13 206 lukukertaa ·
34 vastausta
13k lukukertaa
34 vastausta
Massiivipuulattian asennus kylmään taloon
Nyt on aika laittaa lattia taloon, jotta päästään eteenpäin ja voidaan eristää seinät ja katto. Olen ajatellut massiivista mäntylautalattiaa (165x25), joka asennetaan suoraan koolinkeihin. Mutta ongelmani on se, että ilmankosteus on tällä hetkellä noin 80%. Olen kuullut, että ennen kuin uudet laudat asennetaan, niiden pitäisi olla talossa vähintään kaksi viikkoa, jotta ne voivat sopeutua talon ilmankosteuteen ja siten kutistua tai turvota. Mutta tämä koskee lämmitettyä taloa, ja minun taloni ei tule saamaan omaa lämpöä aikaisintaan puolen vuoden päästä. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Voiko laudat esimerkiksi kiinnittää mahdollisimman tiiviisti asennuksen aikana, koska kosteus on nyt korkeimmillaan, ja mahdolliset raot eivät sitten olisi niin haitallisia? Vai kannattaako panostaa valmiiksi käsiteltyyn lattiaan, joka ei ehkä ime niin paljon kosteutta?
Paras vastaus
Valitettavasti luulen, että se on ongelmien kerjäämistä. Etkö voisi saada kuivainta, jotta voisit ainakin pitää suhteellisen kosteuden alle 60%? Siinä tapauksessa se saattaisi toimia.S Skogsgringo sanoi:Sitten on tullut aika asentaa lattia taloon, jotta voidaan edetä ja eristää seinät ja katto. Olen miettinyt massiivisen mäntylattian (165x25) asentamista suoraan koolauksiin.
Mutta ongelmani on ilman kosteus, joka kirjoittamishetkellä on noin 80%. On kuultu, että uudet lattiat pitäisi olla sisällä talossa vähintään kaksi viikkoa, jotta ne omaksuvat talon ilmankosteuden ja siten kutistuvat tai turpoavat.
Mutta tämä koskee lämmitettyä taloa, eikä talollani ole omaa lämpöä aikaisintaan puolen vuoden ajan.
Joten onko jollakin kokemusta tästä asiasta?
Voiko esimerkiksi asentamisen aikana naputtaa ne niin tiiviisti yhteen kuin mahdollista, koska kosteus on nyt korkeimmillaan, ja siten mahdollinen rako ei muutu niin pahaksi?
Vai pitäisikö satsata valmiiksi käsiteltyyn lattiaan, joka ei ehkä ime niin paljon?
Lattialankut ovat yleensä huonekalukuivattuja ja siksi noin 8% kosteutta. 2 viikkoa ei riitä millään tavoin mukauttamaan sitä 80% RH:lle (mikä antaa puulle tasapainokosteusprosentin noin 16%). Ongelmasi tulee olemaan, että lankut kasvavat leveydeltään ja on suuri riski, että niistä tulee aaltoilevia, kun ne eivät mahdu paikoilleen. Nyt syksyä ja talvea kohti menet todennäköisesti saamaan vielä korkeampaa kuin 80% RH sisätiloissa, mikä vain pahentaa ongelmaa.
Toki voit asentaa lankut raolla välttääksesi yllä mainitun ongelman, mutta sitten joudut elämään sen kanssa, kun lämmität talon ja lankut kutistuvat uudelleen.
Parasta on, ettei suhteellinen kosteus vaihtele liikaa.
Joo, olet varmaan oikeassa, todennäköisyys on liian huono, että siitä tulisi hyvä. Joten on varmaan parasta vain niellä totuus ja laittaa kosteudenkestävät lastulevyt.
Kiitos vastauksesta!
Kiitos vastauksesta!
Mitä?
Olen samanlaisessa tilanteessa... Minulla on vain ensi viikko aikaa asentaa 65 neliömetriä lattiaa. Ja tämä Boråsissa, kuuluisan kosteassa ilmastossamme.
@vectrex sinä näytät olevan perillä asiasta, pyydän neuvoasi. Kuinka saan kosteuden alhaiseksi parhaalla mahdollisella tavalla? Ja lisäksi, mitä tapahtuu sitten kun olen asentanut lattian, pitääkö kosteutta hallita jollakin tavalla tietyllä aikavälillä? Mitä enemmän lukee, sitä enemmän tuntuu siltä, että joko asennat lattiasi täydellisissä olosuhteissa ja sitten pidät sen ilmatiiviissä ilmastokammiossa, tai niin joudut valitsemaan aaltoilevien, epätasaisten lattioiden tai suurten rakojen välillä, suurempia kuin Thore Skogmanin etuhampaiden välissä.
Ymmärrän, että ilma on yleensä kuivempaa talvella ja kosteampaa kesällä, ja olen lukenut, että optimaalinen aika massiivisten lattioiden asentamiselle on oikeastaan syksyllä.
Se mitä aion asentaa on 28 mm kuusilattiaa, 220 mm leveitä ytimellä varustettuja lankkuja. Kysyin myyjältä (oma höyläämö) tästä ilmankosteudesta, hänen mukaansa ei pitäisi olla ongelmaa asentaa sitä nyt, ainoastaan hakata yhteen ja ruuvata lattianiskoihin, sen pitäisi kuulemma liikkua erittäin vähän vuodenaikojen mukaan. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
muokkaus: hän sanoi myös, että on parempi asentaa se heti kuin odottaa, muuten on riski, että laudat alkavat vääntyä kun ne imevät kosteutta ympäristöstä.
@vectrex sinä näytät olevan perillä asiasta, pyydän neuvoasi. Kuinka saan kosteuden alhaiseksi parhaalla mahdollisella tavalla? Ja lisäksi, mitä tapahtuu sitten kun olen asentanut lattian, pitääkö kosteutta hallita jollakin tavalla tietyllä aikavälillä? Mitä enemmän lukee, sitä enemmän tuntuu siltä, että joko asennat lattiasi täydellisissä olosuhteissa ja sitten pidät sen ilmatiiviissä ilmastokammiossa, tai niin joudut valitsemaan aaltoilevien, epätasaisten lattioiden tai suurten rakojen välillä, suurempia kuin Thore Skogmanin etuhampaiden välissä.
Ymmärrän, että ilma on yleensä kuivempaa talvella ja kosteampaa kesällä, ja olen lukenut, että optimaalinen aika massiivisten lattioiden asentamiselle on oikeastaan syksyllä.
Se mitä aion asentaa on 28 mm kuusilattiaa, 220 mm leveitä ytimellä varustettuja lankkuja. Kysyin myyjältä (oma höyläämö) tästä ilmankosteudesta, hänen mukaansa ei pitäisi olla ongelmaa asentaa sitä nyt, ainoastaan hakata yhteen ja ruuvata lattianiskoihin, sen pitäisi kuulemma liikkua erittäin vähän vuodenaikojen mukaan. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
muokkaus: hän sanoi myös, että on parempi asentaa se heti kuin odottaa, muuten on riski, että laudat alkavat vääntyä kun ne imevät kosteutta ympäristöstä.
Samoin minäkin ajattelen, joten miksi konsensus sekä rakennussivustoilla että muiden jälleenmyyjien kotisivuilla on, että sen täytyy olla noin 20 astetta ja 40–60% RH? Mitä tapahtuu, jos sattumalta minulla on 18 astetta ja 70% RH, kun asennan sitä, alkaako se pullistua ja halkeilla heti kun se saa aikaa imeä kosteutta?Jonatan79 sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, käsitellyt lattiat ovat vain yläpinnaltaan käsiteltyjä, esimerkiksi en usko, että valmiiksi vahatut lattiat ovat vahatut kaikilta neljältä sivulta...S Skogsgringo sanoi:
Olen samassa tilanteessa kuin sinä, vaikka voisin kai laittaa lämmityksen päälle keskellä kesää... tuntuu jotenkin typerältä?
Olen löytänyt juuri sen, mitä haluan, reilun kokoisen 28 x 220 kuusilattian, myyjä valmistaa sen itse ja sanoo, että se on sydänpuuta (hän ostaa puutavaran pieneltä sahalta, joka on erikoistunut "ylimitoitettuun tukkiin", eli puihin, jotka ovat liian suuria suurten sahojen standardimittojen mukaisiin). Yllättävän edulliseen hintaan vieläpä... nyt jäljellä on vain luotettavuuskysymys: toimitetaanko luvattu tavara luvatussa ajassa? Ennakkoluuloni sanovat, että kukaan, joka puhuu niin rauhallisesti niin leveällä smoolantilaisella murteella, ei voisi olla epärehellinen puutuotteen suhteen, mutta hän vaikuttaa joskus hieman hajamieliseltä...
Olen asentanut Byggmaxin halvimmat mäntylattiat meidän eristämättömälle lasitetulle terassille. Näyttää samalta nyt kuin silloin kun asensin ne 1,5 vuotta sitten. Ja siellä lämpötila (ja todennäköisesti myös suhteellinen kosteus) vaihtelevat äärimmäisesti. Talvisin pakkasesta kesäisin yli 40 asteeseen. Pieni riski, mutta näyttää toimineen tähän mennessä. Miltä se näyttää 10 vuoden kuluttua, sitä en kuitenkaan tiedä...
Missä päin Smålandia tämä lattian valmistaja sijaitsee? Se kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.torparavgrund sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, käsitellyt lattiat on käsitelty vain yläpuolelta, esimerkiksi en usko, että valmiiksi vahatut lattiat on vahattu kaikilta neljältä sivulta...
Olen samassa tilanteessa kuin sinä, vaikkakin voisin ehkä laittaa lämmityksen päälle keskellä kesää luulisin... tuntuisi tyhmältä, jollain tavalla?
Olen löytänyt juuri mitä haluan, tukevan 28 x 220 kuusilattian, myyjä valmistaa sen itse ja sanoo sen olevan sydänpuuta (hän ostaa puutavaran pieneltä sahalta, joka on erikoistunut "yliylimitoitettuun tukkiin", eli puihin, jotka ovat liian suuria suurten sahalaitosten standardimittoihin). Yllättävän alhainen hintakin lisäksi... nyt jäljellä on vain uskottavuuskysymys: toimitetaanko luvattu tuote luvattuun aikaan? Ennakkoluuloni sanovat minulle, että kukaan, joka puhuu niin rauhallisesti niin leveällä småländska, ei olisi epärehellinen puutuotteen suhteen, mutta hän vaikuttaa joskus hieman unohtavaiselta...
nikasp
Talon omistaja
· Sollentuna
· 4 176 viestiä
nikasp
Talon omistaja
- Sollentuna
- 4 176 viestiä
Sama täällä mutta lämmittämättömässä 1800-luvun torpassa Sörmlandissa. Ostin ja asensin sen pian kesän jälkeen. Laitoin sen tiukasti yhteen ja se näyttää todella hyvältä, ei rakoja tai muuta vaan täysin tiivis ja sileä.Marojo sanoi:
Olen asentanut Byggmax halvimman mäntylattian meidän eristämättömälle lasitetulle terassille. Näyttää samalta nyt kuin silloin kun sen asensin 1,5 vuotta sitten. Ja siellä lämpötila (ja todennäköisesti myös ilmankosteus) vaihtelee äärimmäisesti. Talvella pakkasta ja kesällä yli 40 astetta. Hiukan uhkapeliä, mutta näyttää toimineen tähän asti. Miltä se näyttää 10 vuoden kuluttua, en tiedä...
Samma här faktiskt, Byggmax billigaste furugolv (25 x 165 om jag minns rätt), köpt på sommaren och fick ligga öppet kanske 4-5 dagar innan jag smällde ihop det ordentligt, skruvat mot golvbjälkarna i en liten farstu som går in en bit i huset. Det enda jag ser hänt är att en bräda spruckit lite mitt i golvet, det är den som ligger ovanpå och löper parallellt med syllen, och handen på hjärtat såg jag nog mellan fingrarna där med en lite för stor höjdskillnad.nikasp sanoi:
Vetlandassa, Mollbergs Byggvaror on paikan nimi. Hänet oli vaikea löytää; hänen tuotteensa ilmestyivät kolmannella kierroksella etsiessäni oikeaa lattiaa. Minulla oli kokonainen Excel-dokumentti eri merkeistä suurten jälleenmyyjien sivuilta, useimmissa paikoissa jouduin maksamaan 25 mm:n massiivisesta mäntylattiasta 280-500 kr/neliö riippuen leveydestä ja laadusta, ja kuusta löytyi tuskin ollenkaan.Jiji sanoi:
Ja satuin löytämään tämän kohteliaan (mutta hieman sekavan?) Kenneth Mollbergin, jonka ainoa markkinointi on Blocket-ilmoitus, joka on niin epävirallisesti kirjoitettu, että se tuskin näyttää vakavalta, 28 x 220 kuusilattiaa hintaan 250 kr/neliö + kuljetus.
Varoitus, en ole vielä saanut lattiaa, ja vaikka toimituksesta on sovittu ensi viikolle, hän ei vielä tiedä mikä päivä. Hän pitää kuljetuskustannukset alhaisina yhteiskuljetuksella kadunpäällystekivien valmistajan kanssa, jolla ilmeisesti harvoin on enemmän kuin päivän ennakointia? Kuulostaa aika heikolta, mutta en ole maksanut mitään etukäteen, joten...