Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
jj44: Ok! Tämä voisi tarkoittaa pienempää kosteusriskia verrattuna yksikerrosvedeneristykseen. Hyvä! Olen ymmärtänyt, että Aquapanelin pitäisi olla epäorgaanista materiaalia, ja tarkastusraportin mukaan siellä pitäisi olla ilmarako. Onko jollain muulla kokemusta samanlaisista taloista?
bopakoster: [citat] [citat] Teillä on molemmilla aivan oikea! Mutta kuva on vähän "vanha", olen lisännyt tuen päätyseinälle sekä muille lyhyille seinille ja kylpyhuoneen kiskojen väliin... Kaikkea ei ole dokumentoitu kuvassa, mutta purin eristykset ja tein niin, että tukea on joka puolella. Kiitos joka tapauksessa! Nyt minulla on lattia molemmissa huoneissa, ja on mukavaa, että ei tarvitse
TrumJalle: Olen poistanut sisäpuoliset sinibetonilaatat betoniharkosta, joka muodostaa kellarini ulkoseinän (rakennettu 1969-70). Minulla on joukko painumahalkeamia ja laastia, joka ei ole kunnolla kiinni tietyissä saumoissa. Olen hakannut "V" muotoisen uran halkeamien ympärille ja poistanut irtonaisen laastin. Kysymys on, millä minun pitäisi korjata? Useimmat korjattavat kohdat ovat melko pieniä,
ravve007: Ajattelin aloittaa kellarin takkahuoneen (erillinen huone kellarissa) remontoinnin. Epävarma miten tehdä lattian ja seinien kanssa (materiaalit ja menettelytavat). Talo on vuodelta 1961, luulen että kaikki on alkuperäistä mutta en ole varma. Sitä ei ole salaojitettu mutta luulen/toivon ettei se olekaan tarpeellista. Lattia on lakattua betonia, vihreä väri. Seinät ovat betonia,
justusandersson: Normaalisti pilareiden kiinnikkeet vaativat jonkinlaista raudoitettua vahvistusta. Oletko varma, että pilari on paras ratkaisu lattiaongelmaasi? Näytä mielellään poikkileikkauspiirustus, niin on helpompi arvioida.
justusandersson: Sen pitäisi olla korkea höyryvastus. Katso sitä tehtävää, kun vertaat eri vaihtoehtoja.
Oskerien: [citat] Okei, se sopii kyllä paksuuteen täällä, talo on rakennettu -59!
Lattjo-Snickaren: Kuulostaa siltä, että vastaukset yllä tukevat ajatteluani. Olen lukenut paljon ohjeita ja uskon, että hallitsen asian teoriassa. Tietyt mitat tilanteessani, esim. etäisyys putkesta seinään, eivät täytä vaatimuksia. Ei myöskään edellä mainittu vaatimus, että saapuva vesiputki tulee lattian läpi. Ylösnosto on 10 cm ja 3 cm kynnystä vasten. Pieni kaato on tehty, vaikka en olekaan
Oldboy: Ongelma kovettuvien mtrl kanssa on, että se halkeilee ajan myötä. Puurakennukset liikkuvat vuodenaikojen mukaan (RH), riippumatta siitä, milloin ne on rakennettu. Jopa halpa lateksisauma halkeilee. Siksi nykyään aina tiivistän, enkä koskaan käytä saumamassaa, jos voin välttää sen. Listojen kanssa en näe syytä tasoitteelle tai vastaavalle tiivistämisen lisäksi, ellei maksimi
Gjutjärn: [citat] Tarkoitatko tällaista? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takventilation/ventilationshuv/ventilationshuv-for-undertak-t-emballage-mogelstopper/p-172000?gclid=CjwKCAjwwvfrBRBIEiwA2nFiPa3ajgh-5h_uFGJp6FDhCRFYJnqQ1wuVQdes3aEKNbTT84KENxG0axoCIrUQAvD_BwE Mutta tarvitseeko sellaisen, jos ullakon sivuilla on tuuletus?
Choom: Onko meillä muita näkemyksiä? Kevytsoraharkkoseinä, joka seisoo maan päällä, mutta on maan yläpuolella, onko parempi laudoittaa ja asentaa levyt, vai tasoittaa se ennen tiivistekerroksen lisäämistä? Jos aikoo laudoittaa, kuinka ilmanvaihto ratkaistaan ilmaraossa?
justusandersson: On luultavasti parempi tehdä tolpat jättimäisinä konsolina. Puu ja kiinnitykset on laskettava huolellisesti.
SandmanNet: [citat] Ei, siitä ei tullut mitään, tunsin, etten tiennyt tarpeeksi hyvin/löytänyt tarpeeksi tietoa ryhtyäkseni siihen, valitettavasti.
Alko: Seuranta; huomasin, että Bessey K-Revo sopi hyvin eikä tarvitsisi kestää niin paljon rasitusta, kunhan ei sekoita laastia liian löysäksi (= vähemmän päätyy sinne, minne ei pitäisi). Toimi hyvin narulla ympäri! [bild]
Patrik440: [citat] Tässä meillä on 1400 litraa olohuoneessa, josta tämä on 720 ja tähän mennessä on mennyt hyvin. [bild] / P
ArneTW: Olin rakentanut muotin leca-tiemuurin päälle. Nostin palkiston hieman tunkilla ja sitten valanut hieman hienobetoni... /ATW ps toimisi varmasti myös liimalla ja kiiloilla... ds
hus520: https://www.byggmax.se/rörsvep-svart-p26542 On useita värejä
Peter2400: WC-rulla, jonka täytät jollakin, kuten vaahdolla, kelpaa varmaan myös.
justusandersson: Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumiin! Jos talo on rakennettu vuonna 1952, niin kellarin seinät ovat luultavasti muurattu betoniharkkojen avulla. Aukon avaaminen päätyyn on järkevää, koska silloin todennäköisesti ei tarvita mitään lisätukea. Helpoin tapa on ottaa apua betonisahaajalta. On olemassa paljon yrityksiä, jotka keskittyvät vain tähän. Lopputuloksesta tulee yleensä
Claes Sörmland: Muista vain, että jos käytät savuhormeja savupiipussa, rappaus on osa palosuojausta, se tiivistää vuotoja vastaan. Eli sen tulee olla paikallaan, jos käytät takkaa.
13th Marine: Löydän talomme koolaukset käyttämällä pieniä magneetteja. Helpoin tapa on löytää ne, jotka ovat levyjen keskellä ja eivät ole yhtä syvällä.
mhugo: Hei! Täytyy korjata hieman epätavallinen kellarin seinätyyppi. Se on pieni talo, joka seisoo luolassa - vanha turvallisuusarkisto. Tämä tarkoittaa, että seinille ei tule paljon kosteutta, vaan se nousee ylös sokkelista, vaikka talo seisoo soran päällä. Edellinen omistaja on maalannut muovimaalilla, joten noin 3 neliömetriä on rapautunut, ja nyt on myös hiomalaikkoja siitä, kun
Thomas808: Hei! Aion asentaa kaksi lamppua keittiön seinälle (20 cm katosta, katso kuva), jotka liitetään kytkimeen. Sähkömies ei pääse käsiksi ilman, että minun pitää avata seinä. Ensimmäinen ajatus oli poistaa lastulevy ja pitää se ehjänä, mutta se osoittautui helpommin sanotuksi kuin tehdyksi. Onko tyhmää sen sijaan yrittää sahata suorakaide? Lamput liitetään kuvan kytkimeen.
Stefan1972: Ehkä kuivunut liian nopeasti, lisäksi se ei näytä kovin ammattimaiselta?
Ellenkaramellen: Sinun ei tarvitse asentaa tuloilmaa ikkunan yläpuolelle. Se voi olla ikkunan vieressä samalla korkeudella kuin sen yläreuna.
Buildgates: Mahtavaa, se ratkaisee kaiken. Kiitos!
Atom: Aion laittaa 28x120 maahan. Sitten vaununosat näille. Ensin öljyn ne. Pohja vanhalla moottoriöljyllä...
mrVoodoo: Ja se tulee kestämään pitkään ja todennäköisesti toimimaan pitkään. Mutta luulen, että se hieman notkuu ajan myötä, onhan se kuitenkin "vain puuta". Mutta sillä ei ole merkitystä juuri tässä tapauksessa. Ei ole mitään mihin kiinnittää silmänsä, että huomaisi sen, jos se ei enää esimerkiksi "linjaa" aidan tai vastaavan kanssa. Ja lukko/hakasjärjestely on täysin