Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Rödskägg: Miten teit sisäseinät lopulta? Tuliko siitä y-tong? Miten se onnistui?
Nygge72: Asunhan mäellä, joten vesi valuu melko nopeasti läpi, joten uskon itse, että ei pitäisi olla vaaraa maapohjan jäätymisestä johtuvasta liikkeestä myöskään silloin.
liz1981: Hei, Onko kenelläkään tietoa mitä tasoitusmassa maksaa/kg merkillä TM? Meillä kävi lattiapäällystäjä, joka väittää 760 kg juoksevaa tasoitetta meidän kodinhoitohuoneeseen á 16 kr/kg ilman alv. Kohtuullista?
Vermilion: Liimattuna alaosaan, ne pysyvät tukevasti kiinni mutta haluan siistin tasaisen reunan, se on enimmäkseen esteettinen kysymys.
äppelknyckaren: Hei, minulla on laajennus 70-luvulta, jossa kattoristikot ovat painuneet, mikä on johtanut pullistuvaan sisäkattoon/romahtamisriskiin. Minulla on ajatus, miten ratkaista ongelma, mutta ajattelin tarkistaa teidän asiantuntevilta ennen kuin aloitan liikaa. Jänneväli on melkein 13 m, ja se on jonkin tyyppinen ristikkokatto, jossa on cc100. Luulen myös, että katto on painanut lattiaa hieman
Staffans2000: [citat] -Helpompi alussa pitää lanka paikallaan, jotta se ei pyöri mukana. -Tarpeellista vain messingissä. -Kyllä! Lanka lukkiutuu paikalleen, kun liitin kierretään kiinni. -Samaa mieltä. -Mielellään melko paljon enemmän. Summa summarum: -Vähän enemmän lankaa, niin ohje on oikea.
Rabbithole: Ulkoseinät ja pitkittäisseinä kellarissa ovat todennäköisesti ainoat kantavat.
Claes Sörmland: Finja muurauslaasti B on sementtilaasti, jonka ainoa sideaine on portlandsementti. Finja KC muuraus- ja rappauslaasti B:ssä on sementtiä ja sammutettua kalkkia sideaineena. Sammutettu kalkki tekee laastista notkeampaa, joten sitä on helpompi rapata. Luulen, että KC-laasti imee enemmän vettä kuin puhdas sementtilaasti käytön jälkeen. Sementti muodostaa tiiviin geelin, mutta kalkki ei tee
Albireo: Ei selviä, kuinka paksu ruuvi on, mutta ehkä sillä ei ole merkitystä, koska tulpan on tarkoitus mennä rakennuskulmareiän läpi. (muuten olisi voinut käyttää pienempää reikää ruuville - lähemmäksi rakennuskulman juurta, ja saada enemmän tulppaa seinään - pidemmällä ruuvilla). Lättbetongskruv - Byggmax He tarkoittavat, että minun pitäisi selvitä ilman rakennuskulmaa
permagnuso: Terve, Minäkin aion valaa valkoisen betonilevyn. Onnistuitko saamaan hyvän tuloksen? Mistä löysit marmorimurskan? Mistä voisi löytää hienompaa murskaa?
Ahm.s: [citat] Tuli alas 2 pyökkä? En oikein ymmärrä. Voitko selittää vähän ja mistä ostaa sellaista? Aika uusi tässä alueella, joten kysyn aloittelijakysymyksiä.
NorraS: Katso vinyyli-click-lattioita vaihtoehtona laminaattilattioille. Vinyylilattiat tuntuvat lämpimämmiltä, ovat hieman pehmeämpiä, täysin kosteuden ja vedenkestäviä ja erittäin kulutuskestäviä. Ne toimivat hyvin eteisessä ja keittiössä. Pergolla on melko laaja valikoima. Ystävällisin terveisin Norra
diy1: Tätä levyä olen käynyt ja puristanut, se on erittäin karkea. https://www.byggmax.se/klinker-nodo-30x60-gr%C3%A5-p06249
BirgitS: Turvallinen vesi - märkätilan sisäseinä vuodesta 2017: https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg Siellä on myös linkki alan sääntöihin vuodelta 2016 ym.
Villa vista: katso edellisiä vastauksia. pilarin kuorma on vietävä alas perustukselle/kiinteälle maalle esim. pilaarin avulla. jos se suoraan lepää palkilla/kannattimella, on olemassa riski murtumiselle/taipumiselle.
Kuba-Joel: Aion asentaa 178 cm (pituus)x35 cm (leveys) hyllyn kipsilevyseinässä (yksinkertainen). Hylly on melamiinilaminoitua valkoista lastulevyä, 18 mm paksu. Hylly painaa 8 kg. Aion kuormittaa sitä laatikoilla ja kansioilla, jotka tulevat painamaan yhteensä 35 kg. Konsolit: 4 kpl Habo Konsol 6082 [bild] 2 kpl konsolia kiinnitetään puurunkoihin. Kaksi muuta asennetaan molly-tulppien avulla
mexitegel: Se riippuu myös siitä, pitäisikö lippu nostaa salkoon kokonaan vai puolitankoon. Tai jos kyseessä on vain viiri. Melko monimutkaiset laskelmat. Muuten TS:n pitäisi myös tehdä kuten norjalaiset ja kastella lipputankonsa, niin se sujuu oikein hyvin.
Macarus: Kuvat yleensä selventävät, mutta nyt ne taisivat aiheuttaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia... ;) Ratkaisu neliöputkilla näyttää todella kummalliselta. Joku on siis todella halunnut rakentaa kourun sisään ja sattumalta ollut paljon neliöputkia ja käyttää niitä tämän runkona? Ja sitten peltiverhous päälle? Sisäänrakennus ei varmasti näytä kovin huomaamattomalta :).
noone70: Nostan tämän ketjun henkiin Lopulta päädyimme käyttämään liimapuuta 90x270 cc 40cm Jänneväli on noin 6m Kun olin tasoittanut lattian olohuoneessa, mittasin nyt yläkerran lattian ja kuten odotin, palkissa on taipumaa. Onhan siellä kuitenkin jonkin verran kuormaa nyt, kipsi ja kaikki on paikoillaan, vain lattia puuttuu Mutta se mikä huolestuttaa minua on kuinka paljon on 10mm taipumaa
marcusdalerundberg: Hei, Olen purkamassa joitakin kellariseiniä saadakseni isomman huoneen. Rakennusinsinööri on käynyt katsomassa kantavuuden ja antanut mitat. Koska se oli vain "osittain kantava" makuuhuoneen lattialle yläpuolella, riitti yksi pylväs kummassakin päässä portaikon aukkoa. Kysymykseen, miten kiinnitän pylväät parhaiten kattoon ja lattiaan? Lattialla on klinkkeriä. Pylväät ovat
fredand44: Suuret kiitokset selityksestä! Mielestäni tämä kuulostaa erittäin hyvältä diililtä. Ystävällisin terveisin Fredrik
ronba610: Olen nyt poistanut irtonaiset kivet, ja olemassa oleva ratkaisu oli yhteenruuvattu L-profiili 25mm höylätystä puusta :crysmile: Minulla on siis vähän yli 90mm käytettävissä, jos poistan puun, mikä tarkoittaa, että Murmas 75-profiilin pitäisi toimia, kun leikkaan pois takakulman yläpuolelta. Ei voi haitata kiinnittää profiilia runkoon, kuten kirjoitat, mutta se ei liene tarpeellista,
thomasek: Te, joilla on kokemusta, onko olemassa mitään suuntaa-antavaa kerrointa, kuinka paljon aikaa pitäisi lisätä talvirakentamiseen? Tässä tapauksessa on kyseessä kattotuolien pystytys, raakapontti, huopa, rimoitus ja kattotiilet. Paitsi myös se riski, että työnjälki kärsii, kun ihmiset paleltuvat ja kokevat työskentelyn hankalaksi. Rakennustyöt suoritettiin tammikuussa/helmikuussa.
Dino92: Hei, tarvitsee ideoita miten on parasta saada sileä pinta? Ja säilyttää lämpö sisältä höyrysulun ja oikean ilmanvaihdon kanssa. Olen ostanut talon, joka tarvitsee remontointia ja joka on vuodelta 1909, sen runko on kaksoismuurattu julkisivulla, mutta maalattu ulkoa. Sisältä se on rappattu ja siellä on vähän kosteutta, jonka aion ratkaista. Ajattelin kunnostaa sisääntulon
Jyrk: Oletko löytänyt vielä oikean nimityksen? Etsin nimittäin samaa!
poppe12: Hei, Olen asentamassa pystylaudoitusta osiin julkisivusta, joita olen vaihtanut. Ajatukseni on, että puutavara on kaikkein kosteinta tullessaan lautatarhalta eikä ole vielä täysin kuivunut, joten se ei laajene enempää kuin nykyisessä tilassaan. Mutta nyt olen epätietoinen. Olen asentanut julkisivun siten, että ponttia ei näy. Eli pontti ja ura ovat täysin tiiviisti yhdessä. Onko
Rickard.: [citat] Olen nähnyt, että olet kirjoittanut useissa ketjuissa ja arvaan, että muut, kuten minä, eivät ymmärrä ollenkaan mistä puhut. Laita uusi ketju, jossa on enemmän tietoa ja pari kuvaa, niin sinulla on paljon parempi mahdollisuus saada apua.