T Ejmelie sanoi:
Jos mietin itse?
En puhu estetiikasta. Kysyn siksi, että näen etuja molemmissa asennuksissa. Mutta kysyn, koska tiedän, että on olemassa niitä, jotka tietävät paremmin kuin minä, mikä on sopivinta.
Sinulla on katolla pappi, jotta se olisi tiivis, eikö niin?! ;)
Että sitten ei ole näkyviä naulanreikiä luultavasti tarkoittaa turvallisempaa rakennetta tiiveyden kannalta. (y)
Miltä näyttää asennusohje läpinaulaukselle, onko joka näkyvälle naulan kannalle pieni määrä asfalttiliimaa?
Itse aion pian laittaa pappia, minulle tulee piiloklammaus.

Luulen, että Krille-72 tarkoitti myös toimivuutta eikä estetiikkaa. ;)

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 1 muu
  • Laddar…
Olen asentanut sellaista pappia useaan otteeseen ja sekä naulannut että niitannut. Aina piilossa.

Kun seuraavan liimarajan pysty asetetaan naulatun yläreunan päälle, se liimautuu yhteen todella tiukasti. Minulla oli tällainen pappikatto syksyllä 2018 kolme kuukautta, ja se myrskysi ja satoi aika lailla. Vain laudoitin sivut. Ei tarvinnut ollenkaan laudoitusta, koska siitä tuli saumattu peltikatto.

Joten piilotettu naulaus ja liimaa seuraava pysty naulojen/niittien päälle!

PS. Karkea suojapaperi kisketään liimareunasta. Helpoin tapa on rullata koko pystysuora ja kiinnittää muutama niitti yläreunaan, kun se on suora ja ilman taitoksia. Poista sitten paperi liimasta ja tasoita niin, että se painetaan yhteen alapuolisen kerroksen kanssa!

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 1 muu
  • Laddar…
T Ejmelie sanoi:
Jos ajattelen itse?
En puhu esteettisyydestä. Kysyn siksi, että näen etuja molemmissa asennustavoissa. Mutta kysyn, koska tiedän, että on niitä, jotka tietävät paremmin kuin minä, mikä on sopivin.
En puhu myöskään esteettisyydestä vaan siitä, mikä itse uskot on paras vuotojen ehkäisemiseksi. Pyydän anteeksi, jos ymmärsit viestini väärin. Ei ollut tarkoitus.

Piilotettu naulaus on suositeltavaa. Tässä lämmössä liima kutistuu nopeasti. Laita korotusristikko niin pian kuin mahdollista.

Se on mielipiteeni siitä, miten rakennetaan turvallinen katto.

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 2 muuta
  • Laddar…
Paras tapa on luonnollisesti piilonaulaus. Yleensä kaksinaulataan huopa vain silloin, kun laitetaan kaksi kerrosta huopaa eli yksi kerros aluskattohuopaa (joka kaksinaulataan) ja sitten yksi kerros pintahuopaa tai tyypillisesti shingel (joka naulataan piiloon). Töissä teemme yleensä niin, että laitetaan yksi liuska, poistetaan muovi yläsaumasta ja naulataan kokonaan, sitten laitetaan seuraava liuska, jätetään muovi alaosassa paikoilleen mutta poistetaan se ylhäältä ja naulataan myös kokonaan, sitten poistetaan muovi siitä saumasta, joka on peitetty. Sitten yleensä kävelemme "murkkuaskelin" sauman yli varmistaaksemme, että se on tiivis joka puolella. Kun on näin lämmin, huopa melkein vulkanoituu yhteen. Jos kestää jonkin aikaa ennen kuin aiot laudoittaa ja laittaa tiilet, voit vain heittää pari lautaa saumojen päälle, niin sinulla on sekä vyö että henkselit varmistaaksesi, että huopa ei lennä pois (y)

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 3 muuta
  • Laddar…
Ts: jos et jaksa vaihtaa pappen, voit käydä kaikkien naulojen kantojen yli laittamalla pienen määrän kattoliimaa tai katonmassa jokaiseen päähän. Niitä on kyllä paljon, mutta kattosi on pieni.

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.