Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Mattias_Eson: Yksi vaihtoehto on asettaa laatat linjaan palkiston kanssa ja kiinnittää monta ranskalaista ruuvia palkin pohjaan, joita sitten säätää sisään/ulos jakoavaimella (eräänlainen köyhän miehen vesivaaka). Autoin appiukkoani tekemään näin ja se oli tosi kätevää. Voi olla vaikeaa tasata laattoja sorassa ja saada ne oikeaan korkeuteen, ja suurilta osin tätä voi välttää tekemällä
ztheking00: Kiitos! En tiedä, mutta ei kaukana. Haha.
Mainstream: [citat] Ei, se oli varmaan sama. Mutta muistelen, että siinä oli hieman kuivumisaikaa ennen kuin muu seinä rappattiin.
Finndjävel: Yksi plintti kummallekin puolelle on ihan riittävä. Älä tee siitä itsellesi liian vaikeaa.
Lasse Suzican: WC-istuimen kiinnitys tulee asennettavaksi olemassa olevaan betoniseinään (n. 400 mm massiivibetoni) kuten kirjoitin kysymyksessäni, joten siitä ei tule ongelmaa. Uskon, että pönttö menee m#%&¤skeksi kauan ennen kuin seinä tekee sen... :) Huolenaiheeni oli enemmänkin, kestävätkö koolaukset painoa, mutta se ei näytä olevan ongelma, joten jatketaan vaan... Kiitos mielipiteistä
Yrrol: [citat] Mutta kun googlaan, se ei korjaa vaan tarjoaa minulle sekä kuvia että YouTube-videoita kottlasta, vai onko molemmat sanat olemassa niin, että kottla on sisäseinät ja kortla on ulkoseinät? https://www.youtube.com/watch?v=FzT0DhVU6MY [citat] puu "hirsi" matalan muurin päällä
Putten: Minun virheeni. On noin 80 neliömetrin kokoinen lattia neljän seinän sisällä, joka kuormitetaan erilaisilla huonekaluilla ja ihmisillä. Olen remontoimassa taloani ja aion siirtyä torniolosuhteista laatalle. Olemassa oleva valettu reunapalkki, paalutettu routasyvyyteen. Pohjamateriaali on maa (erittäin kiinteä maaperä) ja 1 metrin alla järven pohja/sininen savi. Aion laittaa
vectrex: Ymmärsin sen, mutta kommenttini oli tarkoitettu siihen. Luulen, että ehdotukseni on huomattavasti yksinkertaisempi ja tulee siksi olemaan siistimpi myös!
Zaddez: Hei! Aion rakentaa teräksisen välikerroksen puulattialla. Mitat ovat seuraavat: teräspylväät kkr 100x100 ja 5 mm ainepaksuus, ipe-palkki 100 x 180 jännitysmatkalla pylväiden välillä 6 m, sekä C24 puupalkit, mitat 45 x 195, cc 60 jännitysmatkalla 3 m. Tämän päälle 22 mm lastulevylattia. Kysymys kuuluu: kuinka paljon sitä voi kuormittaa per neliömetri?
Krokelyckan: Hei, 1970-luvun paritalo rinnetasoineen, rakennettu aikakauden menetelmällä sisäpuolisella eristyksellä seinää ja laattaa vasten, vaatii hieman huolenpitoa lähes 40 vuoden varastoinnin jälkeen. Rakennusmenetelmästä huolimatta talo on selvinnyt melko hyvin vuosien varrella. Lähes uskomatonta, että suljettujen sääntöjen takana oleva diffuusiosulku liimattuna täytetyn betoniseinän
basseman: Joutsinkaula on dj... keksintö. Parempi puolisko, joka on kärsivällisempi, armahti ja asetti listat laajennukseen, jossa meillä on vino katto joutsinkauloilla. Paljon tiivistettä ja monta ylimääräistä metriä listaa helpottavat, kun listoja asennetaan, naulapyssy on pakollinen.
richardtenggren: Mene peltisepälle ja pyydä heitä taivuttamaan pelti johonkin vastaavaan profiiliin alla? ___ |__| Niin voit liimata ja popniitat/ruuvata?
JohanOeberg: Minäkin saan samanlaisen näkyvän kulmalistan, valitettavasti. Mutta vahva siitä varmasti tulee.
roli: Ruuvien on oltava "kartiomaisia" päitä ja niiden on istuttava kartiomaisiin syvennyksiin niin, että ne voivat ottaa vetovoimia heti, kun tasainen levy asennetaan palkin alapintaan. Ruuvit väljässä reiässä eivät ole hyvä vaihtoehto. Paras ratkaisu tässä tilanteessa on luultavasti U-, H- tai V-profiili, joka on kiinnitetty puupalkin pohjaan. Mikä sopii parhaiten, riippuu siitä, kuinka
slacker: Käytetään niin kutsuttuja sekundäärikiskoja 30cc tai 40cc riippuen levytyypistä (900 tai 1200), sen päällä - Riippuen huoneen koosta - Käytetään primäärikiskoja 1200cc. [bild] Niille on erityisesti sovitettuja klipsejä, jotta kaikki pysyy yhdessä, klipsi voidaan ruuvata primääriin. Patenttinauha primäärin ympärille sopivissa paikoissa ja kiinnitetty kattoon. [bild] Klipsit
Danne_83: Voit yrittää etsiä oikean k-piirustuksen yläkerrasta tai itse tarkistaa, miten kantavuus näyttää toimivan. Seinät voivat kantaa kuormaa, olla ripustettuja ja kantaa kuormaa alhaalta, sekä voivat olla runkoa vakauttavia. Nyt ne ovat mukana k-piirustuksessa, joten olisin melko vakuuttunut siitä, että ne täyttävät jonkin toiminnon. Kuitenkin sen voi varmasti ratkaista, jos haluat,
Stefan1972: mikä lista se on sitten? jos on sellaisia kulmia ja nurkkia, niin listan valinta on tehtävä huolella. Muuten pitää vain tarkkailla kulmia, jotka eivät välttämättä ole 45 astetta.
toolman77: Jos pystyy kiinnittämään johonkin talon runkoon, voi tehdä pilarin siitä sen sijaan, niin ettei tarvitse viedä niitä koko matkan alas maahan. Kuvien perusteella näyttää olevan talo, jossa on puurunko, ja silloin kiinnityskohtia pitäisi olla runsaasti.
nino: Tasoitusmassa ja käsittele lattia esim. 2-komponenttisella lakkaliuoksella
Snickeri: Minulla on paljon Höganästegeliä puretusta sikalasta ja ajattelen laittaa sen maahan terassiksi. Onko se sopivaa ottaen huomioon kosteuspommitus talvella?
JMVN: Kiitos taas, toimi vähän avustuksen ja vasaran kanssa. Nyt sen pitäisi pysyä. :)
logic: Hei, Olen täydessä remontissa pienen yksiön kanssa, ja olen nyt päättänyt purkaa seinän, joka erottaa keittiön olohuoneesta, jotta saan avoimemman pohjaratkaisun. Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta minulla on vaikeuksia löytää käytännön ohjeita ja konkreettista toimintatapaa. Kiinteistö on rakennettu vuonna 1939 ja seinät koostuvat ilmeisesti noin 1,5 cm rappauksesta, kantava
f91jsw: [citat] Nyt kai kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että se on itsesäänkannattava, mutta tukiseinä viistotukien alla ei kuitenkaan auttaisi vahvistamaan naulaliitosta alapaarteen keskellä. Tukiseinä ei kanna mitään horisontaalista kuormitusta.
verktygsgurun: Liimaan, jotta liitos pysyy koossa jiirauksessa. Puu liikkuu, mutta liimauksen ansiosta se ei halkea vuodenaikojen vaihtuessa. Vaikka jiiraus olisi täydellinen, syntyy silti musta viiva tai ehkä puolen millimetrin rako, kynällä voit täyttää kaikki raot ja naulapyssyn jäljet. Hiero vaha sisään ja pyyhi pois kosteuspyyhkeellä/vauvanpyyhkeellä.
GoForIt: Ei kokemusta tuotteesta Jem&Fix:stä. Pika tarkistus antoi suoraan, että se mieluiten pitäisi jälkikastella 72 tuntia, mitä KombiRapid ei tarvitse. Sillä ei kuitenkaan sanota, ettei se toimi tarpeisiisi.
jegu: Tiikerisaha ja 30m -terä tekivät työn loistavasti. Liitteenä on (epäselvä) kuva vinosta sahauksestani, mutta nyt kodinkoneet voivat hengittää ainakin. Kiitos avusta :)
Ewald: [citat] Kiitos vihjeestä! Otan sen huomioon!