Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Björn_Nilsson: Olen hakannut seinän päästäkseni vedelle ja viemärille pesualtaalle. Kävin läpi seinän muutamassa kohdassa ja tuntuu siltä, että minun pitäisi pohjustaa jollakin ennen kuin laitan putken. Voit nähdä ulkoseinän reikien läpi ja sisä- ja ulkoseinän välillä on merkittävä ilmarako. Pitäisikö minun vain yrittää täyttää reiät jollakin laastilla? Millaisella laastilla sitten?
dagelito: Kiitos kaikista vastauksista! Kyllä, se on todella jännittävä projekti. Tosiasia on, että kaikilla osapuolilla on vaihtoehtoisia asumisratkaisuja, jotka voivat toimia. Epävarmuus liittyy taloudellisiin seikkoihin - kaksinkertaiset asuinkustannukset ovat kalliita. Aika on todella rahaa tässä tapauksessa. Lisäksi meidän täytyy löytää pankki, joka myöntää meille lainan taloa varten
Sophie: Olemme tehneet niin aikaisemmin eteisessä ja silloin laitoimme ensin helmipontin alemmalle 3/5 osalle ja sitten levyn yläpuolelle, johon tapetoimme. Tällä tavalla ei jäänyt rakoa ja seinäpaneelin ja levyn välinen lista ei ole takaosastaan uritettu, vaan on vain sileä. On totta, että yllä olevissa kuvissa paneeli ulottuu lattiasta kattoon. [bild] [bild]
thomasx: [citat] Tiedän, että useat niistä, joihin tähtäsin, arvostavat minua, loput ovat kuin vettä minulle ;)
johanssoncalle: Hei Olen parhaillaan remontoimassa yläkertamme. Talo on 1,5-kerroksinen ja rakennettu vuonna 1966. Haluaisin siirtää kattotuolien tukijalat ja asettaa ne lähemmäksi räystästä saadakseni hieman paremman tilan makuuhuoneisiin. Ymmärrän, ettei vain voi aloittaa purkamista, vaikka useat muut talot alueellamme ovat tehneet tämän muutoksen. Kysymykseni on, voiko joku auttaa tässä
Bernieberg: Olen samaa mieltä hantverkare1:n kanssa niin kauan kuin levyssä on kohtuullinen hajonta kiinnityspisteiden välillä (erityisesti korkeussuunnassa).
hempularen: Luulen, että se tulee pettämään. Jos oletamme cc60 regläjen välissä, kuormitat jokaista regelia noin 230 kg. Se, että liimaat ne yhteen leveydeltään, ei lisää taivutuskestävyyttä, mutta se voi vähentää riskiä, että ne vääntyvät, kun seisot niiden päällä. Onko mitään mahdollisuutta ripustaa se johonkin yläpuolelta?
DHellgren: Olen remontoimassa kellaria talossa, joka on rakennettu vuonna 1943, ja meillä on yksi lämmitämätön huone, johon ajattelimme tehdä "ruoka/viinikellarin". Kellari on salaojitettu ja eristetty ulkopuolelta vuonna 2009. Alun perin tämä huone oli talon ulkopuolella, eli ei ollut huonetta yläpuolella, se oli vain kuisti sisäänkäynnin edessä. Taloa on muutama vuosi sitten laajennettu
Javadvetjadå: Ratkaisuna mahdollisiin sortumiin on selvä. Asetin 4 kpl 16 mm paksuja ja 800 mm pitkiä raudoitusteräksiä saumaan pitämään ylemmät kivet paikallaan. Alaspäin minulla on tukea kivistä, jotka eivät irtoa. Uusi tuuletuskanava on myös paikallaan. Jäljellä on vain reiän muuraaminen ja tasoittaminen. [bild] Uusi kysymys. Voinko ensin muurata kivet ja reiän ja antaa sen kuivua, jotta
cpalm: SX tulee olemaan hyvä, samoin "vanliga" S. Heillä on käsikirja verkkosivullaan: http://www.fischersverige.se/desktopdefault.aspx/tabid-1952/
dickans: Hei. Olen parhaillaan kunnostamassa vanhaa kattolyhtyä. Nyt kysymykseeni. Miten verhoilen sen parhaiten? Olen ajatellut laittaa raakaponttia kattotuoleille ja sitten huopaa ja peltiä. Miten teen sivuilla? Onko se windy ja sitten paneeli vain päälle? Vai pitäisikö käyttää asfaltilevyä? Näyttää siltä, ettei verkosta löydy kovin paljon tietoa siitä, miten se tehdään. Se oli aiemmin
thomas33: Gyprocilla on tietoja siitä, mitä eri kiinnikkeet kestävät. http://www.gyproc.se/g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du/upph%C3%A4ngningar/tunga+upph%C3%A4ngningar Duomax-punainen kestää 10 Kr ja sininen 20 Kg http://www.gyproc.se/konstruktioner/inf%C3%A4stningar/inf%C3%A4stningar+i+gipsskivor/om+inf%C3%A4stningar
Peter_K: Siellä ne ehkä tekevät enemmän hyötyä. Tajusin, että sivujen pitkin pitää olla kortlingar, jotta lattialastulevy saa tukea. Tulee vähän enemmän sahaamista ja ruuvaamista 😀
AnneP: Kiitos ystävällisistä vastauksista! Nyt olemme hyvällä tiellä :-)
Bassie: Anteeksi Kivet, sekä vuolukivi että tiili, löytyivät NP-Nilsson rakennustarvikeliikkeestä, joka on NIBEn jälleenmyyjä Markarydissa ja on ostanut Contura-merkin.
Malten: Olen pohtinut hieman enemmän eri perustamistapoja ja mahdollisia painumaliikkeitä vanhassa talossa. Nykyinen talo on rakennettu vuonna 1952 ja tein salaojaremontin 2 vuotta sitten. Silloin oli vain noin 1 cm leveä halkeama toisessa nurkassa, talon vastakkaisella puolella suunnitelmastani laajennuksesta. Se johtui todennäköisesti siitä, että autotalli laski kellariin siellä, jolloin
droopy: Joo, se on totta.. mutta 120mm kohdalla 24mm vaneri on erittäin kestävä, yritä katkaista 24mm paksu ja 120mm korkea vaneripala "korkeudeltaan". Vastaava varmaan enemmän lujuutta kuin 45x120 palkki korkeudeltaan, jossa kuidut ovat samaan suuntaan.
LaT: Normaalisti ei ole asbestia tiilimuuratuissa savuhormeissa tai liitännöissä. Asbestia "voi" esiintyä drevissä, mutta drevi ei ollut yleinen ennen noin vuotta 1920. Usein liitännässä käytetään vain laastia.
Danne_83: Siinäpä se. Päällystin kulmat nopeasti kipsillä saumaamisen jälkeen, joten en ehtinyt nähdä mitään halkeamia, mutta muutan mieleni ja sanon, kuten edellä mainittiin, että sinun pitäisi ostaa kalliimpaa saumamassaa ;)
Atom: En voi lukea kuinka tätä käytetään, paitsi että alustan täytyy olla "absorberande". Pitääkö käyttää jotain primeria?
Martin_B: [citat] [citat] 45x170 C30 eivät olleet halpoja, joten niistä jouduin maksamaan täyden hinnan. Kerto on maannut muutaman vuoden, tai varmasti pidempään (aika kuluu nopeasti), ja oli ylijäämämateriaalia, joten se maksoi vain vähän bensaa kuljetukseen. Jos olisi tilannut kertoa uutena, se olisi varmasti maksanut 500-600 kr / palkki, ne ovat kalliita, mutta saadakseen hyvää täytyy
Oldboy: Henkselit ja vyö. Monet asiat pitäisi olla... teoriassa/ideaalimaailmassa, mutta nopea vilkaisu tälle foorumille näyttää, että usein näin ei ole todellisuudessa... :banghead:
Atom: Mikä kiinnityslaasti on joustavin? Kuulin (luin), että Ardex S48 olisi sitä.
D09: Yksi asia, jonka unohdin, oli limträbalk. Nyt se muodostaa kaksi erillistä tähtitaivasta. Pimeys niiden välissä ( pinta limträ ) Ehkä siihen ei kiinnitä huomiota, mutta se häiritsee minua ;)
carl fabian: Hei! Olisin kiitollinen neuvoista ja vinkeistä koskien koristekiven asentamista. Minulla on tällä hetkellä sisäseinä, jossa on tiilellä päällystetyt tukirakenteet ja helmipaneeli. Ajattelin nyt purkaa helmipaneelin ja asentaa kipsilevyn koristekiven alustaksi. Tarvitseeko lisätä tukirakenteita kipsilevyn kiinnittämiseksi, vai voiko sen kiinnittää suoraan tiiliseinään? Onko kipsi
martinko: Hei! Ajattelin rakentaa ammeeni sisään. Osittain 10 cm laskutilaa kolmelle sivulle, jotka kaakeloidaan päältä, ja yhdelle sivulle kaakeloitu etuosa, jonka voin purkaa, jos haluan säätää viemäriä (ei laskutilaa tällä sivulla). Kysymys: Selvitäänkö tästä yksinkertaisilla xps-levyillä, vai pitääkö käyttää kalliita lux-levyjä (tai muita vahvistettuja xps-levyjä). :wow:
Kicken: 95x45 riittää varmasti hyvin, jos tehdään kantava väliseinä. Mutta syy siihen, että kysyn, on se, että kantava väliseinä korvataan osittain 2,5m matalalla palkilla(keltainen), joka toisessa päässä lepää kantavan seinän(punainen) päällä ja toinen roikkuu kattotuolissa(vihreä)! Joten se on voima kattotuolissa, jonka haluan laskea. Kattotuoli, johon palkki ripustetaan, olisi 3m
Atom: Ostin muutamia profiileja Hornbachista, jotka googlauksen perusteella näyttävät olevan valmistettu PVC:stä. Asia on se, että haluan peittää ovenkarmin näillä. Tämä täytyy tehdä kolmella profiililla, jotka täytyy limittää toistensa päälle. Millä minun pitäisi liimata nämä? Sen ei tarvitse olla 100 % kiinnitys. Ja liiman tulisi myös tarttua maaliin, jolla karmit on maalattu.
Drotz: Hobby voidaan mukauttaa jäljellä olevien mukaan, kun siellä ei ole vielä tehty mitään. Aion valita vaihtoehdon 1, niin siitä tulee varmasti hyvä. ;) Kiitos vastauksesta.