Olemme remontoimassa ruokailuhuonettamme keittiöksi, mutta lattia on mielestäni aina tuntunut hieman heiluvaiselta ja huojahtelevalta. Se on 4m:n jänneväli ja noin c/c 60 lattiaohjaimien välillä, jotka ovat 195 mm korkeita. Uskotteko, että se tulee vakaammaksi liimatulla ja ruuvilla kiinnitetyllä lattiavanerilla päällä vai pitäisikö minun tehdä lisää vahvistuksia ristiin raksilaudoilla? Nykyisin niitä on muutamia.
Jos haluat saavuttaa "byggnormsmässig" lattiajäykkyyden, vaaditaan ruuviliimattu lattialastulevy ja lisäksi lattianiskojen tuplaaminen eli vähintään 90x195. Ristikkäinen tukeminen on toki arvostettavaa, mutta voi olla vaikea toteuttaa, ja vaikutus heikkenee, kun puutavara kuivuu erilleen. Käytä täyskorkeita tukipuita ja ruuvaa kulmarautojen kanssa sen sijaan.
Epäilin melkein sitä. Onko parempi ruuvata koolingit yhteen niin, että niistä tulee 90x195 sen sijaan, että lisätään yksi ylimääräinen jokaiseen osastoon. Eli cc 30.?
Onko muuten väliä, missä järjestyksessä asennetaan lattia-lastulevyt ja seinälevyt? Jos katsot Parocin verkkosivua, siellä seinälevyt ovat lattianiskojen päällä ja lattia-lastulevy niiden sisäpuolella, mutta tuntuu luonnollisemmalta kiinnittää ensin lattia-lastulevyt, jotta on jotain, jonka päällä seistä, kun seinälevyt kiinnitetään.
cc600 tai cc300 ei ole väliä, kunhan lattiavaneri on vähintään 22 mm, että se on juuri 22 mm johtuu siitä, että se täyttää taipumavaatimuksen myös lattianiskojen välillä olevalle kuormalle, jos nämä ovat maksimissaan 22 mm. Lattiavanerin asentaminen ensin vaikuttaa luonnolliselta, en tiedä miksi Paroc on piirtänyt sen päinvastoin, saattaa liittyä äänieristykseen eli halutaan, että lattialevyt eivät jatku viereiseen huoneeseen. Tämä voidaan välttää tekemällä lattiavaneriin läpivientiura, mutta silloin tarvitaan lisätukea levyjen reunoille.
Kyllä, tuntuu oikealta! En ole muuten koskaan nähnyt piirustusta koskien ristitystä männän kanssa ja siihen liittyvää arviointia/laskemista vähemmästä joustavuudesta. Olisi mielenkiintoista tietää enemmän siitä, kuinka paljon vähemmän taipumaa saa ammattimaisella menetelmällä.
Tämän taulukon mukaan minun pitäisi selvitä c24 puutavaralla, jonka mitat ovat 45x195mm, jos aluslattiana on liimattu lastulevy. Lattiapalkkini ovat 205x55mm, mutta laatu ei välttämättä ole c24.
Nyt olen vihdoin siivonnut kaiken pois ja siivonnut niin, että voi mitata. Haluan lähteä liikkeelle oviaukosta, josta kuva on otettu, mutta mitattuani laserilla, sääntö on vasemmassa alakulmassa noin 2 cm korkeammalla. Mietin, onko helpointa ruuvata uusi sääntö vanhaan ja tasata sitä myöhemmin, ja siellä missä vanha on liian korkealla, minun täytyy yksinkertaisesti höylätä se uuden säännön korkeudelle.
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa? En halua ehdottomasti korottaa lattiaa oviaukolla, koska silloin se olisi korkeampi kuin muut lattiat käytävässä.
Ruuvattu ja liimattu koolingit tänään. Ero korkeudessa vanhoissa koolingeissa oli melko suuri. Tasoitettu laserin kanssa ja nyt ero on maksimissaan 5 mm. Onko se hyväksyttävää? Tuntuu huomattavasti tukevammalta kuin ennen. Olen myös ostanut kulmaraudat, jotka ajattelin kiinnittää jokaiseen päähän, mutta en tiedä, onko siitä hyötyä? Vanha koolinki seisoo kuitenkin kynnyksellä.
Siellä ne ehkä tekevät enemmän hyötyä. Tajusin, että sivujen pitkin pitää olla kortlingar, jotta lattialastulevy saa tukea. Tulee vähän enemmän sahaamista ja ruuvaamista 😀
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.