Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
huggan: Säilyttävän terävän siirtymän saaminen ei ole helppoa. Parhaiten säilyvä on joustava sauma, joka maalataan samalla värillä kuin seinä/katto. Tällöin siitä tulee kuitenkin kaari.
falkn: Se on pakollista uudisrakentamisessa, mutta ei koske, jos tila ei ole muuten käytettävissä, esim. parveke toisen kerroksen talossa, jossa ei ole hissiä.
Duttarmajster: Utelias tuloksesta!
SBH: eristys ei toimi lainkaan, jos se on kylmällä puolella seinää. mutta laita osb ensin
Jockose: Kaksi vuotta sitten eräs yrittäjä teki täydellisen remontin meidän vuoden 1959 kylpyhuoneeseen. Lattialämmitys asennettiin ja laatoitus tehtiin sen päälle, sekä laatoitettiin seinät. Heti työn valmistuttua huomasin, että lattian kallistus oli väärin suihkun kohdalla, sillä vesi valui suoraan lattialle eikä takaisin. He palasivat melko pian ja tekivät korjauksen nostamalla
Costanza: [citat] Kellarikatossa ei ole näkyviä putkia. Kahdessa paikassa löydän hieman paksumpia putkia, jotka menevät ylös tai alas kellarin ja alakerran välillä (eli ne ovat näkyvissä kellarissa lattiasta kattoon, mutta eivät näy alakerrassa). Olen siksi tehnyt sen johtopäätöksen, että ne jaetaan "kerrosten väliin" (eli se, mitä itse tarkoitan "välipohjassa"), ja siellä on
bygghagberg: Se oli vastaus, jonka halusin :) mutta voiko sitä kehittää :) ? Tunnen epävarmuutta
senmathal: Se on yksinkertainen kaide pyöreistä suorista puusauvoista. Nyt se on suurimmaksi osaksi ylhäällä paitsi että mittasin sen melko hassusti. Vähän hankalaa U-portaissa, kun vankkuripuut ovat kaarevat ja laitat suorat kaiteet. Jos sen haluaa todella tyylikkääksi, kaiteiden pitäisi olla myös taivutetut vankkuripuiden mukaisesti ja yhdistettynä kulmissa. Mittasin vankkuripuusta ylös
Björn Melander: Hei! Ajattelin käydä läpi lyhyen akustiikkakoulun huoneiden akustiikan säätelemisestä. Kun parannetaan huoneen äänimaisemaa, on muutamia asioita, jotka kannattaa huomioida. Ellei kyseessä ole kriittinen kuunteluympäristö (esim. HiFi- tai elokuvahuone) meillä on kuusi mahdollista pintaa, joilta ääni voi heijastua. Jos nämä pinnat ovat kovia, ääni "pomppii" huoneessa, kunnes se
Maxwells demon: Okei kiitos! Teen sitten niin.
tsop: Kiitos vastauksestasi, pitää vilkaista sitä!
Ohfy: Sen jälkeen kun olimme antaneet käsityöläisten tarkastaa, tulimme siihen tulokseen, että olemassa oleva betonilaatta, joka oli tarkoitettu kantamaan ulkoseinää, piikataan pois. Koska se on samalla tasolla kuin sisälattia, on vaikeaa eristää ilman, että saadaan epätasainen taso muuhun lattiaan nähden. Suunnitelmana on vesikiertoinen lattialämmitys ja niiden asentaminen suoraan
coretech77: Hei, Etsin nyt asiantuntija-apua siitä, mitä kuvan kiinnikkeet kutsutaan (ne, jotka on asennettu koolauksiin). Olen etsinyt kauan, mutta en ole onnistunut löytämään, mitä niitä kutsutaan. Siksi toivon nyt apua täällä :-) [bild]
Bojjzan: Levyt ovat kuten sanot vain kiinni metallissa. Olen kuten sanottu vain tehnyt pieniä reikiä, joten uuden lattialevyn asentaminen päälle pitäisi pitää kaiken hyvin koossa.
prototypen: En tiedä mitä LVL on, mutta vaneri onhan 50% puutavaraa väärään suuntaan, jos se on otettu huomioon niin OK Protte
mattiasp: Anteeksi OT: -Kyllähän tuo näyttää hullulta, mutta siinä on paljon, joka on omilla jfb:llä ja omilla sulakkeilla, ja se on neljä eri valaistuksen ohjausta. Tulee hieman pakkomielteinen, kun on purkanut paljon vanhoja epäjoustavia sähköasennuksia, joissa on vain yksi pistorasia kussakin huoneessa jne. Siellä on myös vähän tyhjiä putkia mahdollisia tulevia kaiutinasennuksia varten.
JKrister: Teräskiekko kulmahiomakoneeseen tai "raspilaikka" kulmahiomakoneeseen. Käytin näitä yhdessä poistaakseni pastellivärit keittiön palkeista, mutta minun palkkini ovat huomattavasti tasaisempia aluksi. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/raspskiva-053122/ Tehokas kaveri
jonaslatt: Huone ei ole kovin suuri, joten tarvitsen tilaa. Mietin putkien koteloimista laatikkoon, mutta se näyttäisi oudolta keskellä seinää. Jonkin ripustaminen päälle on houkuttelevampaa. Esim. ripustaa vaijeri kattoon ja vetää verho tai jotain vastaavaa rumalle seinälle.
puzzled: Putki on luultavasti sähköä varten, vettä se ei ainakaan ole. Kuinka vaikeaa on poistaa yksittäisiä laattoja ??
mykee2: Se voisi ehkä toimia! Täytyy kuitenkin ehkä tarkistaa, ettei siellä takana ole liian kuuma pehmeälle tiivistemassalle.
Irouza: Hei, Olemme katsoneet taloa, jossa on rappausjulkisivu. Talo on tarkastettu ja tarkastus osoittaa, että rappauksessa on kopolakia ja halkeamia, jotka esiintyvät paikallisesti. Kuinka vakavaa se on? Kannattaako tehdä tarjous vai onko se todella raskas työ tai pahimmassa tapauksessa kallista?
abel48: Aion asentaa kosteusohjatun kylpyhuoneen tuulettimen ajattelin. Joten ehkä se riittää. Mutta ei tule diffuusiosulkua tuulelle silloin. Ystävällisin terveisin Anders
Rödgul: Hei. Liitetyssä kuvassa näette minun sokkelin parvekkeen oven alla. Sokkelissa on käytetty ikääntymisenkestävää muovia alapuolella ja reunassa ylöspäin taitettuna. Sokkelista betonilattiaan päin on väli, johon eri kohdissa on työnnetty joko styroksia tai mineraalivillaa. Tällä tavalla on rakennettu talon ympäri. Seinät ovat seuraavat: Ulkoseinä, muutaman mm:n ilmarako,
Morgano: Hei kaikki! Minulla on muuratut seinät kellarissani, sekä ulkoseinää vasten että väliseinät. Jos haluan laittaa kipsiseinän esim. ulkoseinää vasten, mitä silloin pitää tehdä? Vai voiko niin tehdä ollenkaan? Tarvitseeko käyttää erityisiä materiaaleja. Pitääkö asentaa kosteussulku jotenkin? Jos niin, miten? Kiitollinen hyvistä neuvoista ja kokemuksista!
Daniel__s: Kiitos, se oli juuri mitä etsin. Toivottavasti se sitten pitää paikkansa :)
Stina71: Minulla on sisäikkuna, joka on väärinpäin, kitti sisäänpäin. Haluaisin kääntää sen, mutta en saa sitä irti. Huomasin myös, että ulomman ikkunan karmin alaosaan on päässyt kosteutta, joka on aiheuttanut mustahometta. Tästäkin syystä haluaisin saada irti sisäikkunan, jotta pääsisin puhdistamaan.. Onko kenelläkään vinkkejä, miten ihmeessä voisin irrottaa sisäikkunan