Hei.
Minulla on vanha sisäautotalli, joka muutetaan huoneeksi. Paksu betonilaatta, joka valitettavasti on liian kalteva tarpeisiini. Päätin purkaa puolet lattiasta ja valaa uuden tasoittaakseni, korkeus varauksen vuoksi.
Nyt minulla on kiire tulla valmiiksi ja haluan hieman eristävää betonia. Siksi olen valinnut itse kuivuvan EPS-sementin/betonin. Kysymys on, miten alusta on valmisteltava?

Onko ok, jos vähän pölyä, kiviä, betonin jäänteitä jää? Olen siivonnut suurimman osan. Joissain tapauksissa sanotaan, että sen on oltava kliinisesti puhdas ja pohjustettu. Joissain tapauksissa sanotaan, että riittää kun kastellaan hieman ja sitten kaadetaan betoni.

Aion valaa noin 8 neliömetriä 40 mm EPS-sementtiä, sitten tasoittaa 20 mm sitä.

En ymmärrä tätä. Olen etsinyt paljon, mutta en löytänyt.
Finja sanoo esimerkiksi, että pinta on puhdistettava huolellisesti.
Mutta sehän on hyvin karkeaa ja epätasaista, mikä on hyvä sille, että betoni tarttuu.

Aion käyttää Eps-350 Bauhausista, ajattelin.

• Lattiaremontti: Betoni- ja kivipölyä peittää epätasaisen autotallin betonilattian; vasemmalla näkyy sininen harja.
  • Lattia jäänteitä ja rosoinen reuna, vanhan betonin ja valmistelemattoman alustan raja inomhusgaragessa, joka muutetaan huoneeksi.
  • Karkeapintainen betonilattia, jossa on pölyä ja roskia, sekä kauhotyökalu edessä. Vasemmalla hieman sileämpi alue.
Kuten ehkä näette kuvista, en ole purkanut koko lattiaa, vaan vain hieman yli puolet.
Ajatuksena on valaa EPS nykyisen tason tasalle ja sitten tasoittaa päältä saadakseni tasaisen pinnan.

Koko lattiaan tulee vesikiertoinen lattialämmitys EPS-levyjen kautta.

Talo seisoo kallioalustalla eikä ole ollut kosteusindikaatioita sitten vuoden 1962, jolloin se rakennettiin.

D09
Olisin imuroinut perusteellisesti ja pohjustanut ennen uutta valua

En ole kuitenkaan mikään asiantuntija, mutta haluan uskoa, että uusi materiaali ei kiinnity kunnolla vaan jää ikään kuin kuoreksi päälle..

On hankalaa saada eps kiinnittymään alustaan, onnistuin yhdessä huoneessa ja epäonnistuin toisessa, mikä voi olla tärkeintä on varmistaa, että eps ei voi kellua ylös silloin kun tasoitat, ei ole kovin onnistunutta jos se alkaa tunkeutua eps:n alle.

Ruuvin melko suuren määrän ruuveja alustaan, joihin kiinnitin raudoitusverkon tasoitteeseen, joten verkko painoi eps:n paikoilleen.

Muista, että eps:n päälle tulee olla melko reilusti tasoitetta.

Viimeksi muokattu:
Hmmm hyviä ajatuksia. Toinen ajatus on valaa karkearakenteisella betonilla sen sijaan ja odottaa muutama viikko.

EPS-sementin syy on lähinnä se, että se kuivuu itsestään, joten voin valmistua nopeammin.

Pumba: Kun sanot, että eps ei saa nousta pintaan, tarkoitatko silloin, että koska se on niin kevyt ja jos se ei ole "sulautunut" kunnolla pohjaan, niin se on kuin kelluva "korkinpala" tyyppisesti?

Suunnilleen niin, tasoitemassa pyrkii tunkeutumaan juuri sinne, minne sitä vähiten toivoo, joten on aina pieni riski, että se löytää tiensä eps-betonin alle, jolloin riski sen nousemiselle on suuri, sekä etuja että haittoja, hyödynsin sitä eräässä huoneessa epäonnistuessani, ämpärillinen tasoitetta, jossa oli korkeampi vesipitoisuus, jotta se valui alas ja täytti eps:n alla olevat aukot, sitten odotin tunnin ja laitoin tasoitetta päälle kuten tavallisesti, jolloin ensimmäinen kierros liimasi eps:n hieman kiinni.

Sinun tapauksessasi olisin ehkä yrittänyt saada eps:n mahdollisimman tasaiseksi ja sitten laittanut uritetut levyt suoraan päälle ja jättänyt tasoitteen väliin.

Slipulaastilla voit valaa paksumpaa kuin flytilla halvemmalla hinnalla ja välttää odottamasta yhtä pitkään kuin karkearakenteisella betonilla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.