Hei kaikille!
Olen aiemmin kirjoittanut katosta, josta vesi vuotaa sisään voimakkaan sateen ja tuulen yhteydessä.
Olen hieman utelias keskustelemaan tässä foorumissa kattorakenteista. Meidän talo on rakennettu vuonna 1980.
Varsinaisessa katossa, jossa ruoteet ovat, on jonkinlainen lastulevy, joka on asennettu limittäin.
Eilen illalla katsoin taskulampun avulla ylös räystään lautojen läpi ja näin useita PVC-putkia noin 60 cm välein, jotka tulevat ulos katosta, eli ne näkyvät hyönteisverkon läpi räystään lautojen välistä. Tietääkö kukaan tässä foorumissa, miksi tällaisia putkia käytetään kattorakenteessa vai onko kyseessä halpa tapa rakentaa? Haluan mainita, että putkissa on käytetty runsaasti uretaania, jotta ne pysyvät paikallaan, ainakin siltä vaikuttaa.
Aion irrottaa räystään laudat ottaa kuvia, jotta selitätte varmasti paremmin, mitä tarkoitan.
Terveisin
/Fredrik
P.S. Anteeksi, jos viesti on sekava :)

Joo, vähän vaikeaa on ymmärtää :)

Ovatko putket katon kaltevuuden suuntaisesti vai harjan suuntaisesti?
Putkien halkaisija?

Voivatko ne olla etäisyyksiä ilmaraon luomiseksi.
Olen yhtä hukassa kuin sinä.

Joo, se oli hankalaa😄
Putket ovat katon harjan alareunassa
Putkien halkaisija noin 5 cm
Mietin myös, että ne voisivat olla etäisyyksiä
/ Fredrik

Seinässä on punaista täyteainetta ja kaksi näkyvää muoviputkea.

Seinä, jossa tiivistettä kulmassa ja putket lähellä lattiaa.

Rakenteilla oleva kulma, jossa näkyy eristysvaahtoa ja puupalkki. Pieni muoviputki tulee esiin seinämästä.

Vähän kuvia😄

Bob_the_builder
Voisiko tarkoitus olla ilmanvaihto?

Näyttää siltä. Voitko nähdä kuvat?

Bob_the_builder
Fredrik enström sanoi:
Näyttää siltä. Pystyitkö näkemään kuvat?
Kyllä, näen kuvat. Näkemys siitä, kuinka paljon tuulen pitäisi tuulettua, on vaihdellut vuosien varrella. Ratkaisusi näyttää pyrkivän hyvin alhaiseen ilmanvaihtovirtaan. Onko sinulla ventilaatioaukkoja harjassa?

En ole vielä ollut ylhäällä katsomassa sitä. Aion mennä katsomaan.

Epäilen, että se on jälkikäteisrakenne, jonka on tehnyt innokas amatööri.
Sehän ei näytä kovin ammattimaiselta kaikkine muovivaahtoineen.
Joku on ajatellut, että ilmanvaihtoa on liikaa ja haluaa rajoittaa sitä, mutta ei estää kokonaan.
Putket kulkevat siis vain pari dm siitä, missä seinä ja katto kohtaavat?

Mitä se vaahto muuten on? En ole itse koskaan nähnyt tuollaista väriä.
PU-vaahto on yleensä keltaista.

Bob_the_builder
Vaahdolla on tapana näyttää tuolta ajan myötä.

Näen vain putkien päät, joten en tiedä miltä se näyttää ylempänä. Aiomme viikonloppuna kiivetä harjalle😄
Kiitos kaikista vinkeistä ja ideoista
/ Fredrik

Bob_the_builder sanoi:
Vaahdon ulkonäkö yleensä muuttuu ajan myötä.
Tekeekö se?
Ei minulla. Se on keltainen viiden vuoden jälkeen, paitsi siellä missä se altistuu UV-valolle, se tummenee ruskeaksi.

Tuohan näyttää vähän kuin entrecote.
(Tai onko näytössäni värivirhe :o )

Se on pimeä paikka, jossa minun "entrecote "vaahto on😄

M
Puhelimessani vaahdolla on sama väri kuin blodpalt Emil i Lönnebergassa :D

peternicklas
Vaikuttaa hyvin kummalliselta. Ei kai vintillä voi koskaan olla liikaa ilmanvaihtoa. Tämä kannattaa tutkia tarkasti. Olisin poistanut sen ja varmistanut, että ilmalle on vapaa kulku.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.