Aion rakentaa nuotiopaikan puutarhaan tänä kesänä.
Ymmärrän yksityiskohdat koskien rakennuslupaa/ilmoitusta, naapureiden lupaa jne., mutta
etsin tietoa rakennusteknisistä yksityiskohdista.
Malli, jonka aion rakentaa, on tämä (kuva netistä).
Kysymykseni:
Koskien materiaalia.
-Onko oikein, että minkä tahansa tyyppistä tiiltä tai kiveä voidaan
käyttää "rakentamiseen" ja että vain itse pesän sisäosa ja pohja tarvitsee
verhoilla tulenkestävällä tiilellä? Eli kaikkeen muuhun kuin lähellä tulta olevaan materiaaliin sopii
hyvin kaikki tavallisesta normaalitiilestä luonnonkiveen tai mexiin, kunhan se kestää pakkasta?
-Sama kysymys koskien laastia, voinko myös tässä käyttää tavallista laastia saumaukseen, joka ei ole
lähellä tulta? Minkä tyyppistä laastia pitäisi käyttää siellä, missä tarvitaan tulenkestävää tiiltä?
-Ovatko tulenkestävät tiilet ja tulenkestävät laasti pakkasenkestäviä vai tarvitaanko erityistä tiiltä käyttökohteisiin, jotka kestävät sekä kylmää/kosteutta että korkeaa lämpöä?
Koskien rakennustekniikkaa.
-Miten uskot, että tämä malli on rakennettu sisäpuolelta? Onko rakennettu suora korkea savupiippu, jossa on
pesä pohjassa, ja sitten muurattu "siivet" sivuille? Eli ovatko nämä siipiä suurella todennäköisyydellä onttoja ja pääasiassa siellä ulkonäön takia, vaihtoehtoisesti myös vakauden vuoksi?
-Tarvitseeko savupiippuun muurata putki vai riittääkö luonnollinen neliökanava,
jota tiilirivit muodostavat, kun muurat ylöspäin?
-Jos oletukseni materiaalista pitää paikkansa, kuinka korkealle pitää käyttää tulenkestävää tiiltä?
Oletan, ettei savupiipun koko sisäpuolta tarvitse vuorata?
-Vastaako pesän avoin puoli kaikesta ilmanotosta vai pitäisikö taakse jättää rako tai vastaava
ilmanottoa varten? Onko muita avaustyyppejä/sisäänottoja/tuuletusta rakennuksen, pesän tai savupiipun jossain muussa osassa?
-Tuleeko tuli/savu tämän suunnitelman mukaan hakeutumaan ylös savupiippuun kaikilla sääillä vai
onko riski, että savu hakeutuu ulos aukosta? Voiko jotain tehdä (rakennusteknisesti)
auttaakseen savua valitsemaan reitin savupiipun kautta? Mietin esimerkiksi sopivia halkaisijoita
kanavalle, luonnollista "ejektoritoimintoa" rakenteessa kruunussa tai vastaavaa?
Paljon kysymyksiä, jos kenelläkään on vastaus johonkin kysymykseen, arvostan kovasti
jos tuo tieto jaetaan tai keskustellaan.
Kysymykseni: Materiaalin osalta.
-Onko oikein, että minkä tahansa tyyppistä tiiltä tai kiveä voidaan käyttää "rakennuksessa" ja että vain itse tulipesän sisäpuoli ja pohja tarvitsee vuorata tulenkestävällä tiilellä? Eli että kaikessa muussa paitsi tulen lähellä olevassa materiaalissa riittää tavallisesta skettegelistä luonnonkiveen tai mexiin, kunhan se kestää pakkasta?
Kyllä. Pakkasenkestävä tiili, kuten julkisivutiili, savupiipputiili jne., käy hyvin tietääkseni.
Voh sanoi:
-Sama kysymys laastin osalta, voinko käyttää tavallista laastia saumoihin, jotka eivät ole tulen lähellä?
Käyttäisin B-laastia, koska se kestää enemmän kuin C-laasti, joka tosin myös toimisi...
Voh sanoi:
Millaista laastia tulisi käyttää, kun tarvitaan tulenkestävää tiiltä?
Tulenkestävää laastia, käy laastispesialistin luona Göteborgissa, jos olet lähellä, heillä on hyvä tietämys ja laaja valikoima tuotteita.
Voh sanoi:
-Onko tulenkestävä tiili ja tulenkestävä laasti pakkasenkestävää, vai tarvitaanko erityinen tiili käyttökohteisiin, jotka tarvitsevat kestää sekä kylmää/kosteutta että korkeaa lämpöä?
Uskon, että tulenkestävä on yleensä pakkasenkestävä, mutta en ole täysin varma.
Voh sanoi:
Rakennustekniikan osalta.
-Miten luulette, että tämä malli on rakennettu sisäpuolelta? Onko rakennettu suora korkea savupiippu, jossa on tulipesä pohjassa, ja sitten muurattu "siipiä" sivuille? Eli nämä siivet ovat todennäköisesti onttoja ja lähinnä esteettisiä, vaihtoehtoisesti myös vakautta varten?
Todennäköisesti koko kappale on muurattu alhaalta ylöspäin samaan aikaan, saumat ovat koko matkan. Ontto sivuilla? Ei aavistustakaan, mutta jos se on kiinteä, se varastoi enemmän lämpöä, joka voi säteillä ulos hetken kesäyön grillauksen ja ilottelun jälkeen.
Voh sanoi:
-Tarvitseeko savupiippuun muurata putki, vai riittääkö luonnonmukainen neliömäinen kanava, jonka tiilibändit luovat muurattaessa ylöspäin?
Riittää muurattu kanava.
Voh sanoi:
-Jos materiaaliolettamukseni on oikein, kuinka korkealle tulenkestävää tiiltä tulisi käyttää? Oletan, että koko savupiipun sisäpuolta ei tarvitse vuorata?
Vain varsinaisen tulipesän ympärillä, etuna voit muuraamisen jälkeen levittää tulenkestävää laastia pari desimetriä ylös aukon yläreunan yli sisäpuolelle siellä, missä tulenkestävät kivet loppuvat, ja kaaren alapuolelle sekä "kupan" sisään.
Voh sanoi:
-Vastaako tulipesän avoin sivu kaikesta ilmanottoaukon tarpeesta, vai tulisiko jättää rako tai vastaava taakse imua varten? Onko mitään muuta tyyppistä avausta/imuaukkoa/ventilaatioita missään muussa osassa
rakennusta, tulipesää tai savupiippua?
Jos se on suunniteltu perinteiseksi avotakaksi, ei yleensä ole muuta kuin etuosa, joka vastaa tuloilmasta.
Voh sanoi:
-Ratkaiseeko tulta/savua suunnitelman mukaisesti savupiipun kautta kaikissa säissä vai onko riski, että savu karkaa aukon kautta? Voidaanko jotain tehdä (rakennusteknisesti)
auttamaan savua valitsemaan reitti savupiipun kautta? Ajattelen esimerkiksi sopivia kanavan halkaisijoita,
luonnollista "ejektoritoimintoa" rakennuksessa kruunun kohdalla tai vastaavaa?
Tärkein asia, jonka tiedän täällä, on avauspinta-ala suhteessa savukanavan pinta-alaan. Sen tulisi olla 10:1, ja tulipesän yläpuolella tulisi olla tila, joka sisäpuolelta kaartuu ylös ja muodostaa eräänlaisen suppilon savukaasukanavaan, kutsutaan "kupaksi".
Voh sanoi:
Monia kysymyksiä, jos joku tietää vastauksen johonkin kysymyksistä, arvostaisin todella
jos tietoa jaettaisiin tai keskusteltaisiin.
Kiitos, että luit!
Ole hyvä. Harkintani ovat vain minun pohdintojani eivätkä ehdottomia totuuksia. Onnea matkaan!
Kyllä. Pakkasenkestävä tiili kuten julkisivutiili, savupiipputiili jne sopii mitä minun tietääkseni.
Käyttäisin B-muurilaastia, koska se kestää enemmän kuin C-muurilaasti, joka tosin myös toimisi...
Tulenkestävä laasti, käy laastiasiantuntijalla Göteborgissa jos asut lähellä, heillä on hyvä asiantuntemus ja laaja valikoima tuotteita.
Luulisin, että tulenkestävä on yleensä pakkasenkestävää, mutta en ole täysin varma.
Todennäköisesti koko teos on muurattu alhaalta ylöspäin samaan aikaan, yhdistelmä on mukana koko matkan ajan. Ontto sivuilla? Ei aavistustakaan, mutta jos se on massiivinen, se varastoi enemmän lämpöä, joka voi säteillä ulos hetken kesäyönä illan grillin ja juhlan jälkeen.
Riittää muurattu kanava
Vain itse tulipalon ympärille, etuna voit muurauksen jälkeen levittää kerroksen tulenkestävää laastia muutaman desimetrin verran ylöspäin aukon yläpuolella sisäpuolella, missä tulenkestävät tiilet loppuvat, ja kaarikatossa sekä kupolissa.
Jos se on suunniteltu perinteiseksi avotakaksi, siellä on usein vain etuaukko, joka vastaa tuloilmasta.
Tärkein, mitä tiedän, on aukkojen pinta-alan suhde savukanavan pinta-alaan. Sen tulisi olla 10:1, ja tulipesän yläpuolella on oltava tila, joka sisäpuolella viettää ylöspäin ja muodostaen eräänlaisen suppilon kohti savukanavaa, jota kutsutaan kupoliksi.
Ole hyvä. Reflektiot ovat vain minun ajatuksiani eikä ehdottomia totuuksia. Onnea matkaan!
Kiitos pohdinnoistasi!
-Mainitsit, että savukaasukanavan alan tulisi olla noin 10% aukkoalan alasta. Tarkoittaako tämä 10% pinta-ala vain savupiipun suuta, vai pitäisikö koko kanavan olla tämän levyinen ylöspäin? Ajattelen, että savukaasuissa voi esiintyä tiettyä turbulenssia, joka estää virtausta ylös, jos kanavalla ei ole tasaista rakennetta? Kysymykseni perustuu siihen, kuinka minun pitäisi suunnitella osio tulipesästä savupiipun alkuun (kupoli?), ja tuoko ongelmia, jos suuaukossa "kapenee" jotain liian leveää kanavaa, jotta saavutetaan oikea ala. Esimerkiksi, että savukaasut kohtaavat esteen ja muuttavat reittiä, katkaisten virtausta. Vai luoko se jopa alipaineimuja kapeammassa osassa, mikä luo ejektoritoiminnon ja auttaa näin savua ulos?
-Tein kuvion paintissa sen perusteella, miten ymmärsin ohjeesi. Se ei tietenkään ole mittakaavassa tai tarkka, tarkoitus on vain näyttää, miten olen kuvitellut periaatteen, jotta voit arvioida sen sinä ja muut. Uskotko, että tämä muotoilu toimisi?
(Punainen merkintä osoittaa tulenkestävää tiiltä, harmaa merkintä punaisen yläpuolella osoittaa ylimääräisen kerroksen tulenkestävää muurauslaastia)
Anteeksi norjalainen aakkosto, olen ulkomailla ja näppäimistön asetukset lukkiutuvat yleensä tällä tietokoneella, kun vaihdan ruotsiksi, eikä se ole kovin suosittua
Savuhyllyllä pyritään minimoimaan kylmää ilmarajaa sisätiloissa olevissa avotakoissa. Ulkona olevan takan kohdalla en tiedä, onko savuhyllyllä mitään järkevää hyötyä, mutta ehkä haluat rakentaa talon tulisijan ympärille joskus tulevaisuudessa
Hieman huolimaton leikkaa-ja-liimaa-versio piirustuksestasi, savuhyllyllä:
Kupoli on edessä ja takaseinä on suora. Savuhormin pinta-ala, eli se pinta-ala, joka se on kupolin ja savuhyllyn jälkeen ja kaikkea sitä tulisi olla 10% etureunan aukosta. Kuten näet, olen tuonut kupolin hieman eteenpäin, piirustuksellasi oli alaleuka, joka ei täytä mitään tarkoitusta. Lisäksi olen pitänyt savukanavan pinta-alan vakiona. Yläosan kiristäminen ei tuo mitään etua, pikemminkin päinvastoin...
Savuohjainta käytetään vähentämään vedon aiheuttamaa ilmankiertoa sisätiloissa olevissa avotakoissa. Ulkona olevaan takkaan en tiedä, onko savuohjaimella mitään järkevää hyötyä, mutta kenties haluat rakentaa talon liesiesineen ympärille joskus tulevaisuudessa
Hieman huolimaton leikkaa-ja-liimaa-versio piirustuksestasi, savuohjaimen kanssa:
Kupoliosa on etupuolella ja takaseinä on suora. Savukanavan pinta-ala, eli alue kupolin ja savuohjaimen jälkeen, tulisi olla 10% etupuolen aukosta. Kuten näet, olen vetänyt kupolia hieman eteenpäin, piirustuksessasi oli alapurenta, joka ei täytä mitään tehtävää. Lisäksi olen pitänyt savukanavan pinta-alan vakiona. Ylämetrin kaventaminen ei tuo etua, pikemminkin päinvastoin...
Ymmärrän, kiitos paljon. Sitten rakennan ehdottomasti savuohjaimen. En todennäköisesti koskaan rakenna taloa liesiesineen ympärille, mutta se ei ole järkevä syy rakentaa "väärin", joten savuohjain se tulee olemaan.
Syy siihen, että itse arinan takaseinä oli kalteva eteenpäin, oli se, että näin jossain määrin samanlaisen piirustuksen, jossa se oli kallistettu hieman aukkoa kohti, ja savuohjain sijoitettu päälle. Etuna tässä on se, että liesiesineen etupuoli voidaan pitää suorempana, kuten toivon mukavankuvan mukaan, sen sijaan, että se porrastettaisiin taaksepäin. Toki sen voi myös muuraamalla rakentaa suoraan, mutta se tuo mukanaan paljon ekstra materiaalia ja painoa.
Puhutaan painosta. Kun valan perustukset, aion kaivaa maan liesiesineen alle ja + noin metrin joka suuntaan. Suunnitelmana on kaivaa syvälle, jopa metriin asti, ja täyttää se pääosin soralla ja sepelillä, jolloin valuin ylimmän osan raudoitusverkon kanssa. Syvyyden syynä on, että en halua perustuksen pinnan olevan maan tasolla, vaan noin 20 cm sen alapuolella.
-Onko suunnitelma perustuksille järkevä?
-Kuinka paksulta minun tulee valaa ja mitä tarkkaa materiaalia tulisi käyttää?
-Tarvitseeko laittaa jonkinlaista eristystä maanvastaista suojaa varten?
Piirtäessäni juuri, heräsi kysymys tulitiilistä...
Onko minun käytettävä näitä tiiliä samalla tavalla kuin muita kiviä, kantava elementti, mutta niin, että niitä käytetään lähinnä palopaikan läheisyydessä eli, ovatko ne osa varsinaista rakennetta? Vai, tulisiko minun aloittaa alaosan muurauksen (esimerkiksi ensimmäinen metrin korkeus) normaalilla tiilillä ja sitten vain päällystää sisäpuoli tulitiilillä, kuten kaakeleilla keittiön ja kylpyhuoneen seinillä? Lisäksi, jos vain "päällystän" sisäpuolen tulitiilillä kuten kaakeleilla, voinko laittaa tulitiilen tasaisen puolen seinää vasten (myös kuten kaakeleilla) vai pitäisikö laittaa kapeampi pitkäsivu vasten seinää? Ja lopuksi... Kun muurataan tulitiilellä, pitäisikö saumat olla yhtä paksut kuin tavallisessa muurauksessa? Noin 12 mm?
Voit valaa perustan betonilla (yksi resepti on 1+2+3 sementtiä, valutäytesoraa, singel/makadam), raudoitettu 10-15 cm laatta hyvin tampatulla salaojittavalla pohjalla pitäisi riittää. Kaiva niin syvälle kuin haluat, mutta varmista, että se on tamppautettu oikein. Jos sinulla on esimerkiksi 250 kg vibra niin se menee alas noin 25 cm pohjaan, joten jos täytät enemmän sinun on tampattava kerroksittain.
elintulisijan osalta: Vuoraa valmis muurattu tulisija tulenkestävällä tiilellä, kuten sanot "kuten laatta". Kiinnität ne tulenkestävällä laastilla ja saumoissa on sama. Saumojen tulisi olla mahdollisimman kapeita, koska tulenkestävä tiili kestää enemmän kuin tulenkestävä laasti. Ei ole epätavallista, että saumat ovat 2 mm leveitä.
Ymmärrän yksityiskohdat rakennuslupien/ilmoitusten, naapurien lupien jne. osalta, mutta etsin tietoa rakennusteknisistä yksityiskohdista.
!
Hei, toivottavasti takka on valmistunut ja tarjonnut monia mukavia iltoja. Olen aloittelemassa omaa projektia ja minulla on suuria vaikeuksia löytää vastauksia juuri rakennuslupiin ja naapureihin liittyvistä yksityiskohdista. Olen käynyt läpi foorumin ja mietin, voisitko jakaa tietoa, mitä tiedät. Tiedän sisäuunien säännöistä, mutta en löydä mitään ulkotulisijoihin liittyvää. Outoa.
Muutama kysymys:
1. tarvitaanko erilliselle ulkotulisijalle jonkinlaista rakennuslupaa/lupaa?
2. tarvitaanko naapurin suostumus, jos sijoitetaan tontin rajalle?
3. onko savupiipun rakennuskorkeudelle vaatimuksia?
Hei!
Valitettavasti tuli muita projekteja sen sijaan. Monta mukavaa iltaa on ollut, mutta ei lieden ympärillä, joka ei koskaan toteutunut.
1. En tiedä, se on erittäin epäselvää. Luulen, että se riippuu siitä, kuinka taitava olet argumentoimaan, jos kysymys tulisi esille. Mutta ilman porsaanreikiä luulen itse asiassa, että sitä tarvitaan. En kuitenkaan olisi hakenut.
2. Parempi kysyä kuin olla kysymättä joka tapauksessa. Vaikka lain mukaan olisit oikeassa, on parempi olla selvyydessä naapurisi kanssa. Suunnitelmistasi kertominen luo hyvää naapuruussuhdetta ja antaa naapurille mahdollisuuden kertoa mielipiteensä/ehdotuksensa ennen kuin täysin odottamatta ilmestyy liesi, jonka ehkä jostain syystä olisi pitänyt sijaita metri sivummalla.
3. Ei aavistustakaan. En olisi välittänyt...
oskar8889 sanoi:
Hei, toivottavasti avoin tulisijasi on valmis ja tarjonnut monia mukavia iltoja. Olen aloittamassa projektiani ja minulla on suuria vaikeuksia löytää vastauksia juuri yksityiskohtiin rakennuslupien ja naapurien suhteen. Nyt olen tutkinut foorumia enkä voi olla pyytämättä sinua jakamaan tietämääsi. Tiedän sisätakkojen säännöt, mutta en löydä mitään tietoa ulkotakkoihin liittyen. Kummallista.
Muutama kysymys:
1. Tarvitaanko jonkinlainen rakennuslupa/lupa erillisen avotakan ulkokehitykseen?
2. Tarvitaanko naapurin suostumus, jos sijoittaa tontin rajalle?
3. Onko savupiipun rakennuskorkeudelle vaatimuksia?
Kiitos avusta!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.