Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Ahm.s: [citat] Hei! Jos haluaa kaiteen, voiko sen helposti porata puu+teräsaskelmaan? kiitos.
Anonymiserad 197593: [citat] Kiitos vastauksestasi! https://www.ebay.co.uk/itm/381907428461
Kenneth1x2: Tänä vuonna oli aika vaihtaa 25-28 vuotta vanha veranta, sillä materiaali oli tehnyt tehtävänsä ja se oli alkanut notkua huomattavasti (osoittautui, että jotkin ruuvipalkit olivat lahonneet). Katselin netistä oikean mittaisen puutavaran ja parhaan toimintatavan valitsemiseksi, olenhan rakentanut kymmeniä verantoja vuosien varrella, mutta hyvä on päivittää tietoja ja saada osviittaa
MathiasS: Kuulostaa epäilemättä kipsiltä. Eterniitti palosuojaksi ei ole valkoinen, 1cm paksu eikä sitä voi leikata veitsellä. Oletan, että voit nähdä saumakohdan kipsin ja levyn pahvin/paperin välillä myös.
ZeroKnowledge: [citat] Kiitos hyvästä vinkistä! Se on helpoin kaikista.
tergo: ja eristää välillä glesen
Stefan N: Olin poistanut sekä muovin että puun, sitten kiillottanut träullit:ta, se on taatusti hyvä ratkaisu, joka on toiminut aina.
micfor: [citat] Hei, Meillä oli samanlainen tilanne talossamme vuodelta -23. Löysä rappaus ja betoni irrotettiin, seinä ja lattia korjattiin kalkkirappauksella ja betonilla/tasoitteella. Diffuusioavoin vedeneriste laitettiin lattialle, hieman suuremmalle alueelle kuin suihkun pinta-ala, ja noin 10cm seinälle. Sitten laatta ja kaakeli. Kuvaus kellarin kosteista tiloista, joissa on nousevaa kosteutta
DPPR: Hei! :) Meillä on vähän suunnitelmia sisustamattomalle kellarille. Se on pieni kellari noin 15 neliömetriä, joka on käyttämätön. Olemme piikkanneet lattian auki, ajattelimme asentaa vähän vesikiertoista lattialämmitystä. Mutta mietin portaita alas, tila on vähän tiukkaa siellä missä olemme ajatelleet portaiden olevan. Joten mietin jonkinlaista säästöporrasta? Onko joku
Workingclasshero: On mentävä itse puutavara-aittaukseen ja valittava, jotta saisi tiheäsyistä ja suoraa puutavaraa.
Rabbithole: Jos haluat säästää painoa, sandwich-elementit ovat oikea valinta. Solumuovi + liimatut levyt. Levyistä itsestään tulee erittäin jäykkiä, joten oikeastaan vain liitokset muihin osiin täytyy tehdä kunnolla. Sitten on kysymys, kuinka paljon eristystä tarvitaan, harkitsisin laadukkaampaa eristystä saadakseni paksuutta pienemmäksi. Selluloosa painaa enemmän kuin mineraalivilla, joten
Rabbithole: Voit katsoa näitä Youtube-klippejä ymmärtääksesi enemmän. [MEDIA=youtube]Wr3FFGcXtuc[/MEDIA] [MEDIA=youtube]I4eMWG3DQsc[/MEDIA]
Alko: Tarkistan huomenna miltä näyttää, missä koukut on kiinnitetty. Se on joka tapauksessa tiilikatto.
Panelmannen: mielenkiintoista! Olen samanlaisessa tilanteessa ja arvostaisin joitakin kr/m² muuraamiselle, rappaukselle sisällä ja ulkona saadakseni vertailun, joka pitää!
Walle99: Ehkä pitäisi mainita myös, että olen harkinnut katon laskemista kokonaan erillisellä sisäkatolla kipsilevyistä, mutta se tuntuu ehkä vähän liian suurelta projektilta...
etompau: 12 000 kr seinän asennuksesta ovella kuulostaa halvalta minun korvissani. Tämä hinta perustuu luultavasti siihen, että työ tehdään talon rakentamisen aikana. Ehkä se tulee kalliimmaksi nyt jälkikäteen, kun kaiteet, listat ym. täytyy purkaa.
Ingenjören: Kyllä, tai yleisemmin 1200 mm välein, ellei lumikuorma ole niin suuri, että perinteinen kattotuolijako ei riitä. Jos talo on leveä ja katon kaltevuus jyrkkä, saattaa olla tarpeen harkita muita ratkaisuja, sillä silloin päätykorkeus voi ylittää saatavilla olevien puupalkkien pituuden...
frihopper: Kannattaa silti asentaa ilmarako JOS paneeli tarvitsee tuuletusta. Riittääkö 25x38 21x120 vuorilautapaneelille vai pitäisikö kenties asentaa suoraan pystylukitus 25x45 seinärunkojen päälle? Olin ajatellut käyttää harvaa paneelia 28x70, mutta koska en aio käyttää eristystä tai sisäpaneelia, tulee panelointinaulaus pilkottamaan sivuilta seinärunkojen rei'issä, mikä tuntuu vähän
justusandersson: Se on liian pitkä jänneväli tavalliselle rakennuspuulle, ei edes jos c/c etäisyys asetetaan 600 mm. c/c 1200 mm 90x225, 600 mm 56x225. Universalskruv toimii varmasti hyvin, huomioi, että kuorma kiinnityksessä voi olla useita satoja kiloja.
justusandersson: Ei ole niin, että rakentajien osaaminen olisi Tanskassa alhaisempi kuin Ruotsissa. Pikemminkin päinvastoin. Heillä on vain erilainen järjestelmä. En usko, että niin laajamittaista uudelleenrakentamista olisi tapahtunut ilman arkkitehtitoimiston osallistumista, joka on lisäksi vastannut rakennusjohtamisesta. Uskon, että dokumentaatio löytyy sieltä.
heimlaga: Puu on aina osittain elastinen muodonmuutos, joka palautuu kuormituksen purkamisen jälkeen, ja osittain plastinen muodonmuutos, jota kutsutaan virumiseksi ja joka ei palaudu kuormituksen purkamisen jälkeen. Siksi käytetään erilaisia aikaluokkia, kun lasketaan puukonstruktionien muodonmuutoksia. Virittyminen tapahtuu hitaasti vuosikymmenien aikana, joten lyhytaikaiset kuormat aiheuttavat
torp55: Voi kyllä, sitä minä pelkäsin. Kiitos vastauksesta.
kalvisen: Ostimme talon ja muutamme sinne lähitulevaisuudessa. On jännittävää nähdä, sisältääkö mainittu kattorakenne tavalliset ilmarakoja. Olen ymmärtänyt, että tätä ei aina spesifioida, koska se usein oletetaan itsestäänselvyydeksi (outo menettely mielestäni). Jos katto ei ole tuuletettu, niin rakenne on, yhdessä diffusiontiiviin YAP 2200 -huovan kanssa, virheellinen, jos
Farligkorv: On täytynyt tapahtua jokin virhe ankkurimassan sekoituksessa, koska yhdessä 22-kokoojan reiässäni ei ole kovettunut stopparin ympärille moneen päivään, ja siellä on vain tahmeaa tahnaa. Mietin, miten puhdistan tehdakseni sen uudelleen. Käyttääkö kallionporakonetta uudestaan ja huuhdella se? Vai onko olemassa jokin tehokkaampi tapa?
Rabbithole: Ja jos asettaa sen kokonaan solumuovin tai kumin päälle, saa hieman tärinää vaimentavan levyn.