Olemme muuttaneet taloon, joka on rakennettu noin vuonna 1900, mutta vuonna 1976 se remontoitiin, ja silloin rakennettiin kellari ja laajennus kellarin yläpuolelle. Louhittiin kallio vanhan talon alle, ja osa kellarista sijaitsee vanhan talon alla. Valettiin laatta ja muurattiin siporex-seinät (luulen, että niitä kutsutaan näin, valkoiset huokoiset kivet), jotka sitten rapattiin. Kellarista 2-3 on maan alla. Olemme nyt poistaneet kaiken, mikä oli rakennettu ulkoseinille. Siellä oli sauna ja pieni kylpyhuone sekä pieni wc. Kaikki oli kosteusvaurioitunutta. Rakenne oli ulkoa sisäänpäin: kylmä asfaltti, rappaus, siporex, rappaus, eristys (50 mm lasivilla) muovi ja sitten kipsi ja kosteudenpitävä matto. Saunassa kipsilevy oli korvattu saunapaneelilla.
Kaikki on nyt dehumidifierillä, jotta saamme kaiken kuivattua. (löydetty 2 vuotoa, yksi viemäriputki pesuhuoneesta yläpuolella, joka oli vuotanut saunan seinään/lattiaan, ja havaittu, että vesihana on vuotanut alas pienen wc:n seinään. Mutta muut seinät ovat myös kosteita, joten salaojitus on uusittava.
Nyt haluamme saunan ja kylpyhuoneen, ja isoon huoneeseen aiomme laittaa pesuhuoneen. Suuressa huoneessa on tällä hetkellä rapatut seinät ja tapetti (joka on irronnut suurilta osin), sekä jotain maalia tapetin takana.
Miten teemme saunan kanssa? Voiko saunan laittaa suoraan rapattua seinää vasten ja olla piittaamatta eristyksestä ja saunapaneelista? Vai tuleeko järjestelmästä liian hidas, jolloin se ei lämpene koskaan? Pitäisikö laittaa teräskannattimet ja spu-levyt ja sitten paneeli?
Kylpyhuone. Miten tehdään vesieristys? Tuntuu, että sitä ei halua kellariin. Voiko laatoittaa suoraan rappauksen päälle? Onko se hyväksyttävää? Silloin seinä voisi hengittää joka suuntaan.
Olen ymmärtänyt, että lattialämmitystä ei pitäisi olla kellarissa. Koska eristys on riittämätön (ainakin tässä tapauksessa). Mutta kylpyhuoneessa sitä kuitenkin haluaisi, koska muuten tulee kylmä jaloille? Vesieristys lattiassa?
Voiko muissa kylpyhuonetiloissa, joissa ei ole itse suihkua, maalata silikaattimaalilla?
Kysymyksiä on paljon.
Kuten sanoin, salaojitus on uusittava ja asfaltti poistettava, ja sitten lattialevyt ja salaojasepelit.
Terveisin, Calle