Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
mrVoodoo: Ja se tulee kestämään pitkään ja todennäköisesti toimimaan pitkään. Mutta luulen, että se hieman notkuu ajan myötä, onhan se kuitenkin "vain puuta". Mutta sillä ei ole merkitystä juuri tässä tapauksessa. Ei ole mitään mihin kiinnittää silmänsä, että huomaisi sen, jos se ei enää esimerkiksi "linjaa" aidan tai vastaavan kanssa. Ja lukko/hakasjärjestely on täysin
Per i Hamrånge: [citat] OK. Uskon sinua. Työt koskivat juuri sitä, mitä keskustellaan tässä ketjussa.
Magnus E K: En ole ostanut liikaa Biltemasta, mutta minulla on esimerkiksi lämminvesivaraaja (30-litrainen), joka on toiminut moitteettomasti reilut kaksi vuotta. (Se on pannuhuoneessa, jossa on lattiakaivo eikä palavia materiaaleja lähellä, mikä pitäisi rajoittaa vahinkoa, jos/kun se menee sekaisin...) Ainoa asia, jonka muistan ostaneeni Biltemasta ja joka oli ilmeistä roskaa, oli elementtiavain,
rockin_john: Tältä se näyttää. Pirun paljon tyylikkäämpää. Ja vakaata kuin mikä. Se varmasti pysyy paikoillaan vielä talonkin lahottua =)
useless: Se oikea tapa on ehkä jättää eristämättä lyhyt seinänpätkä ja vetää muovi suoraan nurkan ympäri. [bild] Mutta käytännössä ei ole väliä, vedätkö muovin myös sen seinän ympäri. Sillä, että muovia on molemmilla puolilla, ei ole merkitystä, koska lämpötila on molemmilla puolilla sama. Lisäksi se on vain lyhyt seinänpätkä ja avoin yhteen suuntaan. Minä tekisin näin:
anis16: Asensin 70x70 tolpat julas maaruuvilla. Laitoin läpivientipultin keskireikään ja tavallisen teräsruuvin muihin neljään reikään. Pysyy erittäin tukevasti... Korkeus on kuitenkin noin 1,10 tolpat.
bearmaniac: Kuinka olit suunnitellut tehdä kiinnityksen kipsiseinään läpivientiä varten? Ja onko sinulla mitään mittoja läpiviennistä, en löytänyt, edes valmistajan verkkosivuilta. Riski on, että jos poraat reiän kaapeleille ja sitten aiot kiinnittää läpiviennin seinään ruuveilla, kaapelinreikien ja ruuvireikien välimatka jää erittäin pieneksi -> kipsiseinä menee rikki. Läpiviennin
hempularen: Ostimme "atabin" portaat muutama vuosi sitten (jos muistan oikein). Se toimi hyvin. Voit ostaa myös asennuksen heiltä. Huomaa, että monilla porrasvalmistajilla kaide maksaa melkein yhtä paljon kuin itse portaat. Ja se ei usein näy ensimmäisessä laskelmassa. Porrasvalmistajia on melko paljon, ja varmasti useampia on tullut lisää sen jälkeen, kun me valitsimme. Jos tarvitset täysin
e3henri: [citat] No ei oikein. Minulta kesti varmasti 2 tuntia lapioida vielä 300 kg paikkaan, jossa aioin käyttää sen myöhemmin (ylös talon toiselta puolelta). Ehkä se olisi mennyt alle tunnissa, jos olisin vain heittänyt sen kasaan talon seinän viereen. Nyt kun se oli 200 kg, säkin sai raahattua pois tieltä, joten ongelma on nyt ratkaistu. En tiedä kuinka nopeasti kirjoitat, mutta minulta
Roger i Halmstad: [citat] Ja tarkoitus on yksinkertaisesti saada siisti terassilaatta
kulle: On ihan ok porata 18 mm reikä keskelle flexslangia varten.
dadid: Googla Brunox. Heillä on selvästi hyviä ruosteenmuuntajia, jotka luovat suojaavan pohjamaalin, kun ne ovat reagoineet ruosteen kanssa. Käytetään teollisesti.
dadid: Hei. Otin pari tarjousta alkuperäisen heikosti hyödynnettävän parvekkeen korjaamisesta. Muistelen, että se päätyi noin 80 000:een. En kokenut, että kustannusten ja hyödyn suhde olisi ollut kovin hyvä. Sain myöhemmin yksinkertaisemman paremman tarjouksen, joka sisälsi jonkin verran omaa työtä. Siten asetettiin tukeva teline parvekkeen alle, minkä jälkeen hakkasin betonin pois.
Lasson83: Hei En tiedä, laitanko tämän oikeaan paikkaan, mutta lahjoitan työpöydän, jos joku on siitä kiinnostunut, muuten se menee kaatopaikalle :-) Löytyy Skåne - Ystad
Probably Wrong: Olemme juuri purkaneet väliseinän, joka on päättynyt ulkoseinään, ja olemme löytäneet samanlaisen rakenteen. Talo on alun perin vuodelta 1897, mutta se on täysin remontoitu 00-luvun alussa, jolloin siihen on valettu laatta lattialämmityksellä. Olin laskenut, että laatan pitäisi ainakin ulottua kipsilevyjen alle ulkoseinää vasten, mutta kun avaan, näen, että laatta päättyy, ja
Bigfoot: Myöhäinen seuranta: naulain olisi ollut hyvä. Kokeilin ensin spikpluggia ja se ei ollut hyvä. (Päät näkyivät liikaa, vaikeaa lyödä tarpeeksi syvälle profiloiduissa listoissa, eikä ollut "vain" ruuvata se irti kun se piti poistaa.) Listskruv + plugg toimi hyvin betonissa ja kohtalaisesti kipsissä, mutta se oli melko vaivalloista ja aikaa vievää.
Leif i Skåne: [citat] Poista "pellava" ehkä vain oljelasyr.:thinking: Minun aitani vuodelta 1961 öljysi appeni vuonna 1982 ja se seisoo vielä tänä päivänä! Kunhan saa aurinkokuivua joka kerta kun se kastuu.
johanherrmann: Onko kenelläkään tietoa, mitä tarvitsen tämän korjaamiseen? Jonkinlaista ulkokäyttöön tarkoitettua tasoitetta ehkä? Olen täysin aloittelija, Kiitos Johan
bearmaniac: Ensinnäkin: onko seinä kantava? On vaikeaa nähdä, mitkä seinät ovat kantavia elementtitalossa, se määräytyy sen mukaan, mihin suuntaan elementit on sijoitettu (ja se voi olla eri suuntiin talon eri osissa). Mahdollisesti voin antaa vinkkejä siitä, mistä/miten voitte etsiä, jos lähetätte pohjapiirrokset. Jos asiaa ei voi selvittää: oletetaan, että seinä on kantava. Sitten: anna
Issec: Olen suunnitellut itse rakentavani aidan talomme ympärille, ja joitakin kysymyksiä on noussut esiin. Olen ajatellut rakentaa aidan pystysuorista 45x45 rimoista, jotka ovat 180 cm korkeita ja 1 cm välein, sekä katkaistuilla 45° yläosilla. Aion käyttää maaruuvia, ja olen tullut siihen tulokseen, että tarvitaan 95x95 rimat, mutta riittääkö 180 cm väli vai pitäisikö sen olla lyhyempi?
Bassrunner: Kun etsin itse aikaisemmin, löysin tämän linkin http://smasagarnaiuppland.com/, joka puolestaan linkittää pienille sahoille, mm. Uppsalan ympärillä. En kuitenkaan jatkanut projektiani, joten en tutkinut tarkemmin. Mutta se saattaa olla lähtökohta?
Arne999: tässä on miltä se näyttää sivulta ja kysymys on, voinko eristää kattopalkkien välissä ja saada ilman kiertämään etureunasta ja ulos sivuilta poraamalla reikiä jokaiseen kattopalkkiin. Reiät eivät kuitenkaan ole kovin suuria, koska en halua heikentää rakennetta, mutta tällä hetkellä se on hieman liioiteltu, joten.... yrittänyt piirtää kuvan.... tulee vähän sekava mutta
davveno1: Joo, se pitää paikkansa. Soitin tekniselle tuelle ja se oli ainoa asia, joka erotti ne toisistaan. Yksi parempi, toinen huonompi siis.
nino: Mahdollista, että olin puolinukuksissa, joten en kuullut kunnolla :D Nyt tämä oli vastapainotrukkikurssilla, mutta sillä ei pitäisi olla merkitystä... ja tuskin sellaisella pääsee 90:een Kysyn seuraavassa koulutustilaisuudessa
Patzie: On erilaisia rakenteita, pelkästään solumuovia pinnaltaan nestemäisellä lastulla, tai runkorakenteita mineraalivillalla :)