Minulla on pieni katto, noin 3x7 metriä, jossa on loiva kallistus ja kattohuopa. Kosteusvaurio on korjattava ja osa katosta on avattava. "Kattopalkit", tai miksi niitä nyt kutsutaankin, koostuvat 45x120 lankuista, joiden väli on 60 cm. Vähintään yksi näistä menee suoraan kosteusvaurion kohdan läpi ja se täytyy todennäköisesti korjata.

Koska en ole vielä avannut kattoa, en voi tarkalleen sanoa, miltä lankut näyttävät. On mahdollista, että ne ovat jaettuja niin, että sopiva osa voidaan vain vaihtaa. Mutta oletetaan, että ne ovat seitsemän metriä pitkiä. Jos minulla on lahovaurio yhdessä lankussa, voisinko poistaa sen osan, liittää terve osan 45x120 ja käyttää naulalevyä?

Niissä esimerkeissä, joita olen nähnyt naulalevyillä, on suurissa taloissa lattiarakenteita, joissa on kantava osa juuri liitoksen alla. Minulla ei tule olemaan kantavaa osaa liitokseni alla.

Uskon, että se olisi parempi, jos otat ylimääräisen säännön spikplåten sijaan, sanoa noin 1,5-2 metriä molempiin suuntiin (eli vähintään 3 metriä). Ja naulaat sen melko tiukasti olemassa olevaan. Luulenpa, että näin jossain, että pitäisi liimata ja naulata.

Tarkoitatko kolmen metrin pituista spikiliitosta?

Yksi joustava ja erittäin kestävä tapa liittää koolauksia on sahata kaistaleita vähintään 12 mm vanerista tai viilusta. Sahaa kaistaleet saman levyisiksi kuin koolauksen korkeus on. Aseta kaistale niin, että liitos osuu keskelle, liimaa ja ruuvaa kiinni. Yksi kaistale molemmille puolille ja liitoksesta tulee vahva kuin kallio.

Rockas sanoi:
Yksi raita kummallekin puolelle ja siitä tulee vahva kuin vuori.
Skarviin saat 24(12+12)mm koivuvaneri istf 45mm trä...

Joo, se on totta.. mutta 120mm kohdalla 24mm vaneri on erittäin kestävä, yritä katkaista 24mm paksu ja 120mm korkea vaneripala "korkeudeltaan". Vastaava varmaan enemmän lujuutta kuin 45x120 palkki korkeudeltaan, jossa kuidut ovat samaan suuntaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.