veneen suuntaisesti ja sen jälkeen poikittaiset tukit, jotka menevät kiven etäisyyksien alle ja siten lukittuvat paikalleen.

Mistä saan puutavaraa? Tai tukkeja? Voiko niitä ostaa sahalta vai täytyykö ostaa suoraan joltakin, jolla on metsää? minulla on pääsy omaan sahaan mutta ei puita, niin sanotusti :)

Pieni kuva siitä, miten tarkoitan, että siitä tulee:
Piirros laiturin ja kivikasan rakennussuunnitelmasta talvimaisemassa, jossa on merkitty tukien ja kivien sijainnit sekä suunta rannasta.

Lähettäkää mielellään kuvia siitä, miten olette rakentaneet, ja antakaa mielipiteitä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.