Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
kimmo_thn: [citat] Kiitos vastauksestasi.. Aion mennä käymään biltemassa ja jutella jonkun kanssa joku päivä. Nyt hylly on joka tapauksessa seinällä ja mitään ei ole irronnut vielä.
Robert63: [citat] Jos sinun on valittava sähkötyökalujen välillä, uskon, että pyörösaha tekee työn sekä kätevimmin että nopeimmin. Jos menet lastulevyn läpi terällä, ei ole monta leikkausta, joita tarvitset viidellä neliöllä.
daer01: Moi! Tässä istun yrittäen luetella kaiken materiaalin, joka pitäisi tilata ja nostaa yläkertaan, kun talo saapuu. Yksi asia, jota mietin, on kuinka minun pitäisi (tai täytyykö) tehdä ulkoseinien kanssa, kun viimeistelen yläkerran. Ne toimitetaan tehtaalta valmiiksi eristettyinä lastulevyn kanssa. Kysymykseni on siis se, että täytyykö minun tehdä kuten moni muu ja asentaa lisärunko
Stringfellow Hawke: Minulla ei ole kokemusta kevytbetonista, mutta talot laskeutuvat rakennusaikana, sitten ne eivät pitäisi laskeutua enempää. Halkaemia tulee periaatteessa kaikkiin taloihin ensimmäisen vuoden aikana.
Marre666: Tuntuu siltä, että jos vain keventää korkea puoli lumesta., niin eihän siitä pitäisi olla vaaraa...luulisin 🙋 toivoin, että ehkä taitava rakentaja tai insinööri saattaisi tuntea valtavaa kiinnostusta vastata tähän kysymykseen
Mansson84: Hei Asensimme paikoilleen tukevimmat palkit, jotka mahtuivat. Tuen lainasin kaverilta ja 4 metrin palkit maksoivat 2000 kruunua. Konevuokra, palkit sekä vähän rappausta ja materiaalia reunusaukkoihin maksoivat yhteensä 4000 kruunua. Laitoimme myös tavallisen ikkunan paikkaan, jossa oli jo kellari-ikkuna. Teimme siitä yhtä leveän, mutta sahasimme korkeudesta. Sinne emme laittaneet lainkaan
bamyl: Se voi olla ilmanvaihtokanava alemmasta kerroksesta, jos teillä on sellainen? Olen nähnyt sen parissa talossa, missä ilmaa lämmitetään hyvän vedon saamiseksi. Kuitenkin silloin on yleensä ylimääräinen "sotlucka". Mutta todennäköisesti se on vain akkumulaattori, joka pitää lämpöä tallella sen jälkeen, kun tuli on sammunut.
Jonatan79: Aiotko asentaa kipsilevyt? Silloin käyttäisin vain teräsprofiileja välttääkseni halkeamat, jotka aina tulevat, kun puu kuivuu tai liikkuu.
HiScore: Kiitos! Joo, siitähän se lopulta on kyse, mutta onhan se aika hauskaa laskea, piirtää, ajatella... Sitten kuitenkin puolet menee hukkaan, kun suunnittelija on sanonut sanottavansa. :) /Per
Stefan N: [citat] Piti ajaa tänään Västeråsiin hakemaan 25 levyä, oli lähin paikka, jossa niitä oli. Mielestäni se on kuitenkin sen arvoista, koska ne on todella hyviä työskennellä.
myrstack: Slipulaastilla voit valaa paksumpaa kuin flytilla halvemmalla hinnalla ja välttää odottamasta yhtä pitkään kuin karkearakenteisella betonilla.
vectrex: [citat] Sitä pidetään varmasti hienompana huonekalunikkaripiireissä, kyllä! Liimatut tappi ovat myös vahvempia kuin ruuvi, vaikka sillä ei ole tässä tapauksessa merkitystä!
byggolle: Kyllä, 5 tuumaa riittää ehdottomasti. Kaikki paneeli alle 22mm tulisi kiinnittää cc600mm.
zoccolocco: Ajattelin rakentaa terassin sisäpuolelle puupenkin. Pitäisikö minun käyttää syllpapp klinkkeriä ja seinää vasten?
ccf: Ihmiset voivat kyllä nojata seinään, vaikkakaan ei kovin usein 😊. Ajatuksena on, että seinän tulisi tuntua melko tukevasta, mutta se vain tuntui uskomattoman suurelta ja raskaalta teräsosalta, jonka rakentaja ehdotti, ja olin huolissani, ettei sitä ollut harkittu kunnolla (pikemminkin ensimmäinen paras jäännöspala, jonka hän löysi teräskaupasta).
Korvgubbe: Miksi maksaa sokkeleista, kun sinulla on jo laatat ilmaiseksi? Vai aiotko käyttää niitä johonkin muuhun?
mani33: Yritän mitottaa parvekkeeni etummaisen kantopuun, jonka aion vaihtaa, koska kaikki puu on lahoa. Sen jälkeen rakennan parvekkeen alle viherhuoneen, minkä vuoksi haluan poistaa keskipilarin, nykyään niitä on kolme. Liimapuupalkin täytyy siis olla kuusi metriä pitkä ja se tulee kannattelemaan parveketta, joka on noin 140 cm syvä. Minkä kokoinen kantopuu minun kannattaa valita
KnockOnWood: 28 mm harva + 13 mm kipsi = 41 mm Tämä kotelo on syvyys = 40 mm: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/apparatdosor/takdosa-400422/
Danne_83: [citat] Voi olla syy siihen, että minun tekstini oli lainauksen jälkeen...
twoody: Osb voi olla täysin erilainen samassa nipussa, jotkut hauraat kuin näkkileipä ja jotkut enemmän kuin plyfa.
ZipLock: Nyt seinä on kuitenkin purettu. Kävi ilmi, että kahden lattiapalkin välissä oli teräksinen I-palkki (leveys n. 5 cm ja korkeus n. 20 cm), jonka päällä seinä oli.
camillaaa: [bild] [bild] Puoliksi hyvä kuva. 😃
Oldboy: No, listat ovat melko ohuita ja heiveröisiä, joten sen pitäisi sujua nopeasti. Arvaus on 1-2 viikkoa. Edit: Oletan maalaamattomat listat.
nia79: Kun luen edellä linkitettyä Träguidenia #2, näyttää siltä, että 13 mm kipsilevyn voisi vaihtaa 32 mm vaneriin ja luokitella seinän EI30? 32 mm vaneri on täydellinen vakaaseen seinään, johon voi kiinnittää hyllyjä ym. Voiko se pitää paikkansa?
A-Man_08: Snap toggle pitäisi toimia erinomaisesti. http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html https://www.youtube.com/watch?v=SC1ZuxuZ2PU tai duck foot http://www.bauhaus.se/gipsankare-duck-foot-4st-frp.html https://www.youtube.com/watch?v=HrT_xuS8Cks Edit lisäsi vähän videoita.
lordi: Mielestäni se näyttää ehdottomasti kipsilevyiltä, jotka on liimattu ylös kipsilaastilla. Olen itse tehnyt tämän epätasaiselle rapatulle seinälle hyvällä tuloksella. Näyttää siltä, että pienessä irrallisessa palassa on kipsilaastia.
morty76: [bild] [bild] Hei! Olen saanut vesivaurion kellarissa. Nyt olemme tehneet uudelleen salaojituksen ja valaneet epsbetonia lattiassa lämmityksellä. Kysymys on nyt, kuinka rakennan parhaiten vaurioituneen seinän. Olen poistanut kaiken irtonaisen ja haluan nyt tasoittaa seinän. Mutta, se on melko syvä, noin 10 cm maksimissaan. Millä materiaalilla rakennan parhaiten? Ja, tietysti se on
Fredrik enström: Hei peternicklas. Meillä on sisustettu ullakko, jonka edelliset omistajat ovat rakentaneet. Mutta olen samaa mieltä kanssasi, että ilmanvaihto on välttämätön.
Goteborg: http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm Tässä sinulla on taulukko kulmista. Toivottavasti löydät etsimäsi.
Joe Bräck: Tein ohjeidesi mukaan ja siitä tuli todella hyvä. Kyseessä on siis monikerroksinen plank, joka tekee siitä vähemmän tai enemmän tukevan. Mutta nyt on kuitenkin hyvä vaihtelu. Vielä yksi kysymys. Aion laittaa 22 rimaa, sitten OSB:tä ja kipsiä. Voiko ja onko mitään järkeä eristää 20 mm styroksilla? Vai tuleeko eteen kosteusongelmia? Talo on kuten sanottu täysin eristämätön