Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Adamrenoverar: Kyllä, mutta en ole varma siitä, miten rakenne on talon alla olevan laatan kohdalla. Talon tasolla yhtä pitkälle kuin portaat ulottuvat on betonia (katso kuva harmaasta osasta), mutta luuletko, että betoni ulottuu aina portaiden pohjaan asti, eli ryömintätilan pohjaan? Miten tämä voidaan helpoimmin salaojittaa ilman, että täytyy purkaa useita kuutiometrejä betonia? Betoni maanpinnan
Derbyboy: Kun tasoitetaan 0-10 mm lattialastulevylle tasoittamista varten, jääkö 1-2 mm:n tasauskohdista ajan mittaan vain muruja jäljelle? Onko se ehkä ei-ongelma, jos aikoo asentaa vinyylilukkoponttia tai laminaattia?
JimPern: [citat] Kiitos viestistä...varmaankin teen niin.
Illearne: Käytä kuusta siinä tapauksessa, se kestää järven paremmin. mänty voi toimia, jos se on todella pihkainen (resin)
Cquencer: [citat] Se on tavallinen ankkuriruuvi. C4 luulisin. Osta Byggmaxilta, Bauhausista tai Biltemasta; en muista.
justusandersson: En voi lukea piirustuksen pienoiskuvia ensimmäisessä kuvassa. Resoluutio on liian huono. Minun pitäisi nähdä myös leikkaus talosta ymmärtääkseni asiayhteyden. Mutta sitä ei varmaan tarvita. Se on vahva palkki. Korkein taipuma on L/435, eli 13,8 mm. Mikä on vähän jänneväliin nähden. Pilarit ovat myös riittävät. Kuorma pilaria kohden jää alle 30 kN. Ei haittaa käyttää
lellef: [citat] Yleensä käytän hieman vettä vesiletkusta samalla, kun leikkaan välttääkseni pölyn. Huom, käytän akkukäyttöistä leikkuria!
Derbyboy: Voiko sellaisia laaksoja tasoittaa valuamalla? En halua lisätä enempää kuin välttämätöntä ja joissakin kohdissa valukerros tulee olemaan vain 1 mm. Meneekö se rikki, kun talo liikkuu tai kävellään niin ohuella valulla?
Sodavatten: Ajattelin asentaa pyörivän kattotuulettimen, joka painaa 7 kg, makuuhuoneeseen. Katto on kipsiä, jossa on 50 mm sääntö taivutetusta teräsprofiilista. Kuinka kiinnitän tuulettimen hyvin ja turvallisesti?
Zannapanna: Asun omistusasunnossa, tiilitalo. Rakennuksessa on jonkin verran painumavaurioita, jotka tulivat selvästi esille, kun tasoitin seinät ja halkeamat näkyivät selvästi (on ollut 50-luvun tapetti aiemmin). Nyt olen tehnyt niin, että olen raapinut pois seinästä tasoittamani ja avannut painumahalkeamia täyttääkseni ne uudella laastilla. Mutta siitä huolimatta ne edelleen halkeilevat. Voinko
Anonymiserad 433451: Polygrip toimii hyvin sekin.. Tai mutterknack... Se voi irrottaa ruuvin vinosta kierteestä... jos niin on tilanne..
HaBy01: Rakennan uutta taloa (Västerbottenin tuntureilla) ja kävi ilmi, että kirvesmiehet eivät asentaneet hyönteisverkkoa alaskatteen taakse, koska hyönteisverkko oli myöhässä. Pitäisikö olla huolissaan? Irrottaa alaspiteet ja asentaa verkko (ja naulata uudet laudat)? Vai pitäisikö unohtaa asia?
Voh: Hei! Valitettavasti tuli muita projekteja sen sijaan. Monta mukavaa iltaa on ollut, mutta ei lieden ympärillä, joka ei koskaan toteutunut. 1. En tiedä, se on erittäin epäselvää. Luulen, että se riippuu siitä, kuinka taitava olet argumentoimaan, jos kysymys tulisi esille. Mutta ilman porsaanreikiä luulen itse asiassa, että sitä tarvitaan. En kuitenkaan olisi hakenut. 2. Parempi kysyä
Tovin: Istun myös pohtimassa tätä asiaa ilmanvälistä päätyseinillä. Rakennan Attefallshus. Etu- ja takapuoli eivät ole ongelma, aivan kuten TS kirjoittaa. Mutta miten tehdään lyhyillä sivuilla/päädyissä? Jätetäänkö aukko ylhäältä pois?
nero_pelleman: Minulla on sivurakennus, jossa on kivilaatoilla päällystetty maapohja, johon haluan lattialaminaatin (sen sijaan tai sen päälle). Käytän sitä puutyöverstaana, joten kivinen lattia on erittäin epäkäytännöllinen (ja pimeä). Riittääkö platon-matto kivilaatoille ja sitten suoraan laminatgolvet? Vai onko parempi laittaa muovimatto? Onko jotain muuta, mitä pitäisi miettiä?
Holsa: Hei! Minun pitäisi irrottaa tämä, mutta en ymmärrä, miten saan ruuvit irti, kun niissä ei ole uraa/risteystä... Onko joku törmännyt samanlaiseen kiinnitykseen?
Hannahkansson: Hei, Mietin myös, miten teillä meni räystääseen kanssa. Olen juuri rakentamassa taloa ja minun täytyy päättää, mitä teemme räystäällä, tyyliin nyt. :)
patrik-k: Se on mennyt hyvin. Näyttää siltä kuin silloin kun asensin ne
raveper: Se on helposti arvoltaan 7-8 tuhatta oikeille stegeille. Tulee pirun hyvä heti.
Fixarfia: Joissakin osissa Skånegårdin rakennusta kiviperusta on näkyvissä ulkoapäin (kuten alun perin oli), kun taas toiset osat on peitetty rappauksella tai jollain muulla (ei vielä tutkittu, mitä materiaalia se on). Tämä on luultavasti tehty 60-luvulla. Se näyttää olevan melko hyvässä kunnossa. Onko kivien peittäminen kosteuden kannalta hyvä vai huono asia vai pitäisikö nämä
Snickarkirre: Hei! Voit toki asentaa sen, mutta kun poistat metallisen rappuslistan, syntyy parketin alle ontelo, joka täytyy shimsoida/kitata. Mutta mene vuokraamoon ja vuokraa käsikäyttöinen matonpoistin, niin olet saanut viimeisetkin vaiheet tehtyä alle tunnissa. Ellet ole jo valmis ;)
InsidersUnited: Ts: jos et jaksa vaihtaa pappen, voit käydä kaikkien naulojen kantojen yli laittamalla pienen määrän kattoliimaa tai katonmassa jokaiseen päähän. Niitä on kyllä paljon, mutta kattosi on pieni.
Tompafix: Kattopalkit pitäisi varmaan olla cc 1200. Joten niihin voit kiinnittää säännön. Pääset luultavasti käsiksi tilaan ullakolta, jos haluat laittaa vielä jotain muuta kiinnitettävää. Sähköt joudut todennäköisesti vetämään sitä kautta, ellet halua purkaa sisäkattoa.
prototypen: Siihen tulee 200 mm solumuovia ja sama määrä uutta betonia. Nykyään talot rakennetaan 300 mm solumuoville.
LukasK: Se, mitä tekisin, on avata kipsilevy(?) aukon ympäriltä noin 20-50 cm ja varmistaa sitten, että teen riittävästi kiinnityksiä ulompaan kehysrakenteeseen sisäpuolisesti (erityisesti ylä- ja alareunaan). Jos siellä on diffuusiosulku (muovi), sinun tulee leikata se siten, että voit lopuksi yhdistää sen ikääntymistä kestävällä teipillä. Älä unohda asettaa myös eristystä
Blåsfisk1: Halusin vain päivittää aiheesta: Rakentajamme päättivät täysin omasta aloitteestaan korvata kaiken puutavaran, joka aiemmin oli "lävistetty" ankkurinauloilla (ennen kuin ehdin huomauttaa siitä...). Joten olen erittäin tyytyväinen heidän päätökseensä ja heidän palkkien rakentamisen tulokseen :-)
Niklaspe: Onko 90x225 liimapuupalkki riittävä 2500 mm siirtymiselle vai pitäisikö ottaa 90x270 varmuuden vuoksi? Ruotsalainen kattotuoli 38 asteen kaltevuudella, kevyt peltikatto ilman eristystä, jne. Lastulevyä yläkerrassa, ei suuria painoja. Lumivyöhyke 3. Ajattelen, jos joku muu on siirtynyt muutaman metrin talossaan ja voisi kertoa, mitä liimapuukokoa he käyttivät.