Sahauksen syvyys ja suoruus ovat olennaisia, joten tarvitsenko erityisiä koneita ja työpenkkiä tähän?
Esimerkiksi, kulmasahauksessa, voiko siellä säätää sahauksen syvyyttä niin, ettei leikkaa puukappaleen läpi?
Ja miten sahaisitte korkeudeltaan, eli kuvittele puulevy seisoo lyhyellä sivullaan.
Joo, mutta miten minun pitäisi kiinnittää ne yhteen? Ajatuksena on, että tarvitset vain 4 osaa mihin tahansa, mitä tarvitsee valaa sen sijaan, että joudut jatkuvasti leikkaamaan foam boardia.
En katsonut niin tarkasti, joten en tajunnut kokotoimintoa. Joka tapauksessa se perustuu 4 L-muotoon, jotka kiinnitetään yhteen. Että L:n sauma on tehty falsilla (rabet) ei ole kovin tärkeää. Kiinnitä vain se sauma ruuvaamalla!
Ok!
Ajattelin, että ura antaisi enemmän jämäkkyyttä ja tarkkuutta (onhan se tyylikästä, kun asiat ovat tarkkoja), mutta ehkä sillä ei ole niin suurta eroa?
Miten olisit mennyt eteenpäin uran sahaamisessa? Jyrsiä sen käsijyrsimellä tai sahapöydällä?
Sahaan sen yleensä pöytäsirkkelillä. Toimii myös tavallisella sirkkelillä ja jonkinlaisella ohjauskiskolla, tai, kuten sanottu, jyrsinpöydällä tai yläjyrsimellä.
Ok!
Ajattelin, että rabet antaisi enemmän tukevuutta ja tarkkuutta (Onhan se hienoa, kun asiat ovat tarkkoja), mutta ehkä se ei ole niin suuri ero?
Miten olisit tehnyt rabetin? Jyrsisin sen käsijyrsimellä tai pöytäsahalla?
Kiitos!
Kyllä, rabet antaa tukevuutta ja tarkkuutta (edellyttäen, että se on tehty tarkasti suorakulmaiseksi). Tässä tapauksessa (pieni valumuotti) katson, että sitä ei tarvita. Vielä parempi "tukevuuden ja tarkkuuden" kannalta olisi ollut "box joint" (sormiliitos), mutta se on vielä enemmän liioittelua näin pienelle valumuotille.
Hyvä tapa koota ne yksinkertaisilla keinoilla on liimata ja ruuvata ne tiukasti toisiaan vasten. Kun liima on kuivunut, poistat ruuvit ja poraat reiät sinne, missä ruuvit olivat (esim. 8mm). Tässä reiässä pluggaat käyttäen 8mm plugia, jonka sitten sahaat ja talttaat tasalle pinnan kanssa. Viimeistele hiekkapaperilla. Tämä on vakaampi kuin yksinkertainen liimattu rabet. Paljon helpompi tehdä ilman pöytäsahaa ja/tai jyrsintä.
Sellaisen rabetin olisin tehnyt pöytäsahalla. Jyrsintäpöytä on myös mahdollisuus ja käsijyrsin vielä yksi, mutta se on kuitenkin näistä kolmesta hankalin tapa.
Tuhannet kiitokset kaikista vastauksista. Todella hyödyllistä tietoa. Onko siis mieluummin tappi kuin ruuvi? Pidetäänkö sitä hienompana?
Sitä pidetään varmasti hienompana huonekalunikkaripiireissä, kyllä! Liimatut tappi ovat myös vahvempia kuin ruuvi, vaikka sillä ei ole tässä tapauksessa merkitystä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.