Hei! Olemme rakentamassa äänivallia. Aion eristää 2 x 3 runkotolppia vastaan. Olin suunnitellut käyttää kivivillaa eristeenä ja sitten teräsverkkoa suojaksi lintuja vastaan. Monet teräsverkot ovat kalliita, mutta nyt olen löytänyt yhden rakennusliikkeestä nimeltä Byggmax, joka maksaa 4000 euroa 90 neliöltä. Aita on 35 m pitkä ja 1,5 m korkea. Saatavilla on myös galvanoituja verkkoja, jotka maksavat hieman yli 100 €/neliö vaihtoehtona.
Aion käyttää vaakatasossa 2 x 2 puupalkkeja, joiden välissä on 2x puupalkin tila ulkoverhousmateriaalina.
Onko tämä rakenne, johon uskot(te)?
Olemme tarkastelleet myös träullit-tuotetta, mutta se tulee maksamaan paljon enemmän.
Ystävällisin terveisin, Patrik

P patrikz sanoi:
Olin suunnitellut käyttäväni kivivillaa eristeenä ja sitten teräsverkkoa suojaksi lintuja vastaan
En oikein ymmärrä, miten linnut ja verkko liittyvät asiaan.
Eikö mineraalivillan pitäisi olla peitetty puulla molemmilta puolilta?

Muuten, onko sinulla rakennuslupa aidalle?

On olemassa kahdenlaisia meluesteitä - heijastavia ja absorboivia. Se, mitä tarkoitat, on heijastava. Minun rakentamani ovat absorboivia esteitä, jotka ovat avoimempia, joten ääni pääsee eristeeseen ja imeytyy.

Aita on aivan liian matala, elleivät kaikki perheessä ole alle 150 cm pitkiä.

Äänellisesti olet aivan oikeassa! Mutta emme myöskään halua asua bunkkerissa.

Aion yrittää saada rakennusluvan ääntä absorboivalle meluaidalta ja suunnitelmani on käyttää jonkinlaista muoviverkkoa tai tuuliverkkoa avoimella puolella. Löytyi mm. https://allox.se/tradgard/tradgardsnat/, mutta ei tilattu vielä näytettä. Myös löytyi https://www.svenskaplastprodukter.se/produkter/byggprodukter/byggnat, jossa heillä on melusuojaverkkoa.

Katso lähikuva tältä sivulta, miten he käyttävät muoviverkkoa kivivillan päällä.
https://www.stangselbutiken.se/sv/moduler-Bullerskydd/noistop-green-noistopgreen-450x1000x110-mm.php

Viimeksi muokattu:
Huomaa, että tiheän puolen (sinua kohti?) Tulisi olla täysin tiivis

Jos ajatellaan, että verkon pitäisi suojata lintuja nokkimasta eristystä irti ja rakentamasta pesää sillä, sen täytyy olla hyvin hienosilmäistä. Solmukoko kuten kanalanka ei todennäköisesti auta.

P patrikz sanoi:
Äänimielessä olet aivan oikeassa! Mutta emme myöskään halua asua bunkkerissa
Ei, mutta silloin on parempi, ettet rakenna mitään suojaa ollenkaan. 150cm on nimittäin täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Täytyy olla samaa mieltä ricebridgen kanssa. Olen itse asentanut 2 metriä korkean meluvallin liikenteen melua vastaan, mutta sen on oltava 3 metriä korkea, jotta se rajoittaa ääntä tarpeeksi, että huomaan eron. Kaikki ääni kulkee "ympärimuodossa", ja ääni, joka pääsee yli aidan, kuuluu sinulle.
Sama, jos sinulla on aukko alhaalla, vaikkapa vain senttimetri tai useampia, ääni pääsee läpi.
Kuvittele vesipussi. Kun pistät reiän pussiin, vesi valuu ulos. Sama pätee ääneen. Pieninkään rako, ja ääni tulee sisään. Toinen esimerkki, meillä on äänitiiviit ikkunat kolmilasisilla lasilla. Kun avaan ikkunan vain puoli senttimetriä, ääni pääsee sisään.
Sinun pitäisi olla vähintään 2,5 metriä korkea meluaita.
Etsi verkosta, sieltä löytyy paljon informaatiota.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Mahdollisesti kiinnostuneille. Olen tutkinut kivivillasta tehtyjä meluaitoja. Tähän asti olen nähnyt, että liikennemelun absorboimiseen käytetään kahta erilaista tiheyden omaavaa kivivillaa. Ne ovat 80 kg per m3 ja 100 kg per m3. Melko tiheä siis. Useat yritykset käyttävät näitä moottoriteiden varrella, mm. olen nähnyt yhden Lund Cityssä Skånessa. Ne rakennetaan galvanoidusta kulmateräksestä ja muoviverkosta. Jokainen osa tulee melko kalliiksi, mutta jos on kätevä käsistään, saattaa pystytä rakentamaan itse. Yritykset sanovat, että absorboiva meluaita vähentää melua jopa 24 dB, ja sen tulisi olla parempi kuin heijastava meluaita. Heijastava aita heittää äänen tien yli toiselle puolelle. Se voi myös osua ja heijastaa suurempia ajoneuvoja kuten busseja ja kuorma-autoja, ja sitten pieni osa tulee takaisin meluaitaan uudelleen. Optimaalista on kaksi kerrosta: ensin absorboiva matto ja sitten heijastava seinä/aita sisäpuolella. Se, mikä mahdollisesti läpäisee absorboivan osan, osuu kovaan sisäpintaan ja palautuu takaisin absorboivaan mattoon. Etuna on, että ei tarvitse tehdä suurta ja kallista perustaa, jos rakentaa meluaidan, esimerkiksi betonilohkoista/muurilohkoista. Silloin riittävät vain tolpat. Mutta älä unohda korkeutta, vähintään 2,5 m, mieluiten 3 metriä. Jonkin verran matalampi, jos talo sijaitsee tien alapuolella, jos aita voidaan asentaa lähelle tietä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.