5 832 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Voiko 95x95 kanttiraaka vääntyä?
Hei,
Ajattelin rakentaa kasvihuoneen vanhoista ikkunoista, joita minulla on. Suunnittelin käyttäväni 95x95 kantopalkkia pilareissa, johon kiinnitän ikkunat suoraan. Olen saanut käsiini melko suuria vanhoja lasikassetteja kaksinkertaisella lasilla koossa 1400x2000, joten ne ovat melko massiivisia.
Toimiiko hyvin, että on kantopalkki 95x95 vai onko riski, että ne vääntyvät ja rikkovat lasit suurempi kuin jos otan kaksi 45x90 ja yhdistän ne? Pilarit ovat noin 1,5 metrin etäisyydellä, joten niiden pitäisi auttaa estämään vääntymistä liikaa, ajattelen. Mitä mieltä olette?
Ajattelin rakentaa kasvihuoneen vanhoista ikkunoista, joita minulla on. Suunnittelin käyttäväni 95x95 kantopalkkia pilareissa, johon kiinnitän ikkunat suoraan. Olen saanut käsiini melko suuria vanhoja lasikassetteja kaksinkertaisella lasilla koossa 1400x2000, joten ne ovat melko massiivisia.
Toimiiko hyvin, että on kantopalkki 95x95 vai onko riski, että ne vääntyvät ja rikkovat lasit suurempi kuin jos otan kaksi 45x90 ja yhdistän ne? Pilarit ovat noin 1,5 metrin etäisyydellä, joten niiden pitäisi auttaa estämään vääntymistä liikaa, ajattelen. Mitä mieltä olette?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 viestiä
Etkö voi käyttää limträ instead?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kaksi ruuviliimattua 45x95 pystysuunnassa on hieman jäykempiä kuin 95x95, mutta lyhyellä 1,5 metrin jännevälin molemmat vaihtoehdot toimivat. Käytä lujuusluokiteltua puutavaraa, mieluiten C 24.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 viestiä
Useimmat puutavarakauppiaat voivat tilata Martinssonsilta. Heillä on 90x90 painekyllästettyä liimapuuta, GL28-luokiteltu. Olen itse tehnyt terassin aitatolpat heidän painekyllästetyllä 115x115:llä ja maalannut ne.
https://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrabalk-pelare/sortiment
https://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrabalk-pelare/sortiment
Viimeksi muokattu:
Odottelitko jotain ennen kuin maalasit kyllästetyt liimapuupylväät vai maalasitko suoraan antamatta niiden kuivua? Miten ne ovat kestäneet? Minkä tyyppistä maalia käytit?Johan Gunverth sanoi:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 viestiä
Ne olivat aika hienoja ja kuivia, kun ostin ne, joten ehkä 2-3 kuukauden jälkeen ne maalattiin. Ensiksi teollisuusmaalauspohjamaali/Bettgrund, ja sitten Flügger Primolin öljypohjainen naftavapaa maali. Isän luona se on kestänyt yli 20 vuotta ilman ongelmia.
Mainitut liimapuupalkit löytyvät muuten Bauhausista.
Mainitut liimapuupalkit löytyvät muuten Bauhausista.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi