Hei!

Olen luonnostelemassa hieman lisärakennusta talollemme. Monien vaihtoehtojen joukossa on yksi vastakkaisilla pulpettikatoilla, jotka ovat hieman eri tasolla. Ajatuksena on, että rakennus olisi noin 4,8 x 9,9 metriä ja molemmat pulpettikatot sijoittuisivat siten, että toisen jänneväli olisi 3,83 m ja toisen noin 6 metriä. Avoin ylös asti, joten tavalliset kattotuolit, joista tunnen olevani suhteellisen hyvin perillä, eivät ole vaihtoehto. Eri ratkaisut palkeilla ovat todennäköisesti järkeviä, mutta minulla on ajatus, johon joku voi kenties vastata. Toimisiko niin, että asettaisi kantopalkit poikittain, eli 4,8 metriä pitkät 60 cm:n keskivälillä, ja sitten asettaisi kattopalkit näiden päälle? Ajatukseni on, että se ei olisi kovin paljon kuormaa ylhäällä tämän ratkaisun kanssa, mutta en tiedä, onko se toimiva vaihtoehto. Anyone?

/Per

Hei!
On jo olemassa "valmiita" ratkaisuja tähän. Mielestäni sinun pitäisi puhua suunnittelijan kanssa, jotta voitte laskea lumen kantavuuden, kulmat ja eristeen tyypin.
Se ei maksa paljoa ja lopputulos on hauskempi. Vaikka aiot tehdä työn itse, sinulla on ostoslista, piirustus ja rakennusluvan perustelut samassa dokumentissa.
On helppo kiertää ympyrää kaikkien kulmien, kylmäsiltojen, puhallusvillan, kastepisteiden, tiivisteiden ja ilmanvaihdon tarpeellisuuden kanssa.
Onnea matkaan!
Lähetä kuva lopputuloksesta :)

Kiitos! Joo, siitähän se lopulta on kyse, mutta onhan se aika hauskaa laskea, piirtää, ajatella... Sitten kuitenkin puolet menee hukkaan, kun suunnittelija on sanonut sanottavansa. :)

/Per

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.