Hei!

Kuten tavallista, en tiedä olenko laittanut tämän oikeaan alifoorumiin; siirrä vapaasti jos on väärin.

Olen muuttanut asunto-osakkeeseen, joka on rakennettu 2002, ja nyt projektina on vetää yksi (tai oikeastaan kaksi) verkkokaapelia seinän läpi. Seinä on oikeastaan betonia, mutta siinä on ollut oviaukko, joka on rakennettu umpeen kipsillä, joten tämä osa on kipsiseinä ja siellä ajattelin vetää kaapelin. Vaikea sanoa tarkalleen, mutta arvioisin seinän olevan noin 15 cm paksu. Tarvitsisin kuitenkin hieman apua siinä, miten teen sen parhaiten. Sen ei pitäisi olla kovin vaikeaa, mutta olen tietenkin hieman peloissani tehdä virhe.

Ensin sain vinkin tehdä reikä lattialistan alle, mutta silloin tarvitsisin uudet listat ja sahaamaan, joten harkitsen laittaa sen vain listan yläpuolelle, samalle korkeudelle kuin sähköpistorasia joka on viereisellä (betoni)seinällä.

Hyvä tietää on, että en osaa YHT-ÄÄN mitään tästä. Joten selitä mielellään kuin olisin viisivuotias. :)

1. Miten teen reiän parhaiten? Vain ostaa reikäsahan (kipsille) ja asentaa porakoneeseen?

2. Ajatus on, että reiän pitäisi olla 30-40mm halkaisijaltaan. Tuntuuko järkevältä? En siis halua piilottaa kaapelit kokonaan ja tehdä reiästä liian tiukka, haluan voida vaihtaa kaapelit suhteellisen helposti.

3. Onko olemassa riskiä, että sähkökaapelit kulkevat sen osan läpi, joka on kipsiseinää? Oletan että ei, koska se on rakennettu myöhemmin?

4. Miltä se näyttää kun olen tehnyt reiän? Ei ole kokemusta suuremmista rei'istä kipsissä. Tuleeko reiästä suhteellisen jämäkkä, vai täytyykö minun vahvistaa seinää metallitangolla tai jollain?

5. Mistä löydän järkevän läpiviennin tähän? Olen etsinyt mutta en löydä mitään. Mieluiten haluaisin jotain mikä näyttää tavalliselta sähköpistorasialta, jossa on harja. Löysin jotain samankaltaista ebaysta, mutta olisi mukavaa jos on parempia vaihtoehtoja Suomessa.

6. Onko olemassa riskiä, että tämä reikä aiheuttaa merkittävän eron äänieristyksessä huoneiden välillä? Ajattelin, että jos käytän läpivientejä harjalla molemmilla puolilla; ei pitäisi tehdä merkittävää eroa, vai mitä?

Bonus kysymys: Kuulostaako tämä edes sellaiselta, jonka minun pitäisi tehdä itse? Ajattelin ensin palkata käsityöläisen, tiedustelin hieman mutta kukaan ei halua ottaa vastaan näin pientä työtä. Ei edes Veteraanipooli ole palannut asiaan.

Suuri kiitos kaikista vinkeistä!

Vaikea antaa tarkkoja neuvoja näkemättä tilannetta, mutta reiän tekeminen jälkiasennetussa kipsiseinässä ei ole ongelma. Yleensä riittää, että painat ruuvimeisseliä seinän läpi ja/tai poraat poralla.
Tee reiät mahdollisimman pieniksi ja työnnä sitten teräslanka seinän läpi kiinnittääksesi sen kaapeleihin ja vedä ne seinän läpi.

Reiän tekeminen listan taakse ei kuulosta ollenkaan väärältä. Listan poistaminen ei ole ongelma, ja reiän tekeminen ei luultavasti näy.

Äänieristyksen muutos on minimaalinen. Ei huomaa.

Kaapelien vaihtaminen vaikuttaa hieman epätavalliselta. Jos kyseessä on pysyvä asennus, ei kaapeleita pitäisi joutua vaihtamaan.

Mitä sinun pitää yhdistää? Aiotko vetää valmiita kaapeleita, vai voisitko harkita vetäväsi liittimettömän kaapelin ja sitten asentaa liittimet itse (se ei ole kovin vaikeaa, mutta riippuen siitä, minkä kaapelin aiot vetää, tarvitset oikeat työkalut)? Jos teet jälkimmäinen, ei liittimen tarvitse kulkea seinän läpi, mikä tarkoittaa, että selviät paljon pienemmällä reiällä. Kuinka monta kaapelia aiot vetää? Voitko tyytyä yhteen kaapeliin ja laittaa kytkimen toiselle ja/tai kummallekin puolelle?

Olen samaa mieltä siitä, että reiän tulisi olla mahdollisimman pieni. Et todennäköisesti tarvitse reikäsahaa, vaan pitäisi riittää isommalla halkaisijalla olevalla poralla. Muistaakseni kaapelille liittimen kanssa tarvitsee 13-14 mm halkaisijan poralle. Itse reikää ei tarvitse vahvistaa, ellet ajatellut vetää asioita sen läpi kovin usein. Jos voit sijoittaa reiän suhteellisen piiloon, et todennäköisesti tarvitse myöskään läpivientiä.

Ja kyllä: sinun pitäisi tehdä se itse. Aina on hyvä osata tehdä pieniä kotitöitä itse. Tulet tuntemaan itsesi iloiseksi ja tyytyväiseksi, kun olet valmis. =)

Kiitos vastauksista. :) Nykytilanteessa on kaksi verkkokaapelia. Haluan pystyä poistamaan/lisäämään kaapeleita tarpeen mukaan, joten en halua juosta johdollista kaapelia seinän läpi. Lisäksi en halua säätää krone-työkalun kanssa jne. Mutta pitäisikö sen toimia noin 30 mm reiällä, jotta taataan, että kaksi kaapelia ja yksi liitin (molempia liittimiä ei tarvitse mennä läpi samanaikaisesti) menevät läpi?

Olen ostanut pari tällaista:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31IwZBg6+fL._SX355_.jpg

En tiedä, onko nämä ehkä tehty läpivientiin työpöydässä, mutta niiden pitäisi toimia yhtä hyvin, kun tekee reiän, peittää sellaisella molemmin puolin, ja ruuvaa samalle korkeudelle kuin pistorasia, niin se näyttää yhtenäiseltä. Vai mitä mieltä olette? Onko parempia vaihtoehtoja? En löydä mitään Ruotsin rakennustavarataloista.

• Tykkään
hsson
  • Laddar…
Erikoinen ratkaisu, mutta kyllä se toimii.

D danielwerner86 sanoi:
Kiitos vastauksista. :) Tällä hetkellä on kaksi verkkokaapelia. Haluan voida poistaa/lisätä kaapeleita tarpeen mukaan, joten en halua vetää kontaktitonta kaapelia seinän läpi. Plus en halua työskennellä kronetyökalujen jne. kanssa. Mutta sitten pitäisi toimia reiällä, joka on tyypillisesti 30 mm, jotta voidaan taata, että kaksi kaapelia ja yksi pistoke (molempien ei tarvitse mennä läpi samanaikaisesti) tulevat läpi?

Olen ostanut pari tällaista:
[linkki]

En tiedä, ovatko ne tarkoitettu läpivienteihin kirjoituspöydissä, mutta pitäisi toimia yhtä hyvin tehdä reikä, peittää sellaisella kummallakin puolella, ja ruuvata kiinni samaan korkeuteen kuin pistorasia, jotta se näyttää yhtenäiseltä. Vai mitä mieltä olette? Onko olemassa parempia vaihtoehtoja? En löydä mitään ruotsalaisista rautakaupoista.
Se toimii hyvin. Tee reikä sokkelin yläpuolelle. Jos tiedät tarkkaan, missä vanha ovi on ollut, poraa noin 15 cm vanhasta karmin kohdasta, niin SINUN PITÄISI välttää sääntöä, joka on luultavasti asetettu jonnekin vanhaan reikään...

Kuinka olit suunnitellut tehdä kiinnityksen kipsiseinään läpivientiä varten? Ja onko sinulla mitään mittoja läpiviennistä, en löytänyt, edes valmistajan verkkosivuilta. Riski on, että jos poraat reiän kaapeleille ja sitten aiot kiinnittää läpiviennin seinään ruuveilla, kaapelinreikien ja ruuvireikien välimatka jää erittäin pieneksi -> kipsiseinä menee rikki. Läpiviennin liimaaminen voisi olla yksi vaihtoehto (mutta sitten se on paljon työläämpää, kun haluat jonain päivänä muuttaa jommankumman seinän pintakerroksen).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.