Hei! Olemme äskettäin ostaneet 1,5-kerroksisen talon (rakennettu 1975) ryömintätilalla. Olen asentanut pari kosteusanturia ryömintätilaan voidakseni seurata siellä olevaa ympäristöä. Arvot ovat mielestäni korkeita, noin 78% koko ajan.

Edellinen omistaja sai ongelmia kyllästettyjen pohjahirsien kanssa vuonna 2000 ja päätti sitten laittaa muovin ja asentaa kosteudenpoistajan (Munters MG90). He ovat sulkeneet kaikki venttiilit ja asentaneet jonkinlaisen kanavan koko perustuksen seinän reunaa missä epäilen, että he imevät ilmaa saadakseen kuivat pohjahirret (mutta tämä on arvailua). Poistoilma johdetaan pois ryömintätilasta. Kaikki on toiminut ja toimii edelleen. Ei ole outoa hajua tai suoria vaurioita, mitä minä tai tarkastaja voi havaita.

Se, mikä kiinnittää huomioni, on sekä ilman kosteusarvot että se, että muovi ei kulje aivan perustusmuuriin asti. Muovin alla on hiekkaa/kiveä ja mitä olen nähnyt, "ok" alusta, jolla muovi lepää. Olen huomannut muutamia paikkoja, joissa lehdet ovat jääneet ja jokin vanha ja kuivunut ohut juuri muovin alla (aion siivota tämän pois). On myös joitakin hämähäkin kokoonpanoja joissakin paikoissa.

Firma, joka asensi ja korjasi ryömintätilan, tulee ohitse tarkistamaan kosteudenpoistajan ja kosteusanturin.

Onko aina oikein laittaa muovi vähän ylös perustuksen seinään? Eli pitäisikö minun täydentää tämä vai pitäisikö minun välttää sitä, kun otetaan huomioon vanhat pohjahirret, jotka aiemmin aiheuttivat ongelmia?

Lisäksi tonttia ei ole salaojitettu ja todennäköisesti ei ole kosteussulkuja tai vastaavia perustuksen seinän ulkopuolella. On myös joitakin kukkapenkkejä ja ruohoa talon vieressä. Talon ja nurmikon välillä on 15 cm levy, mutta epäilen, että talon ympärillä on tavallista maata.

Toinen asia, jota mietin, on se, voiko talon sisäilma myös vaikuttaa korkeaan arvoon. Talossa on nykyään luonnollinen vedos, ja viime kuukausina (elokuu-lokakuu) se on myös osoittanut korkeita kosteusarvoja sisätiloissa. Epäilen, että nämä laskevat, kun sää kylmenee ja kun lämmitämme sisätilaa, kierto paranee.

On monia muitakin asioita, joita haluamme tehdä talon kanssa, mutta talon hyvinvointi tuntuu samalla tärkeimmältä.

Olisipa hyvä saada neuvoja ja vinkkejä.

• Kuva talon 1,5-kerroksisen talon ryömintätilasta, jossa on musta muovilevy peittämässä maata ja näkyvissä osa perustuksesta.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.