MmeMim MmeMim sanoi:
Kiitos. Hyvin yksityiskohtaisesti. Minulla on lauta, jota en halua käyttää, mutta kymmenkunta, jotka aion laittaa kaappien alle. Jos olisin laittanut makuuhuoneeseen, olisin ehkä jättänyt vielä useamman. Olen hyvin epäileväinen laadun suhteen, mutta en ole koskaan aiemmin ostanut lattiaa, joten minulla ei ole mitään vertailukohtaa.

Tässä on kuva muutamasta "keskivertohyvästä" laudasta.
[kuva]
[kuva]

Katson satavuotiasta lattiaamme viereisessä huoneessa ja näen samat halkeamat monissa oksissa, mutta vaikea sanoa, olivatko ne alusta asti siellä.
[kuva]

Kiinnostavaa laatua koskien. En löydä mitään merkintää, mutta oli myös vähintään kolme oksaa pontissa, joissa oli irtoaminen, joka ei ehkä tuhoa, mutta ne ovat varmasti teräviä kävellä ja paljastavat pontin.

Pitäisi mennä jonnekin katsomaan heidän lattioitaan.
Ah. Ymmärrän, mitä tarkoitat. Joo, sen kanssa pitää elää, otan sen niin itsestäänselvänä, etten edes katsonut sitä. Kun sanon "halkeilevat oksat", tarkoitan niitä, jotka halkeavat läpi muuhun puuhun tai sellaisia, joilla on syviä kuoppia itsessään.

@hobbs Riskillä siitä, että pian olen vallannut koko ketjun raukalle @torparavgrund, toivon silti, että myös TS hyötyy näistä kysymyksistä, koska meillä on sama lattia.
Kysyin, hioitko lattian jollakin tavalla tai teitkö jotain erityistä ennen suojakäsittelyä? Ajattelen, että tällä hetkellä tuntuu monien lankkujen saumat pituussuunnassa ja joskus tavallisissa saumoissa. Valossa näen myös paljaalla silmällä, että siellä nousee esiin hieman epätasaisia korkeuksia. Koitko sinä tämän ja teitkö jotain asialle, mutta lähinnä pohdin, hioitko sen ja miten?

MmeMim MmeMim sanoi:
@hobbs Riski että pian kaappaan koko ketjun raukalle @torparavgrund toivon silti, että myös TS hyötyy näistä kysymyksistä koska meillä on sama lattia
Mietin, hioitko lattiaa millään tavalla tai teitkö jotain erityistä ennen suojakäsittelyä? Ajattelin, että tällä hetkellä tuntuu monien lautojen saumoja pituussuunnassa ja välillä normaalissa saumassa. Valossa näen myös paljain silmin, että ne nousevat hieman epätasaisina korkeuksina. Jotain mitä koit ja teitkö asialle mutta lähinnä mietin, hioitko sitä ja miten?
Se kuulostaa hieman huomionarvoiselta, oliko lankku, johon ne on ruuvattu, tarpeeksi tasainen? Onko niin, että lauta on liian korkealla koko pituudeltaan vai vain paikoin?

Käsihöylä, joka on asetettu erittäin hienolle leikkuulle, saattaa olla paras vaihtoehto, hiominen voi antaa vähän mattapintaisen vaikutelman verrattuna muuhun lattiaan, joka on höylätty. Mutta ehkä vähän liioittelua.

• Tykkään
guggen ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos palautteesta. Eli mieluummin haluaa lattian höylätyksi kuin hiotuksi? Kuten näet, olen noviisi! Olemme suoristaneet koko palkiston, joten sen pitäisi olla melko suora. Ei ole paljon, mutta puolesta millimetristä yhteen millimetriin tietyissä kohdissa (koko pituus tai liitoskohtaan). Lisäksi jotkut päät olivat muutaman millimetrin kapeampia kuin vastaava lauta (ja myös oman toisen päänsä suhteen). Meillä ei ole vertauskohtaa, mutta ajattelimme kokeilla toista paikallista yritystä vertailun vuoksi seuraavaan huoneeseen...

Pohdin kuitenkin, että pitäisikö sahata/höylätä sydänpuoli ylöspäin. Eikö sitä tarvita, jos alapinnalla on uurteita? Meillä oli eri puolilla. Enimmäkseen sydänpuoli alaspäin.

MmeMim MmeMim sanoi:
@hobbs Riskin että pian olen kaapannut koko ketjun parkaansa @torparavgrund toivon kuitenkin, että myös alkuperäinen kysyjä hyötyy näistä kysymyksistä, koska meillä on sama lattia.
Ihmettelin, hioitko lattiaa jotenkin tai teitkö jotain erityistä ennen suojakäsittelyä? Ajattelen, että tällä hetkellä tuntee monien lautojen saumojen olevan koholla pitkittäissuunnassa ja joskus myös tavallisessa saumassa. Valossa näen paljaalla silmälläkin, että siellä on pieniä epätasaisuuksia. Oliko tämä jotain, mitä koit ja teit sille jotain, mutta lähinnä ihmettelen, hioitko sen ja miten?
Anteeksi, että olen vastannut hieman hitaasti. Olemme yleensä valinneet mieluummin hyväksyä kuin tuomita epätasaisuuksia, niin kauan kuin ne tuntuvat mukavilta kävellä. Kuitenkin meidän lattiamme on enimmäkseen tasainen pitkittäisissä saumoissa, joten emme ole tehneet siellä mitään. Joissakin paikoissa se on noussut hieman kuuraamisen/kosteapyyhkimisen jälkeen ja olen vain hionut sitä hienolla (180/240) paperilla. En kuitenkaan tiedä, onko se oikea tapa tehdä se. Se "pitäisi" höylätä, mitä olen kuullut, mutta en tiedä tarkalleen, mitä seurauksia on, jos hiekkapaperia käyttää sen sijaan. Olen myös joutunut liimaamaan alas muutamia alkavia lastuja parissa paikassa ja sitten hionut hienolla paperilla.

Käsittelyä olemme tehneet laiskasti, joten se on toistaiseksi melko käsittelemätön, mutta ajatus on jatkaa saippuapesua alakerrassa (keittiö/eteinen), mutta saippua-impregnoida yläkerrassa (makuuhuone/olohuone).

Olen muuten myös iloinen amatööri, joka on jotenkin onnistunut rakentamaan talon, joten en ole missään nimessä asiantuntija. :)

• Tykkään
MmeMim
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.