Rakennan parhaillaan takkaani uudelleen asentamalla kasettia ja mietin, tarvitsenko todella Silca-paloseinää, kun takkahan on jo paloturvallinen ja täysin tiilestä tehty? Siellä ei ole palavaa materiaalia, niin sanotusti.

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista, joita voisin saada.

Ei, sitä tuskin tarvitset..

Oletko tarkistanut, että savupiippusi kestää modernin kasetin?

Jotta voit alkaa käyttää kamiinaa (loppupäätös), tulee nuohoojan tarkastustodistus toimittaa kunnalle, joten suosittelen, että otat yhteyttä sellaiseen jo nyt ja kysyt neuvoa kuinka edetä. Olisi ikävää, jos tekisit työtä sellaisen eteen, joka ei tule hyväksytyksi. Sinun tulee myös tehdä ilmoitus kunnalle ”tulisijan asentamisesta”.

Löysin tämän artikkelin foorumilta, se saattaa olla avuksi.

https://www.byggahus.se/varme/spisinsats-insatskamin-eller-spiskassett-kopa-installera

Viimeksi muokattu:
Suosittelen, että annat tutkia savupiipun ennen kuin ostat kasetin ja asennat sen. On ikävää, jos nuohooja hylkää tarkastuksen yhteydessä, kun kaikki on valmista.

• Tykkään
Aprilmaj
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Ei, luultavasti sinun ei tarvitse..

Oletko tarkistanut, että savupiippusi kestää modernin sisustuksen?
en aio asentaa sitä itse, vaan yritys tulee tekemään sen, mutta valmistelee takan uudelleen niin, että sisustus sopii siihen. Savupiippu on tarkastettu ja hyväksytty ja yrityksen mukaan, joka asentaa sisustuksen, savupiipun pitäisi kestää sisustuksen.

• Tykkään
Dan_Johansson ja 1 muu
  • Laddar…
Karlia
Tilasin nuohouksen koepaineistuksen ennen kuin otin yhteyttä kaminayritykseen. Päätin lopulta asentaa pienen kamiinan avotakkaan.

• Tykkään
Pin
  • Laddar…
M MetteKson sanoi:
Jotta voit alkaa käyttää takkaa (lopputulos), on nuohoojan tarkastusraportti lähetettävä kunnalle, joten suosittelen ottamaan heti yhteyttä ja kysymään neuvoja siitä, miten edetä. Olisi ikävää, jos käyttäisit aikaa johonkin, jota ei hyväksytä. Sinun tulee myös tehdä ilmoitus kunnalle ”tulisijan asennuksesta”.

Löysin tämän artikkelin foorumilta, ehkä siitä on apua.

[linkki]
kiitos! Aion tehdä niin, koska en itse aio asentaa kassettia, vaan se tehdään yrityksen (eldabutiken) toimesta, jolta tilasin kasetin.

• Tykkään
Pin
  • Laddar…
P Pin sanoi:
Suosittelen, että annat tutkia savupiipun ennen kuin ostat kasetin ja asennat sen. On ikävää, jos nuohooja hylkää sen tarkastuksessa, kun kaikki on valmista.
Kiitos! Olen jo tehnyt sen ja se on hyväksytty.

• Tykkään
Pin
  • Laddar…
Karlia Karlia sanoi:
Tilasin nuohoojan tiiveyskoetta varten ennen kuin otin yhteyttä uuniyritykseen. Lopulta päätin asentaa pienen takan avotakkaan.
kiitos! Tein samoin, minulla oli nuohooja paikan päällä ennen kesää, joka nuohosi ja teki tiiveyskokeen, ja kaikki hyväksyttiin.

• Tykkään
Pin ja 1 muu
  • Laddar…
M MetteKson sanoi:
Jotta voit aloittaa takan käytön (lopputarkastus), nuohoojan tarkastusraportti on toimitettava kunnalle, joten suosittelen, että otat yhteyttä heihin jo nyt ja kysyt neuvoa, miten edetä. Olisi ikävää, jos tekisit turhaa työtä jostain, mikä ei tule hyväksytyksi. Sinun tulee myös tehdä kunnalle ilmoitus "tulisijan asentamisesta".

Löysin tämän artikkelin foorumilta, ehkä se voi olla avuksi.

[linkki]
Mutta lasketaanko se, mitä TS haluaa tehdä, niin suureksi muutokseksi olemassa olevaan tulisijaan, että se todella vaatii rakennusilmoituksen? Boverketin mukaan tulisijan kunnostaminen tai olemassa olevan takan vaihto vastaavanlaiseen ei vaadi rakennusilmoitusta. Eikö kasettia voida pitää olemassa olevan tulisijan kunnostamisena?

Jiji Jiji sanoi:
Mutta lasketaanko se, mitä TS haluaa tehdä, sellaiseksi suureksi muutokseksi olemassa olevaan tulisijaan, että se todella vaatii rakennusilmoituksen? Tulisijan kunnostus tai olemassa olevan takan vaihtaminen vastaavaan ei Boverketin mukaan vaadi rakennusilmoitusta. Eikö kasettia voida pitää olemassa olevan tulisijan kunnostuksena?
kunta, jossa asun, vaatii rakennusilmoituksen, kun asennetaan tai vaihdetaan tulisija ja rakennusilmoitukseen kunta haluaa myös tarkastussuunnitelman, joka täytetään työn aikana.

Jokaisella kunnalla on omat sääntönsä tällaisiin muutoksiin/asennuksiin liittyen.

• Tykkään
Karlia ja 1 muu
  • Laddar…
Karlia
Minun piti tehdä rakennusilmoitus asentaakseni kamiinan avotakkaan. Olin ajatellut kasettia, mutta takka on erittäin suuri enkä pitänyt ylimääräistä vaivaa arvoisena muuratakseni sen alas.

Hmm, onhan mahdollista, että näitä muutoksia voidaan pitää suurempina kuin pelkkänä remonttina, vaihtoehtoisesti vaihtona samanlaiseen tulisijaan, mutta alan miettiä, keksivätkö kunnat omia sääntöjä.

Minun täytyy tarkistaa kunnasta, jossa itse työskentelen. :D

Boverketin ohjeistus on, minulle, erittäin selkeä. :thinking:

Jiji Jiji sanoi:
Hmm, on mahdollista, että näitä muutoksia voidaan pitää suurempina kuin pelkkä kunnostus, vaihtoehtoisesti vaihtaminen samanarvoiseen tulisijaan, mutta alan epäillä, keksivätkö kunnat omia sääntöjään.

Minun pitää tarkistaa kunnalta, jossa itse työskentelen. :D

Boverketin ohjeistus on minulle hyvin selkeä. :thinking:
Olen oikeastaan tarkistanut tämän, ja se on melko selvästi esitetty Boverketin sivustolla siitä, mitä pätee jne.

https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/

Vastatakseni omaan kysymykseeni. Juuri avotakan kasetti ilmoitetaan tulisijan olennaiseksi muutokseksi. BFS 2017:4 VÄS 3.

Silloin oletan, että se johtuu siitä, että kasetti avotakassa muuttaa tehoa? Eli voisi vaikuttaa savupiippuun tai savupiipun rakenteeseen?

• Tykkään
MetteKson ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.