Tietääkö kukaan, mistä voi löytää asbestia vanhempien kaakeliuunejen ja savukanavien/savupiipun liitäntöjen yhteydessä?

Muuten, mikä on ero savukanavaliitännän ja savupiipun liitännän välillä, vai tarkoittaako se samaa asiaa? Eli liitäntää tulisijan ja itse savupiipun kanavan välillä?

Olen kuullut, että vanhoissa kaakeliuuneissa ja savukanavaliitännöissä/savupiipun liitännöissä voi olla asbestia, mutta en ole ymmärtänyt, mistä sitä löytää ja missä muodossa se on? Esimerkiksi eristysmateriaalina? Laastissa?

Kysymykseni syy on se, että olen löytänyt jonkinlaista irtomateriaalia muuratun kanavan pohjasta, jota nykyään käytetään poistoilmakanavana, mutta jota aiemmin käytettiin savukanavana. Voin kuvitella, että täällä on aiemmin ollut kaakeliuuni. Mietin, voiko löysä materiaali olla jäänteitä jonkinlaisesta asbesteristyksestä aiemman kaakeliuunin ja savukanavan välillä. Tai sitten se on yksinkertaisesti vain vanhaa "roskaa", eli laastin, roskan, noen sekoitus.

Kiitollinen vinkeistä ja hyvistä neuvoista! :) Ja teille, jotka olette ärsyyntyneet siitä, että olen kysynyt asbestista aiemmin, siitä on jo aikaa ja etsin vain rakentavia vastauksia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.