Hei,

Revittäessäni tänään alas kipsiä sisäseinältä vanhassa talossani, huomasin, että tiilet (vanhat vasemmalla 30-luvulta) näyttivät kosteilta. Tämä ei ollut havaittavissa kipsistä. Siellä oli myös paljon muurahaisia, jotka ryömivät saumojen läpi.

Voivatko muurahaiset olla aiheuttaneet kosteutta tiilissä vai tuleeko se mielestänne alhaalta perustuksesta? Ne olivat myös tuoneet sisään jonkin verran maata.

Tiilet oikealla eivät ole kosteita. Ne ovat todennäköisesti 80-luvulta.

Muuta tietoa: Ryömintätila

Terveisin
 
  • Vanha ja uusi tiiliseinä paljastettuna sisäseinän alta, vasemmalla vanhempi kostea tiili ja oikealla uudempi kuiva tiili, ohuet pystypuut ja sähköjohto.
Åsa Lund
Miltä ulkopuoli näyttää?
 
Muurahaiset ovat luultavasti ennemmin oire kuin syy. Mietin myös, miten ulkopuolella on. Salaojitus?
 
Ulkopuoli näyttää hyvältä, lukuun ottamatta halkeamaa tiilessä. Tämä on vanha tiilitalo (1929), joka on myöhemmin "puettu" mexistenillä (1978).

Aiemmin ongelmana on ollut se, että vesi on valunut hieman kohti taloa sen sijaan, että se valuisi pois kuten nyt. Tämä on aiheuttanut veden valumisen portaita pitkin ryömintätilaan, joka sijaitsee vinosti tämän kostean kiven alla. Epäilen, että kosteus on näin syntynyt.

Ryömintätila ei tunnu laholta tai mitään, mutta perusmuuri täällä alla on kostea.
 
  • Vanhan rakennuksen tiiliseinä, jossa halkeama. Näkymä kosteisiin portaisiin ja ryömintätilaan, joita ympäröi puiset rakenteet.
Åsa Lund
Se, että vesi on valunut taloa kohti, on varmasti pahentanut tilannetta. Olen muuten samaa mieltä Annan kanssa siitä, että salaojitus täytyy tarkistaa. Milloin se tehtiin viimeksi?
 
Okei! :)

En tiedä milloin salaojitus on viimeksi tehty. Juttu on se, että jos katsot portaiden sivuja, niin se ei ole soraa, joka on talon ympärillä, vaan se on valettu talon ulkoseinästä noin metrin verran ulos muuriin.

Veikkaukseni on, että tässä on aiemmin ollut vanha hus, mutta minulla ei ole siitä tietoa.

Kun ostin huset, ryömintätila oli täynnä tavaroita, ja tarkoitan täynnä! Tämä on nyt siivottu pois, joten sen pitäisi ainakin auttaa. Kaikki sisäseinät näyttävät muuten hyviltä. Ongelma on vain juuri tässä kohtaa portaiden luona.
 
Aha, siellähän on vastaus! Johtaako kellariraput siis olemattomaan kellariin?

Ei tietenkään ole salaojitusta tuon vanhan kellarirapun alla. Jos korjaatte sen, ratkaisette luultavasti ongelman. Ehkä rappuja voi poistaa, jos siellä ei kuitenkaan ole mitään kellaria vaan pelkkä ryömintätila?
 
Kellariraput johtavat nykyiseen ryömintätilaan. Mutta kuten kirjoitat, se on luultavasti ollut aiemmin kellari. Siellä on nimittäin vanha puuhella ryömintätilassa, joka näyttää olleen siellä hyvin pitkään..

Portaiden poistaminen tuntuu melko suurelta toimenpiteeltä, mutta se voi olla ainoa ratkaisu.

Koska se on valettu talosta ja ulottuu yhtä pitkälle kuin portaat tällä puolella taloa, mietin hieman, kuinka voisi ojittaa alueen. Onko ainoa vaihtoehto purkaa kaikki ja tehdä uudestaan?

Eikö voisi ojittaa tämän valetun osan ulkopuolella?
 
Jos talon alla on betonilaatta, joka jatkuu ulos, se kastuu ja kosteus voi imeytyä seinään?

/M
 
Kyllä, mutta en ole varma siitä, miten rakenne on talon alla olevan laatan kohdalla. Talon tasolla yhtä pitkälle kuin portaat ulottuvat on betonia (katso kuva harmaasta osasta), mutta luuletko, että betoni ulottuu aina portaiden pohjaan asti, eli ryömintätilan pohjaan?

Miten tämä voidaan helpoimmin salaojittaa ilman, että täytyy purkaa useita kuutiometrejä betonia?

Betoni maanpinnan tasolla ulottuu noin kaksi metriä portaiden molemmille puolille.
 
  • Kuvassa on betoninen kellarin portaikko, josta puuttuu yläosa. Betoni ulottuu maanpinnasta portaikon molemmille puolille.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.