Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Lizzardo: Olen täydessä vauhdissa autotallirungon kanssa ja odotan olevani valmis viikon 33 loppupuolella. Kattotuolit tulevat kuitenkin vasta viikolla 36 ja noin viikkoa myöhemmin odotan katon olevan valmis. Sateelta ei näytä tulevan loppua, joten kysymys kuuluu, onko pakko yrittää peittää runko pressuilla vai kestääkö se muutaman viikon sateen?
Stefan N: Pyyhkisin sen pois mahdollisimman pian. Sitten voit saumata tavallisella klinkkerisaumalla.
Lektorn: Katto-opas Ruotsin teknillisissä korkeakouluissa käydään jatkuvasti töitä, jotka käsittelevät talojen suunnittelun, rakentamisen ja hallinnan eri puolia. Varmasti byggahus.se-jäsenten joukossa on joitakin, jotka voivat hyötyä tästä. Siksi ajattelin lisätä linkkejä tuntemiini raportteihin, vähitellen. Ensimmäinen on KTH:ssa kirjoitettu opas katoista. Se on muutaman vuoden vanha,
Lektorn: Hei Bjoellander, Kivet näyttävät olevan graniittia, joten ne ovat varmasti erinomaisia vedensuojaksi muurin päälle. Ongelmana voi olla, miten onnistut tiivistämään kivien väliset saumat. Mielestäni olisi järkevää hitsata asfaltmatto muurin päälle ja sitten kiinnittää kivet lämpöasfaltilla. Ehkä joku muu on kokenut vastaavia muureja. Terveisin Lektorn
hugolewenhaupt: Primeade, aseistettu kanaverkolla ja tasoitettiin kahteen kertaan (primattiin uudelleen ennen toista kertaa) ja toistaiseksi en näe mitään halkeamia tai vastaavaa!
Claes Sörmland: [citat] 40-luvulla on pappijännitetty katto alkuperäisessä kunnossa, ellei sitä ole remontoitu pois. Koputa kattoa, ja jos se kuulostaa siltä kuin siinä olisi paperia maalin päällä, niin sinulla on se.
Toddep: [citat] Hyvin on mennyt. Sain taloon 3 taskukarmin. 2 sijoitettiin puuseinään, joka oli päällystetty osb:llä ja kipsillä, ja sitten primattiin ja rappattiin niin, että se näyttää kiviseinältä. Kylpyhuoneessa muurattiin 5 cm paksut lohkot sisäpuolelle ja laitettiin taskukarmin ulkopuolelle kivilaatta, joten kylpyhuoneessa oli kevytbetonia taskukarmista huolimatta. Paljon työtä,
toolman77: [citat] Ota täyskierrekierukka, joka ei mene suoraan seinän läpi, ja kiristä kunnes pysähtyy. Sitten saat kiinni levyn, menee sen läpi ja puristaa sen kipsiä vasten kierukalla.
JohanLun: Kipsilaasti on se, mitä olen käyttänyt, ehkä se on sama kuin kipsitasoite. Kipsilaasti on kuitenkin kovempaa, mutta luulen, että se toimii, jos se on poissa alustan vierestä. Jos vain lisää muutaman mm kipsiä, luulen, että on vaara, että alla oleva kalkki irtoaa.
jonaserik: Eivät liian suuria korjattaviksi, mutta hieman enemmän kuin vain puhdistamista, poista kaikki irtonainen, varmista, että sivuilla oleva pysyy hyvin paikoillaan. Alempi osa kannattaa raudoittaa palalla laastia (näyttää hieman syvältä), jonka kiinnität pitkällä ruuvilla perustukseen, jotta saat kohtuullisen sauman vanhaa rappausta vastaan ja loivennat sitä hieman, sitten käytä
Albireo: Hei! Suunnittelen rakentavani suuren oven (En löytänyt sopivaa ostettavaksi...) Oven lehden paksuus tulee olemaan noin 100-120mm, ja karmimitat noin 1110mm x 2200mm (Se tulee luultavasti olemaan melko raskas..) Se eristetään kuitenkin styroksilla (Jackon super XPS noin 95mm) Toimisivatko "tavalliset" saranat? Katselin Bilteman säädettävää 86-2901, ajattelin hankkia 4 kpl... [bild] Mutta
blackarrow: Käytä Minerit kuitusementtilevyä, vaikka ne ovat vaihtaneet nimeä Cembrit. Ennen oli olemassa variantti, joka nimeltään Minerit sokkelilevy.
justusandersson: He eivät olleet niin tarkkoja vesivaakalaitteen kanssa siihen aikaan. Diffillä ei ole todennäköisesti merkitystä. Pääasiassa diagonaaliset halkeamat, jotka viittaavat painumiin, ovat niitä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Testarn: :) En tiedä, mitä kuvia olet nähnyt, mutta sänkyjen valmistajilla onhan muita mahdollisuuksia kehittää erikoisheloja, ja ne, jotka julkaisevat kuvia yksityisesti, ovat usein erittäin taitavia/käytännöllisiä/taitavat ystävät (valitse itse) ja näyttävät sellaista, mikä onnistuu hyvin. Me, jotka työskentelemme sillä, mitä voimme löytää tai parhaassa tapauksessa tehdä itse,
qrt: [citat] Tämä md Torx TR oli minulle uutta vain muutama viikko sitten. Mutta ilokseni huomasin, että minulla oli myös sellaisia bits sarjassani. Se oli tavallinen Torx toisessa päässä ja Torx TR toisessa päässä meisseleissä.
rqx: Kiitos vastauksesta, sitten aion purkaa lisää, jotta voin mitata mitat ja pitää ne käsillä kun kysyn portaikko yritykseltä.
lassekasse: Minulla on joukko ulkokulmia seinissä, jotka ovat alttiina. Haluaisin laittaa jonkinlaisen kulmasuojan, mutta en tiedä kuinka kiinnittää. Olen kiinnostunut muovisista suojista, sillä ne ovat erittäin ohuita, esim. tämä: https://www.bauhaus.se/hornlist-vit-15x15x2500mm#go-to-description Muutenhan puisia:
Testarn: Se on luultavasti enimmäkseen makuasia, joka ratkaisee, kuinka sinun pitäisi katkaista laudat. Itse katkaisisin ne pystysuunnassa, kuten ne olivat ennen, mutta lyhentäisin alempaa lautaa pari senttimetriä, jotta se ei näyttäisi ulkonevan pidemmälle kuin ylempi.
vergis: [citat] Hei! Aion leikata oven aukon viikonloppuna ja olen vuokrannut Husvarna cut and brake. Betoniharkkoja. Onko sinulla vinkkejä käytön aikana?
Argastesnickaren: Etsin suurta työtasoa keittiösaarekkeeseen. Mielellään yhtenäinen levy eläväreunaisella jalavalla, tammella tai pähkinäpuulla. Mahdollisesti epoksilla liimattu levy. Noin 85-900 mm leveä, 2-2200 mm pitkä ja 50-80 mm paksu. Olen ottanut yhteyttä useisiin sahoihin, jotka mainostavat tällaisia, mutta kaikki eivät vastaa, huolimatta sekä sähköposteista että monista puheluista. Ne,
Morgan1: Mahdollisesti kiinnostuneille. Olen tutkinut kivivillasta tehtyjä meluaitoja. Tähän asti olen nähnyt, että liikennemelun absorboimiseen käytetään kahta erilaista tiheyden omaavaa kivivillaa. Ne ovat 80 kg per m3 ja 100 kg per m3. Melko tiheä siis. Useat yritykset käyttävät näitä moottoriteiden varrella, mm. olen nähnyt yhden Lund Cityssä Skånessa. Ne rakennetaan galvanoidusta
ByggPajken: [citat] Minun vaja on melkein 5 metriä. Kukaan ei tule mittaamaan
offlarjon: Päädyin lopulta ehdotukseen pyörötangosta + liimasta, joten nyt minulla on taas toimiva ovi. Kiitos :)
Robert-san01: Sitten sanon kuten Rickard.ag. Runko tai ainakin kaksi pystysuoraa ja yksi viisto tukipuu.
ecb182: Yläosassa näyttää olevan melko paljon kuivuuden aiheuttamia halkeamia ennen kuin se maalattiin viimeksi. Minä vain maalaisin sen uudestaan. Erityisesti kun otetaan huomioon, että saatat haluta tehdä jotakin laajempaa jossain vaiheessa? Ajattelen, että katon muovi näyttää myös nähneen parhaat päivänsä. Alaosan paneeli ei näytä kovin hyvältä, sen vaihtaisin. Jos se ei ole
Vermilion: Jos minulla on 8-16 makadamia ja yhtä suuri osa stenmjöl, voinko sekoittaa sitä ja käyttää sitä pienen portaikon kantavana kerroksena?
Chrisch: Olen iloinen, että löysin tämän ketjun, nyt tiedän mitä olen löytänyt, sitkeä kuin mikä, suhteellisen suuri kellertävä toukka, joka on jättänyt tahmean, Humlemott. Helpotus, luulin sen olevan huonekärsäkäs, kun näin toukat.