2 961 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Kosteus sisäseinän tiilessä
Hei,
Revittäessäni tänään alas kipsiä sisäseinältä vanhassa talossani, huomasin, että tiilet (vanhat vasemmalla 30-luvulta) näyttivät kosteilta. Tämä ei ollut havaittavissa kipsistä. Siellä oli myös paljon muurahaisia, jotka ryömivät saumojen läpi.
Voivatko muurahaiset olla aiheuttaneet kosteutta tiilissä vai tuleeko se mielestänne alhaalta perustuksesta? Ne olivat myös tuoneet sisään jonkin verran maata.
Tiilet oikealla eivät ole kosteita. Ne ovat todennäköisesti 80-luvulta.
Muuta tietoa: Ryömintätila
Terveisin
Revittäessäni tänään alas kipsiä sisäseinältä vanhassa talossani, huomasin, että tiilet (vanhat vasemmalla 30-luvulta) näyttivät kosteilta. Tämä ei ollut havaittavissa kipsistä. Siellä oli myös paljon muurahaisia, jotka ryömivät saumojen läpi.
Voivatko muurahaiset olla aiheuttaneet kosteutta tiilissä vai tuleeko se mielestänne alhaalta perustuksesta? Ne olivat myös tuoneet sisään jonkin verran maata.
Tiilet oikealla eivät ole kosteita. Ne ovat todennäköisesti 80-luvulta.
Muuta tietoa: Ryömintätila
Terveisin
Ulkopuoli näyttää hyvältä, lukuun ottamatta halkeamaa tiilessä. Tämä on vanha tiilitalo (1929), joka on myöhemmin "puettu" mexistenillä (1978).
Aiemmin ongelmana on ollut se, että vesi on valunut hieman kohti taloa sen sijaan, että se valuisi pois kuten nyt. Tämä on aiheuttanut veden valumisen portaita pitkin ryömintätilaan, joka sijaitsee vinosti tämän kostean kiven alla. Epäilen, että kosteus on näin syntynyt.
Ryömintätila ei tunnu laholta tai mitään, mutta perusmuuri täällä alla on kostea.
Aiemmin ongelmana on ollut se, että vesi on valunut hieman kohti taloa sen sijaan, että se valuisi pois kuten nyt. Tämä on aiheuttanut veden valumisen portaita pitkin ryömintätilaan, joka sijaitsee vinosti tämän kostean kiven alla. Epäilen, että kosteus on näin syntynyt.
Ryömintätila ei tunnu laholta tai mitään, mutta perusmuuri täällä alla on kostea.
Okei! 
En tiedä milloin salaojitus on viimeksi tehty. Juttu on se, että jos katsot portaiden sivuja, niin se ei ole soraa, joka on talon ympärillä, vaan se on valettu talon ulkoseinästä noin metrin verran ulos muuriin.
Veikkaukseni on, että tässä on aiemmin ollut vanha hus, mutta minulla ei ole siitä tietoa.
Kun ostin huset, ryömintätila oli täynnä tavaroita, ja tarkoitan täynnä! Tämä on nyt siivottu pois, joten sen pitäisi ainakin auttaa. Kaikki sisäseinät näyttävät muuten hyviltä. Ongelma on vain juuri tässä kohtaa portaiden luona.
En tiedä milloin salaojitus on viimeksi tehty. Juttu on se, että jos katsot portaiden sivuja, niin se ei ole soraa, joka on talon ympärillä, vaan se on valettu talon ulkoseinästä noin metrin verran ulos muuriin.
Veikkaukseni on, että tässä on aiemmin ollut vanha hus, mutta minulla ei ole siitä tietoa.
Kun ostin huset, ryömintätila oli täynnä tavaroita, ja tarkoitan täynnä! Tämä on nyt siivottu pois, joten sen pitäisi ainakin auttaa. Kaikki sisäseinät näyttävät muuten hyviltä. Ongelma on vain juuri tässä kohtaa portaiden luona.
Aha, siellähän on vastaus! Johtaako kellariraput siis olemattomaan kellariin?
Ei tietenkään ole salaojitusta tuon vanhan kellarirapun alla. Jos korjaatte sen, ratkaisette luultavasti ongelman. Ehkä rappuja voi poistaa, jos siellä ei kuitenkaan ole mitään kellaria vaan pelkkä ryömintätila?
Ei tietenkään ole salaojitusta tuon vanhan kellarirapun alla. Jos korjaatte sen, ratkaisette luultavasti ongelman. Ehkä rappuja voi poistaa, jos siellä ei kuitenkaan ole mitään kellaria vaan pelkkä ryömintätila?
Kellariraput johtavat nykyiseen ryömintätilaan. Mutta kuten kirjoitat, se on luultavasti ollut aiemmin kellari. Siellä on nimittäin vanha puuhella ryömintätilassa, joka näyttää olleen siellä hyvin pitkään..
Portaiden poistaminen tuntuu melko suurelta toimenpiteeltä, mutta se voi olla ainoa ratkaisu.
Koska se on valettu talosta ja ulottuu yhtä pitkälle kuin portaat tällä puolella taloa, mietin hieman, kuinka voisi ojittaa alueen. Onko ainoa vaihtoehto purkaa kaikki ja tehdä uudestaan?
Eikö voisi ojittaa tämän valetun osan ulkopuolella?
Portaiden poistaminen tuntuu melko suurelta toimenpiteeltä, mutta se voi olla ainoa ratkaisu.
Koska se on valettu talosta ja ulottuu yhtä pitkälle kuin portaat tällä puolella taloa, mietin hieman, kuinka voisi ojittaa alueen. Onko ainoa vaihtoehto purkaa kaikki ja tehdä uudestaan?
Eikö voisi ojittaa tämän valetun osan ulkopuolella?
Kyllä, mutta en ole varma siitä, miten rakenne on talon alla olevan laatan kohdalla. Talon tasolla yhtä pitkälle kuin portaat ulottuvat on betonia (katso kuva harmaasta osasta), mutta luuletko, että betoni ulottuu aina portaiden pohjaan asti, eli ryömintätilan pohjaan?
Miten tämä voidaan helpoimmin salaojittaa ilman, että täytyy purkaa useita kuutiometrejä betonia?
Betoni maanpinnan tasolla ulottuu noin kaksi metriä portaiden molemmille puolille.
Miten tämä voidaan helpoimmin salaojittaa ilman, että täytyy purkaa useita kuutiometrejä betonia?
Betoni maanpinnan tasolla ulottuu noin kaksi metriä portaiden molemmille puolille.
Klikkaa tästä vastataksesi


