Ajattelin murtaa itseni vanhaan savukanavaan kuvan nuolen kohdalla.
Tätä varten minun täytyy poistaa kiviä "tukimuurista", jossa on sisäänrakennettu lämmityskaapeli (musta).
Kysymys kuuluu, mitä tapahtuu, jos poistan ensin kiviä päästäkseni savukanavaan piipun osassa ja sitten asennan 125 mm putken keittiön liesituulettimeen noin 50 cm länteen kuvassa.
Tuntuu siltä, että kaikki voi romahtaa, kun tukimuuri on vain tiilen verran leveä molemmin puolin lämmityskanavaa.
Se riippuu siitä, miltä tukimuuri näyttää/on rakennettu. Eli kuinka paljon materiaalia on käytettävissä, sekä millaisia kuormia tukimuuri ottaa vastaan. Todennäköisesti ei ole ongelmia, mutta kuten sanottu - se riippuu...
Se riippuu tukimuurin ulkonäöstä/rakenteesta. Eli kuinka paljon materiaalia on poistettavana, sekä mitkä kuormat tukimuuri ottaa vastaan. Todennäköisesti ei ole ongelmia, mutta kuten sanottu - se riippuu...
Nyt olen tutkinut hieman ja valitettavasti näyttää siltä, että kohta, josta haluan poistaa kiviä, on vain seinä yhdellä vaakasuoralla kivellä, mistä syystä pelkään, että yläpuolella olevat kivet putoavat alas, jos alan poistamaan tarvittavia kiviä saadakseni putken sisään. Olen löytänyt savuputken, mutta ei siitä ole paljon apua, jos putkea ei voi vetää seinään.
Yläpuolella ei ole kovin paljon painoa. Arvelen, että se on muurattu hieman ylärakenteeseen tukemaan mahdollisesti yläkerran hellaa.
Joten kysymys uudelleen, luuletteko, että koko systeemi kaatuu, jos irrotan kiviä? Laasti on hyvin huokoista. Olen irrottanut kaiken meisselillä.
Liitän mukaan kaksi kuvaa. Toinen kuva esittää suunnitellun putken vedon ja toinen lähikuva reiästä savuputkeen.
No niin. Luulin keksineeni ratkaisun. Viedä letku vanhan lämpökanavan sisällä, joka näkyy ensimmäisessä viestissä. MUTTA, kun poistin kiven, joka katkaisee vihreän renkaan vasemmalla, ja sen yläpuolella olevan kiven, huomasin, että aivan oikealla näistä kivistä on väliseinä. Eli ei ole vapaata kanavaa savukanavaan.
Tietääkö joku tällaisen väliseinän paksuutta? Itse arvaan, että se on 70 mm, kuten yksi kivi on paksu, mutta on hyvin vaikea tietää varmasti.
Ehkä täytyy soittaa muurari, että hän voi tulla katsomaan mitä pitäisi tehdä.
Se on kyllä erittäin vaikeaa arvioida täällä foorumilla. Luultavasti tarvitaan paljon enemmän kuvia ja mahdollisesti piirustuksia sekä selkeämpiä kuvauksia, mutta se on silti vaikeaa vanhassa talossa. Kokenut muurari paikan päällä ei ole huono idea. Mielellään savupiipun muurari, joka on tottunut vanhoihin savupiippuihin. Savukanavan/kanavan täytyy myös tulla oikein esiin savupiipun sisällä.
Ratkaisuna mahdollisiin sortumiin on selvä. Asetin 4 kpl 16 mm paksuja ja 800 mm pitkiä raudoitusteräksiä saumaan pitämään ylemmät kivet paikallaan. Alaspäin minulla on tukea kivistä, jotka eivät irtoa. Uusi tuuletuskanava on myös paikallaan. Jäljellä on vain reiän muuraaminen ja tasoittaminen.
Uusi kysymys. Voinko ensin muurata kivet ja reiän ja antaa sen kuivua, jotta voin lopuksi tasoittaa ulomman kerroksen 1-2 cm tasoitteesta? Ajattelin käyttää muurauslaastia C Byggmaxilta sekä muuraamiseen että tasoittamiseen.
Uusi kysymys 2. Esimerkiksi Weber Gypsum luonnonkipsiin, onko mahdollista laatoittaa sillä alustalla vai onko se liian heikkoa?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.