Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Åsa Lund: Koneet tärisevät melko paljon, joten on tärkeää, että ne ovat vakaat. Henkilökohtaisesti olisin mieluummin ostanut valmiin sokkelin pesukoneelle, jossa on integroitu pyykkikori. On erittäin kätevää vain heittää pyykit suoraan koriin (joka on aina paikallaan). On olemassa useita erilaisia malleja, esimerkki
nova383: Kuva kertoo enemmän, joten tässä on kysymyskuva. Olen etsinyt ja löytänyt, mutta siitä tuli hieman sekoitus Kyllä ja Ei. Mutta näyttää siltä, että ei pitäisi laittaa rakennusmuovia välipohjaan, vaan vetää seinän muovi alas sokkeliin ja tiivistää eristämällä myös takana luonnollisesti. Piirustukseni "talo toimittajalta" näyttää että siellä pitäisi olla muovia, mutta
MetteKson: [citat] Kyllä, kasetti voi aiheuttaa muita rasituksia ja kunnalla on vaatimuksia mm. paloturvallisuuden valvomiseksi. Ajattele, että asennat kasetin tulisijaan vanhassa torpassa. Jos et tiedä mitä teet, voi tilanne mennä todella huonosti.
Ty Rex: Hei! Asun kerrostalohuoneistossa (kerros 4/5, tai oikeastaan kerros 7/8, koska talo on rinteessä – joka tapauksessa minulla on vain yksi asunto suoraan yläpuolellani) rakennuksessa, joka on rakennettu vuonna 1981. Jos se on tärkeää, talossa on täysin tasainen katto ja se sijaitsee Tukholmassa. Talo on tiiliverhoiltu, ja siinä on betonirunko/-välipohja. Haluaisin avata osan kantavasta
m@nge: [citat] Terassi on rakenteilla ja koska on satanut niin paljon, olen huomannut nämä lätäköt. Ajattelen yrittää kaivaa saveen muodostuneita kuoppia toivoen pääseväni maan tasolle.
hakan_975: Kulmarauta, rakennuskiinnike, naulalevy... niitä kutsutaan eri nimillä eri paikoissa. https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/infastning-byggbeslag/byggbeslag/vinkeljarn/arvid-nilsson-spikplatsvinkel-90x60x60x25-fzv Voit ehkä laittaa kaksi vierekkäin, jos et löydä tarpeeksi leveää. Muuten sinun täytyy yrittää leikata kulmarauta ja tehdä oma rakennusnurkka.
zanizani: Hei kaikille Aion remontoida taloni vuodelta 1935, jossa on puupalkisto täytetty sahanpuruilla. Kuitenkin haluan eristää kunnolla askelääneltä ja tietysti muulta ääneltä. Ajattelin laittaa jonkin tyyppisen eristeen palkiston ja lattialämmityskasetin (lastulevy+EPS) väliin, sen jälkeen huopapaperi ja parketti. Eristykseksi ajattelin käyttää selluloosaa. Mitä mieltä olette?
Falken123: Hei! Olemme äskettäin ostaneet 1,5-kerroksisen talon (rakennettu 1975) ryömintätilalla. Olen asentanut pari kosteusanturia ryömintätilaan voidakseni seurata siellä olevaa ympäristöä. Arvot ovat mielestäni korkeita, noin 78% koko ajan. Edellinen omistaja sai ongelmia kyllästettyjen pohjahirsien kanssa vuonna 2000 ja päätti sitten laittaa muovin ja asentaa kosteudenpoistajan (Munters
Ankan_77: Hei taas! Yksi kysymys lisää kaakelitekniikasta Ajatuksena on, että viimeistelen laatan toisella puolella ikkunaa vastaan (ei tietysti itse ikkunaa vasten, mutta ikkunaan johtavaa aukkoa, syvennys?). Siitä tulee siis ulkokulma, jossa laatta on vain toisella puolella. Ulkokulman toinen puoli jää ennalleen, "ei-kaakeloituna". Aion asettaa laatat puolikkaan laatan siirtymällä niin, että
Jörgen Ö: Ei, uutta vedeneristystä ei laiteta nykyisen kaakelin päälle. Jos epäillään, että vedeneristys on huono, kaikki puretaan ja aloitetaan alusta. Aivan kuten tavallisesti vanhassa kylpyhuoneessa. Prosessissa ei ole eroja kaakelin tai mikrosementin välillä. Ei oteta riskiä, että tulee kaksinkertainen vedeneristys. Kuten yllä on sanottu, mikrosementti ei vaikuta märkätilasertifikaattiin
Tohan: HETA merkkinä ovatko ne hyviä? Kuinka hyviä ne ovat verrattuna Keddyyn? Olen palkannut yrityksen, joka hoitaa asian.. Utelias mistä HETA tulee??
Elkillen90: Se tulee olemaan vinottaisia seiniä. Olen hankkinut plåtista valmistettua vikbandia. Varmaan pitää ensin piirtää kaikki lattialle ja sitten tehdä kuten p olsson kirjoitti.
useless: Koska se on laajalle levinnyt kuorma, sillä on vähemmän vaikutusta kuin jos ihminen seisoo yhdessä paikassa lattialla. Normaali 100-150 neliömetrin talo pitäisi olla mitoitettu vähintään 20-30 tonnin kokonaistaakkalle, joten yksi ylimääräinen tonni kipsilevyjä ei ole huolenaihe.
Jool: Olemme juuri purkaneet seinän, joka kulki keittiön ja olohuoneen välillä keittiöremontin yhteydessä. Seinän toinen päättyi savupiippuun ja jäljelle jäi jalusta tiili/betonilohkosta. Millaisen tuotteen voisi käyttää sen karkean reunan siistimiseen? Vai olisiko parasta poistaa se ja tasoittaa koko seinä? Voiko sen tehdä olemassa olevalle maalatulle pinnalle? /J
Dowser4711: Itse tein saman tänä keväänä, olen kuitenkin kiinnittänyt hanat neljään paikkaan terassilla.
Fläktköparen: No, puutavaraa ei voi siirtää, mutta peitän pressulla ja yritän varmistaa ilmanvaihdon. Kiitos!
calle336: Olemme muuttaneet taloon, joka on rakennettu noin vuonna 1900, mutta vuonna 1976 se remontoitiin, ja silloin rakennettiin kellari ja laajennus kellarin yläpuolelle. Louhittiin kallio vanhan talon alle, ja osa kellarista sijaitsee vanhan talon alla. Valettiin laatta ja muurattiin siporex-seinät (luulen, että niitä kutsutaan näin, valkoiset huokoiset kivet), jotka sitten rapattiin. Kellarista
Johan Gunverth: Ne olivat aika hienoja ja kuivia, kun ostin ne, joten ehkä 2-3 kuukauden jälkeen ne maalattiin. Ensiksi teollisuusmaalauspohjamaali/Bettgrund, ja sitten Flügger Primolin öljypohjainen naftavapaa maali. Isän luona se on kestänyt yli 20 vuotta ilman ongelmia. Mainitut liimapuupalkit löytyvät muuten Bauhausista.
Demmpa: On erityisiä sääntöjä, jos aikoo ajaa 45°:n kulmassa, esim. https://www.willabgarden.se/produkt/brutet-horn-45-stolpar/2080-884 sitten voi rakentaa esim. näin [bild]
HeloBE: Haluan kiinnittää koukkulistan kipsiseinään. Ongelma on, että se ei ole tavallinen seinä, vaan melkein suoraan kipsin takana on standardi 60-kaapin takaosa. Välissä on enintään 10 mm ilmaa. Mikä on paras tapa kiinnittää koukkulista rikkomatta kaappia? Kipsiankkuri? /BS
Villa1949: Onko jollakin liimapuupylväitä ulkokäytössä ja kokemusta siitä monien vuosien ajalta, kuinka hyvin ne kestävät ulkona, osittain säälle alttiina mutta maalattuina? Ajatuksena on mahdollisesti 90x90 pylväät terassin katolle, jossa on vain 10-20 cm kattouloke, eli ne tulevat kastumaan. Ne jatkuvat myös alas pilarille, jolloin tarvitaan alustalevy alapuolelle. Onko mahdollista välttää
AXS: Asensin riippuvan tuolin kiinnityslenkillä ja naulatulpalla. Pysyy kuin kallio. Tyyppi kuten tämä; https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/batbeslag/surrningsfasten/surrningsfaste-2000041116
Novisfixaren: [citat] Se ei toimi, koska katon on oltava sama profiili pellillä kuin olemassa oleva laajennus, koska uusi laajennus jatkuu olemassa olevan laajennuksen mukaisesti.
Oldboy: On myös eroja kantavien ja ei-kantavien osien välillä. Kantavien osien ei pitäisi menettää toimintaansa, mikä tapahtuu, jos ne mätänevät. Kantavat osat ovat myös tyypillisesti hankalampia vaihtaa, ja usein enemmän tai vähemmän piilossa, joten mahdolliset vauriot eivät ole yhtä helppoja havaita ajoissa. Puulaadun laatu on ratkaiseva kosteudenkestävyyden kannalta. Tiheässä
hobbs: [citat] Anteeksi, että olen vastannut hieman hitaasti. Olemme yleensä valinneet mieluummin hyväksyä kuin tuomita epätasaisuuksia, niin kauan kuin ne tuntuvat mukavilta kävellä. Kuitenkin meidän lattiamme on enimmäkseen tasainen pitkittäisissä saumoissa, joten emme ole tehneet siellä mitään. Joissakin paikoissa se on noussut hieman kuuraamisen/kosteapyyhkimisen jälkeen ja olen vain
ymmij12: Radon juuri ennen Jape vent och en månad efter vent
Oldboy: Vaneri toimii erinomaisesti. Kyllä, kuten kaikki muutkin puumateriaalit, sitä voidaan muotoilla, kun se on kosteaa. Kuitenkin vähemmän kuin massiivipuuta, puhumattakaan MDF:stä ja muista lastulevyistä. Joten, jos vain rakennat riittävän jäykkiä rakenteita, ei ole mitään ongelmaa.
Oldboy: Näyttää ehdottomasti joltain muulta kuin homeelta. En kuitenkaan pysty sanomaan mitä se voisi olla pelkän kuvan perusteella. Jos kyseessä on sisäseinä pysyvästi lämmitetyssä talossa, sillä ei ole väliä. Riittää, että rakennetaan takaisin. Todennäköisimmin kyseessä ovat vanhat jäänteet ajalta, jolloin palkki oli ollut esillä lämmittämättömässä tilassa. Juuri kuten
kristofer12345: [citat] Kaarta joutuu vähän miettimään, ongelma tässä on se, että toinen puoli menee kulmassa alas ja toinen puoli tulee suorassa kaarteeseen, mikä tekee kaaresta hankalan, olisi ollut helpompaa, jos molemmat puolet olisivat olleet samassa tasossa.