Olen etsinyt tuloksetta...

Aion purkaa kylpyhuoneen ja haluan tietää, mitä levyjä on seinässä/katossa.

Ne ovat muutaman millimetrin paksuja ja erittäin kovia.

Mikä on levyn nimi? Mistä se on tehty?

Tiedän, että revin samanlaisen levyn mutta eri värissä keittiössä muutama vuosi sitten.
Siellä se toimi roiskesuojana tiskipöydän yläpuolella.
Kylpyhuoneen beige seinä ja katto paneeleilla, pieni ikkuna ammeen yläpuolella, ikkunalaudalla pulloja. Seinässä on vaaleanruskea levy pesukoneen vieressä. Yläosassa on neliönmuotoinen sininen naulakko. Kuva vaaleasta, rikkoutuneesta paneelista katossa, jossa näkyy ruskeat puulistat.

Voisiko se olla jonkinlainen perstorps-levy vai onko niillä aina se erityinen raidoituskuvio. Meillä oli perstorp-keittiönpöytä, kun olin pieni.
Muuten luulisin sen olevan jonkinlainen kosteudenkestävä levy.

• Tykkään
tergo ja 1 muu
  • Laddar…
mielestäni se näyttää tavalliselta valkoiselta öljykarkaistulta masoniitilta?

S Stefan1972 sanoi:
mielestäni se näyttää tavalliselta valkoöljykarkaistulta masoniitilta?
Kiitos vastauksesta, mutta ei ole masoniittia.

On kova koko matkalta, masoniitti on pehmeä ytimessä.

Stefflo Stefflo sanoi:
Voisiko se olla jonkinlainen perstorps-levy tai onko niillä aina se erityinen juovakuvio. Meillä oli keittiöpöytä perstorpista, kun olin pieni.
Muussa tapauksessa arvelisin, että se on jonkinlainen kosteudenkestävä levy.
Tietääkö joku, mistä perstorps-levy on tehty, eternit?

total total sanoi:
Tietääkö joku, mistä perstorpsskiva on tehty, eternit?
Melamiinista! Karkaisut muovi.

BirgitS
Perstorpslevyt ovat muovilaminaatti:
Perstorp-Plattan koostuu fenoli-formaldehydilakalla kyllästetystä kraftpaperista, jossa on pintakerros melamiinista ja formaldehydistä valmistettua muovia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perstorp_AB

Stefflo Stefflo sanoi:
Voiko se olla jonkinlainen perstorpslevy vai onko niissä aina erityinen kuvio viivoilla.
Perstorpslevyt olivat olemassa 10 vuotta ennen kuin Virrvarr luotiin, ja sen jälkeen niitä myytiin useilla eri kuvioilla.
https://www.hd.se/2010-11-15/perstorpplattan-firas

Perstorpslevyt koostuvat ohuesta kerroksesta korkeapainelaminaattia, joka on tehty paperista, fenolihartsista ja melamiinista lastulevyn päälle. Ne voivat olla korkeapainelaminaattia levyissäsi, ovat saatavilla eri paksuuksina ja ovat kivikovia.

Etkö nähnyt mitään riskejä purkaa sitten? Vaikka jos ne murtuvat?

total total sanoi:
Etkö nähnyt mitään riskejä purkamisessa? Vaikka ne murtuisivatkin?
Ehkä pölyää vähän :)

• Tykkään
total
  • Laddar…
total total sanoi:
Kiitos vastauksesta, mutta ei ole masoniittia.

On kova läpi asti, masoniitti on pehmeä ytimessä.
Pehmeä ytimessä? Ei öljykarkaistu masoniitti on varmasti kova läpi asti. Tavallinen masoniitti taas voi olla melko pehmeä.

Se näyttää laminaattilevyiltä. Minulla oli niitä myös vessassa. Käytä käsineitä, kun otat sen alas, muuten saat nopeasti haavoja.
Taloni on vuodelta -62, joten ehkä se oli jotain, mitä he tekivät siihen aikaan. Kuinka vanha talo/kylpyhuone on?

S Stefan1972 sanoi:
Pehmeä ytimessä? Ei, öljykarkaistu masonite on kyllä kova läpi. Tavallinen masonite taas voi olla melko pehmeä.
Öljy tai ei, masonite on yhtä "pehmeä" tai "kova" kummassakin tapauksessa. Ja verrattuna tähän levyyn, ne ovat kuin puuvillaa.

D DaDolly sanoi:
Näyttää laminaattiarkeilta. Minulla oli sama vessa. Käytä hanskoja, kun poistat sen, muuten saat nopeasti haavoja.
Talo on vuodelta -62, joten saattoi olla niin yleistä silloin. Kuinka vanha talo/kylpyhuone on?
Kylpyhuone on vuodelta 1967

total total sanoi:
Kylpyhuone on v 1967
Sitten se on luultavasti sama kuin minulla, se ei mene rikki samalla tavalla kuin masonite vaan halkeilee viilloissa kun vetää ja on paljon jäykempi kuin masonite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.