Nyt jätämme huomiotta asbestiperspektiivin.

Oliko ennen yleistä käyttää sisäseiniin kipsilevyjä, joiden päälle tapetoitiin suoraan?

Sano, että se mitä näette kuvissa nyt on "tavallinen" vanha kipsilevy, jota ehkä on täydennetty kipsilaastilla.
Ja jokin ruskea materiaali, näyttää siltä, että se on suoraan kipsin päällä, eli lähinnä tapettia. Ehkä ruskea kuuluu itse kipsilevyyn (paperi), mitä muuta ajattelen? Kuulostaa kummalliselta, että kipsin päälle on laitettu ohut ruskea materiaali, vai mitä? Tehtiinkö niin ennen? Käytettiinkö sitä taustana tapetille kipsin päällä?

Oliko yleistä/todennäköistä aiemmin rakentaa sisäseiniä tällä tavoin, kipsillä, saadakseen tasaisen pinnan, johon voi sitten tapetoida? Ajattelen, että rakennettiinko sisäseiniä tällä tavalla ennen. Vai luuletteko, että tämä on tehty erityisesti siksi, että savupiippu on sisällä ja että muut sisäseinät on tehty eri tavalla?
Pitikö ennen tavallaan laittaa kipsi savupiipun päälle, sen sijaan että käytettiin toisenlaisia sisäseinämateriaaleja? Ajattelen muun muassa lämpönäkökulmasta. Mutta miten ihmeessä kiinnitettiin kipsilevy tai muu seinälevy savupiipun päälle? Ja miksi? Ruuvattu kiinni? Liimattu?

Minulla on savupiippu, jossa on tapetti monessa muussakin talon paikassa, luuletteko, että tapetti on suoraan tapetoitu savupiipun päälle vai laitettiinko aina jokin muu materiaali tapetin alle? Kun koputan seinää savupiipun vieressä muissa talon paikoissa, se tuntuu erittäin kovalta ja jäykältä. Epäilen siksi, että tapetin ja savupiipun välissä ei ole minkäänlaista seinälevyä näissä paikoissa? Mutta, eikö pitäisi nähdä, jos tapetti on suoraan savupiipun päällä, ajattelen? Vai onko ehkä tasoitettu tasainen pinta tapetin alle sen sijaan, että käytettäisiin seinälevyä tai kipsiä?

S
vuodesta 1965 alkaen alettiin kiinnittää kipsiä runkorakenteeseen.
tulee paljon tasoitetta sileän pinnan saavuttamiseksi. muurattuun tai valettuun seinään.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
SBH, ymmärränkö sinua oikein...

Tarkoitat, että sen sijaan että yritettäisiin tasoittaa sileä pinta muurattuun tai valetun seinään jne., jotta esimerkiksi voisi tapetoida savupiipun, niin valittiin sen sijaan kiinnittää kipsilevyjä? Savupiipulle? Ymmärränkö oikein?

Mitä tarkoitat kipsin kiinnittämisellä runkorakenteeseen?
En tiedä asiasta mitään, joten kiitollisena selityksestä..
Runkorakenteesta, puusta? Miten/missä sellainen asennetaan seinään savupiipun vieressä?

Saitko siis 60-luvulla kiinnittää puulankkuja ja kipsilevyjä suoraan savupiippuun?
Siis OK "tavallisen" kipsin kanssa, ilman asbestia palosuojaimessa?
Voisiko siihen sitten lisätä kipsilaastia kipsilevylle?
Miksi siinä tapauksessa? Kipsilaastin tarkoitus? Mihin sitä käytettiin?
En tiedä tästäkään asiasta mitään..
:)

SBH, joten jos kipsilevyt on kiinnitetty rankarakenteeseen savupiipun kohdalla, niin eikö loppuosan siitä melko pitkästä seinästä, myös siellä missä ei ole savupiippua alla, pitäisi olla samaa kipsilevyä ja rankarakennetta. Seinähän on sileä koko matkalta. Haha, hankalia pohdintoja, mutta kiitollinen palautteesta todelliselle maallikolle.. Pitäisikö seinän alla koko matkalla olla samat levyt tapetin alla? :)

J
Ole iloinen, että asut niin vanhassa talossa, silloin tuntuu, että epämiellyttävien aineiden määrä oli paljon pienempi. Mutta varmasti modernisointinnossa on voitu tuoda jotain "uutta" materiaalia. Ikävää, että asbestia lisättiin melkein kaikkeen... Mutta niin kauan kuin ei kajota siihen, ei pitäisi olla mitään vaaraa.

Monesti joku innokas remontoija on vain naulannut kaiken vanhan päälle modernin levyn, riippuen siitä, onko se tretex tai kipsilevy, riippuu siitä, milloin se on tehty...

Kipsilevyt ovat melko uusi keksintö. Aiemmin seiniä paneloitiin, päällystettiin paperilla, rapattiin savella tai tasoitettiin laastilla, jotta ne saatiin sileiksi. Koko meidän talossamme (1909) on seinät ja katot rapattu kalkkilaastilla. Paljon elävämpi pinta kuin kipsilevyillä.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Hei JohanLun! Kiitos näkemyksistäsi! :)

Mitä materiaalia ajattelet, kun näet kuvani tämän ketjun yläosassa? Sekä vaaleampien materiaalien että enemmän ruskehtavien osalta? Ruskea näkyy sekä itse seinän kuvissa että kuvissa, joissa olen kuvannut materiaalia makaamassa punaisen muovitaskun päällä. En tiedä, onko kyseessä mahdollisesti useita eri materiaaleja, sekä valkoinen että ruskea. On niin perhanan ärsyttävää, kun minun täytyi heittää pois kuvaamani materiaali, ja nyt lattialistat ovat tiellä, jotta pääsisin materiaaleihin käsiksi ja lähettäisin ne analysoitavaksi. Samalla lattian ja lattialistan välissä on melko suuri rako epätasaisen lattian vuoksi, mutta ei tarpeeksi suuri, jotta pääsisin käsiksi materiaaliin. Mutta, pelkään, tarpeeksi suuri rako, jotta mahdollisesti epämieluisa pöly voi päästä sisäilmaan lattiapalkkien kautta raosta lattialistojen alapuolella. Dilemma... :) Miten sinä olisit tehnyt?

Mielestäni se näyttää ehdottomasti kipsilevyiltä, jotka on liimattu ylös kipsilaastilla. Olen itse tehnyt tämän epätasaiselle rapatulle seinälle hyvällä tuloksella.
Näyttää siltä, että pienessä irrallisessa palassa on kipsilaastia.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.